مدیر شیلات و آبزیان اذربایجان غربی گفت: بهره برداری از آبزیان منابع آبی غیر شرب با عاملیت ۱۰ تعاونی و هفت گروه صید و صیادی در استان آغاز شد.

مدیر شیلات و آبزیان اذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شروع فصل صید ماهی بهره برداری از آبزیان منابع آبی غیر شرب شهرستان‌های مختلف استان با عاملیت ۱۰ تعاونی و هفت گروه صید و صیادی آغاز شد.

منصور لطفی افزود: دریاچه‌های پشت سد ارس، سد شهید کاظمی بوکان، سد قیقاج، حسنلوی نقده، دریک سلماس، سنجاق مهاباد و سایر منابع آبی غیر شرب، محل‌های عمده فعالیت‌های صیادان محسوب می‌شود.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از هشت هزار تن انواع ماهیان گرمابی و بومی با تلاش صیادان از منابع آبی آذربایجان غربی صید و روانه بازار مصرف شود که در این خصوص حائز رتبه اول کشور در بین استان‌های غیر ساحلی ورتبه سوم در سطح کشور است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: کپور، فیتوفاک، سوف، زرد پر، ماش، کُلمه، کولی، آمور و اسبله از جمله ماهیانی هستند که از منابع آبی استان مورد صید قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ۴۳۰ مزرعه پرورش ماهی در آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ماهی انواع آبزیان در استان تولید می‌شود و با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد توسعه پایدارشیلات و افزایش تولید آبزیان در استان خواهیم بود.

لطفی سرانه مصرف ماهی در جهان را بالای ۲۰ کیلوگرم و در کشور را ۱۳.۲ کیلوگرم در سال عنوان کرد و گفت: این میزان در آذربایجان غربی ۸.۵ کیلوگرم در سال بوده که بسیار پایین‌تر از استاندارد‌های بین المللی و حتی ملی به شمار می‌رود.

وی افزود: بازارچه‌ها و غرفه‌های عرضه مستقیم و زنده آبزیان و مراکز گردشگری و طبخ آبزیان در سطح استان به منظور ترویج فرهنگ مصرف ماهی و بالا بردن سرانه مصرف در طول سال مشغول به فعالیت هستند و با اجرای برنامه‌های ترویجی و اطلاع رسانی و تسهیل دسترسی مردم عزیز به انواع آبزیان، شاهد افزایش مصرف آن در استان خواهیم بود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اضافه کرد: صنایع مرتبط با شیلات مانند کارخانه تولید پودر ماهی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و شاه میگو، کارخانه و مراکز تولید تجهیزات و ادوات مختلف شیلاتی نیز در استان راه اندازی شده و برای توسعه فعالیت آنها برنامه‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

لطفی ادامه داد: قریب به سه هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت شیلات و پرورش آبزیان در سطح استان اشتغال دارند.

ماهی یک غذای سالم و کامل محسوب می‌شود و قرار دادن آن در سبد مصرف پروتئین خانوار افزایش ضریب سلامتی، طول عمر و عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به دنبال خواهد داشت.

آذربایجان غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و تکثیر انواع ماهیان گرمابی یک قطب مهم در کشور بوده و آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص این استان محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.