رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: انجام تعهدات ارزی مشکل اصلی و مهم صادرکنندگان استان در فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که تاکنون تدبیری برای برون رفت از آن نشده است. 

امید حیدریان گفت : انجام تعهدات ارزی مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده به طوری که کار برخی از تجار به توقف صادرات انجامیده است.

حیدریان گفت : صادرکننده تعهد دارد که ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی بازگرداند، صادر کننده برای اینکه ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی بازگرداند، باید ارز را در صرافی‌ها دست به دست بچرخاند و در این زمینه، دچار هزینه‌های اضافی می‌شود.

او گفت : تجار به علت‌های مختلف نمی‌توانند در بانک‌های کشور‌های مختلف حساب داشته باشند و بر این اساس در انتقال ارز با مشکل روبه رو هستند

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت : کارت بازرگانی من به علت انجام نشدن تعهد ارزی از ۲ ماه گذشته غیرفعال و انجام صادرات کالا‌های تولیدی متوقف شده است.

ضعف زیرساخت‌ها

وی ضعف زیرساخت‌ها را از دیگر مشکلات برای صادرات عنوان و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های استان برای انجام فعالیت اقتصادی و صادرات بسیار ضعیف و این استان از داشتن زیرساخت حمل و نقل ریلی برای انجام صادرات بی بهره است.

حیدریان گفت : خراسان شمالی تنها استان مرزی کشور است که هنوز گذرگاه مرزی ندارد و این امر نیز از چالش‌های توسعه صادرات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ناترازی انرژی در کشور و مشکلات ناشی از آن در بخش تولید گفت: قطعی برق و گاز سبب تحمیل زیان به تولیدکنندگان می‌شود، زیرا تجهیزات و دستگاه‌ها باید به صورت مداوم کار کند، اما زمانی که برق قطع می‌شود خط تولید از کار می‌افتد و راه اندازی مجدد بسیار هزینه بر است.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی اظهار کرد: مشکلات و خسارت‌های توقف تولید و وقوع مشکل در این بخش تنها مزبوط و متوجه تولیدکننده نیست بلکه این امر اقتصاد جامعه را متاثر و متحمل ضرر می‌کند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: اقتصاد ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.