رییس دامپزشکی کنگاور گفت: طی نیمه نخست امسال ۵۳۶ هزار و ۴۹۹ راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری‌های مختلف دامی واکسینه شدند.

سجاد شایان رییس دامپزشکی کنگاور گفت:  با انجام این اقدام مهم می‌توان از ظهور و بروز بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین حیوان و انسان جلوگیری کرد.

رییس دامپزشکی کنگاور عنوان کرد: از جمله بیماری‌ها آبله گوسفند و بز، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان، بروسلوز (تب مالت) گاو و گوسفند و هاری را می‌توان نام برد که در سطح روستا‌ها و دامداری‌های شهرستان از طریق واکسیناسیون ایمنی سازی شده است.

وی از سم‌پاشی ۹۷ هزار و ۵۲۶ مترمربع جایگاه دامداری‌های شهرستان کنگاور خبر داد و افزود: سم‌پاشی بدن گاو و گوسفند نیز به تعداد ۱۱۲ هزار و ۲۲۶ راس انجام شده است.

شایان در ادامه با تصریح اینکه در راستای خدمات رسانی گروه‌های جهادی به مناطق محروم و کم برخوردار با همراهی سازمان بسیج از ابتدای سال تاکنون هشت مورد اردو جهادی برگزار کرده‌ایم، گفت که در ۷۶ مورد پایش و مراقبت بیماری‌های دام و طیور از جمله طاعون، نشخوار کنندگان کوچک و آتفلوانزای فوق حاد پرندگان در مناطق حفاظت شده صورت پذیرفته است.

رییس دامپزشکی کنگاور با اشاره به لزوم اهمیت مقابله با انواع بیماری رایج در بین دام‌ها به خصوص تب برفکی تصریح کرد: بیماری تب برفکی واگیردارترین بیماری ویروسی در بین دام‌های سبک و سنگین بوده که در صورت شیوع بیماری سبب خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و کاهش تولید در جمعیت دامی خواهد شد.

شایان علائم این بیماری را تب، زخم دهانی، آبریزش دهانی، کاهش اشتها برشمرد و ادامه داد: از دامداران روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی انتظار می‌رود برای ایمن سازی دام‌ها و جلوگیری از هرگونه تلفات بیماری‌های دامی، همکاری مناسب و کافی با گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.