رئیس دادگستری دزفول در استان خوزستان گفت: بخشی از احکام قضایی جایگزین حبس در این شهرستان با در نظر گرفتن مددجویان نیازمند تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی صادر خواهد شد.

مصطفی آباد رئیس دادگستری دزفول در نشست مشترک با رئیس اداره بهزیستی دزفول، صدور احکام جایگزین حبس را رویکرد اولویت‌دار دستگاه قضایی دانست و بیان کرد: بیش از دو هزار مورد عناوین مجرمانه در قوانین مختلف جرم انگاری و متناسب با آن هم مجازات و مکافات برای مجرمان تعیین شده که رویکرد قوه قضاییه در دوران تحولی کنونی حرکت به سمت قضازدایی و جرم انگاری کمتر است که در این راستا مجازات جایگزین حبس به یکی از محور‌های اصلی تحول قضایی در عدلیه تبدیل شده است.

وی افزود: استفاده از آرای جایگزین حبس در برخی جرایم از برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در راستای حفظ حقوق شهروندی، اصل فردی بودن مجازات و سیاست کاهش جمعیت کیفری است که آثار این آرا برای جامعه می‌تواند به مراتب موثرتر از حبس فرد در زندان باشد.

رئیس دادگستری دزفول ادامه داد: در راستای رویکرد تحولی دستگاه قضایی، تا کنون احکام جایگزین حبس در موضوعات مختلف از جمله کمک به مسائل زیست محیطی صادر شده است که از این ظرفیت برای گره گشایی از مسائل بهزیستی استفاده کرد.

وی گفت: باتوجه به ضرورت توجه به مددجویان نیازمند تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی، بخشی از احکام قضایی جایگزین حبس در این شهرستان با در نظر گرفتن این جمعیت صادر خواهد شد.

آباد با تجلیل از عملکرد اداره بهزیستی شهرستان دزفول، گفت: آمادگی برگزاری میز خدمت دادگستری برای پیگیری مسائل حقوقی و قضایی مددجویان این سازمان وجود دارد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ساماندهی مراکز ترک اعتیاد دزفول، اظهار کرد: افزایش نظارت بر فعالیت مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز و ساماندهی مراکز ترک اعتیاد فاقد مجوز مورد تاکید است. 

آباد با توصیه بر بهره‌گیری از ظرفیت خیران شهرستان و تعریف کار مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای بهبود خدمت‌رسانی به مددجویان بهزیستی، گفت: تشدید نظارت اداره بهزیستی بر مراکز دارای مجوز از این اداره به ویژه خانه‌های سالمندان، از انتظارات دیگر دستگاه قضایی است.

محمد پیلوار رئیس اداره بهزیستی دزفول نیز در این نشست گفت: اداره بهزیستی با توجه به رسالت خود در زمینه خدمت به معلولان، زنان سرپرست خانواده، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست، کودکان کار و سالمندان طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌کند.

 پیلوار ادامه داد: هم اکنون ۵۳ مرکز و موسسه غیردولتی نظر بهزیستی در دزفول فعال است که این ظرفیت موجب شده تا دزفول پس از اهواز دارای بیشترین مرکز غیردولتی اجتماعی در خوزستان را داشته باشد. همچنین پنج موسسه خیریه، ۱۲ مرکز مثبت زندگی در محلات، ۱۸ مرکز توانبخشی، ۱۲ مرکز مشاوره و سه مرکز ترک اعتیاد نظر بهزیستی در دزفول فعال است.

وی جمعیت تحت پوشش بهزیستی دزفول را شش هزار و ۹۲۶ خانوار برشمرد و گفت: از این تعداد چهار هزار و ۹۷۰ خانوار دارای معلول و یک هزار و ۹۵۶ خانوار نیز بی‌سرپرست، بدسرپرست و یا دارای آسیب اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه بهزیستی پیرامون بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارد، اظهار کرد: همراهی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی دزفول نقش کلیدی در مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار