مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: آبخوان‌های استان با کمبود آب مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران از کسری ۳۳ میلیون مترمکعبی آب در آبخوان‌های استان خبر داد و اظهار کرد: این استان با کسری ۳۳ میلیون مترمکعبی در آبخوان‌ها مواجه است.

مجید رستگاری ادامه داد: آذربایجان‌غربی دارای ۲۲ محدوده مطالعاتی و ۳۲ آبخوان است و تا پایان مرداد ماه سال جاری، این کسری مخازن آبخوان‌ها به ثبت رسیده است.

وی افزود: بر اساس گزارش های موجود، پتانسیل منابع آبی استان منهتی به سال آبی ۹۰-۸۹، هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است. از این میزان، ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب سطحی و ورودی به استان بوده و حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب نیز به منابع آب زیرزمینی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد:  منابع آبی تجدیدپذیر استان به شدت تحت تأثیر شرایط اقلیمی و بارش‌ها قرار دارد. مقایسه آمار پتانسیل استان در دو دوره نشان می‌دهد که بارش‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در مقابل، تبخیر و تعرق افزایش یافته است. در واقع، منابع تجدیدپذیر در سال آبی ۹۰-۸۹ نسبت به سال آبی ۸۵-۸۴ به میزان ۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی همچنین به برنامه‌های این شرکت در مدیریت منابع آبی و کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، این شرکت اقدام به توقیف ۳۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در سطح استان کرده و ۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز را پر و مسلوب المنفعه کرده است.

رستگاری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ۲۴۸ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌های مجاز استان نصب و راه‌اندازی شده و ۲ هزار و ۴۰۵ پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی نیز اصلاح و تعدیل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.