مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با تولید سالانه ۵۲ میلیون و ۴۶۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی استان قزوین یکی از قطب‌های مهم صنعت آکواریوم و آبزیان زینتی کشور محسوب می‌شود.

محمود قبادی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۵۲ میلیون و ۴۶۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید می‌شود که این میزان ماهی زینتی حدود ۱۵ درصد از کل تولیدات آبزیان زینتی کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: با توجه به بهره‌برداری رسیدن برخی از طرح‌های توسعه این صنعت در استان، میزان تولید ماهیان زینتی در پایان سال جدید به بیش از ۶۴ میلیون قطعه خواهد رسید.

قبادی اضافه کرد: با این میزان تولید آبزیان زینتی استان قزوین سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم کشور بعد از استان‌های اصفهان و تهران در این زمینه شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر در مجموع ۱۱۸ واحد تولید و پرورش ماهیان زینتی در قالب کارگاه‌های تکثیر و پرورش صنعتی و نیمه صنعتی آبزیان زینتی و همچنین کارگاه‌های خانگی پرورش ماهیان زینتی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

قبادی یادآورشد: در مجموع حدود ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت شیلاتی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت آکواریوم و آبزیان زینتی در استان قزوین بیش از یک همت (هزار میلیارد تومان) است، گفت: علاوه بر علاقه‌مندان بسیاری که به عنوان حیوان خانگی، محیط زندگی خود را با نگهداری این موجودات رنگارنگ و دیدنی تزیین می‌کنند، در بسیاری از اماکن تفریحی و گردشگری، فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و هتل‌ها با هدف زیباسازی و آرامش بخشی محیط، ماهیان زینتی در آکواریوم‌های بزرگ و کوچک نگهداری می‌شوند و این کار موجب شده تا این کسب و کار زود بازده و به نسبت نوپا، از رونق مناسبی برخوردار باشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص بازار‌های عرضه آبزیان زینتی تولیدی در سطح استان یادآورشد: در حال حاضر علاوه بر اینکه بخشی از نیاز‌های بازار داخل با تولیدات استان تامین می‌شود، بخشی از تولیدات نیز به کشور‌های همسایه مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود و این امر پرورش ماهیان زینتی را به فرصتی برای اشتغالزایی و ارزآوری در کشور تبدیل کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار