امام‌جمعه زابل گفت: یک عده‌ای نان منفعت‌شان در اختلاف سیستان است ولی راه نجات سیستان از مشکلات متحدشدن مردم و مسئولین با همدیگر است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید پوران‌دخت پس از سفارش به تقوای الهی بیان کرد: با گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و قدردانی از اداره ورزش و جوانان زابل تشکر می‌کنیم و دررابطه‌با ورزش و جایگاهش در دین مبین اسلام ما توصیه‌های فراوانی از وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام فرمودند به سرگرمی و بازی بپردازید البته سرگرمی منظورشان به بیهوده‌گذرانی نیست.
 
وی افزود: یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که در بین جوامع اسلامی و آدم‌های متدین وجود دارد این که بعضی مواقع برداشت ما از اسلام و دین صرفاً همین اعمال عبادی مثل نماز و روزه و این‌هاست درحالی‌که دین جامعیت دارد همه‌جانبه است در همه عرصه‌ها دستور داده در همهٔ زمینه‌ها توصیه فرمودند؛ اما چون گفته نشده ما فقط همین نماز و روزه را بیشتر به ذهن ما می‌آید.
 
 امام‌جمعه زابل تصریح کرد: متأسفانه هر چقدر ما در بحث صنعت و فنّاوری جلوتر و پیشرفته‌تر می‌شویم از جهت ماشینی زندگی‌ها و تغذیه ماشینی شده همه اینها به‌سلامت جسم و روح بچه‌ها و خانواده‌ها آسیب می‌زند و کمتر به‌سلامت جسم می‌پردازیم؛ چون تحرک کمی باعث گرفتاری‌ها زیاد است.
 
امام‌جمعه زابل تصریح کرد: در بین کشورها کشور ایران از لحاظ بهره یار هوشی در دنیا سوم جهان قرار داریم که رهبر عزیز ما در جمع نخبگان فرمودند و کشورهایی همچون حتی ژاپن در رتبه بعد از ایران از نظر استعداد قرار دارند و در بین کشور ما مردم سیستان بچه‌های سیستان بالاترین استعداد را دارند؛ ولی متأسفانه توجهی به این استعدادها و ظرفیت‌ها از جمله در ورزش که در برخی رشته‌های ورزشی سیستان می‌تواند الگو باشد.

وی ادامه داد: سیستان می‌تواند در بعضی رشته‌های ورزشی پایه باشد کمااینکه در بعضی رشته‌ها همچون کبدی، کشتی، سوارکاری قطعاً می‌تواند؛ اما چون توجهی نشده و از نخبگان بااستعداد ورزشی سیستان کم‌توجهی شده است باعث شده تا در خیلی از عرصه‌ها ما مظلوم واقع شویم و در این زمینه گلایه‌مند هستیم چرا که حتی مدیران استانی آن‌چنان توجهی نمی‌کنند.
 
 پوران‌دخت اظهار کرد: ایجاد فضاهای ورزشی یکی از این امکانات هم برای آقایان هم برای بانوان است و خانه‌های جوانی که باید درست بشود می‌بینیم نشده اگر جایی هم اقدامی شده یک سری مشکلاتی و موانعی داشتیم اینها می‌طلبند مدیران ما در اداره کل بیشتر توجه کنند ما هر چقدر بتونیم فضای ورزشی، اشتغالات ورزشی، رشته‌های ورزشی برای جوان‌ها نوجوان‌ها فرزندانمان فراهم کنیم به همان میزان از آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

 امام‌جمعه زابل تأکید کرد: جوان ما سرشار از انرژی است وقتی انرژی او تخلیه شد وقت او صرف ورزش شد دیگر بیکار نمی‌گردد؛ کنار دیوار نمی‌نشیند با رفقای ناباب نمی‌چرخد؛ ولی اگر فضا را فراهم نکنیم قطعاً این آسیب‌ها بیشتر می‌شود انتظار است مدیران استانی توجه بیشتری داشته باشند به امکانات ورزشی و تجهیزات ورزشی هم به سالن‌ها به پیست‌ها و چاره‌اندیشی بکنند.

وی با اشاره به اتفاقات لبنان و غزه افزود: مقام معظم رهبری حکمی دادند فرمودند هر چقدر می‌توانید به جبهه مقاومت کمک کنید بحث کمک مالی قطعاً منظور ایشان است؛ امروز آن مظلومان در سرزمین‌های فلسطین و لبنان نیازمند توجه من و شما هستند نیازمند یاری مسلمین در سراسر عالم هستند؛ شماره‌حساب‌هایی هست بعضی از نهادها مثل هلال‌احمر شاید کارگروه امداد خود دفتر حضرت آقا و دفاتر ائمه جمعه آماده هستند که کمک‌های شما را این دستگیری شما از امت مظلوم فلسطین و لبنان را دریافت کنند.

 پوران‌دخت با اشاره به‌روز صادرات در ۲۹ مهرماه خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های پیشرفت کشورها و جوامع بحث تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی است؛ امروز می‌بینید همه کشورها به همدیگر متصل می‌شوند با همدیگر ارتباطاتی دارند و در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی معاهده‌هایی توافقنامه‌هایی امضا می‌کنند؛ اجناس، کالاها و تولیداتی ردوبدل می‌شود کشور ما هم مستثنی نیست؛ مقام معظم رهبری فرمودند دولت وظیفه دارد از تولید و تولیدکننده حمایت کند؛ چون تولید است که کشور رو به‌پیش می‌برد.

خطیب نمازجمعه زابل تشریح کرد: ما در سیستان ظرفیت‌های مختلفی داریم و بهترین ظرفیت مرز است؛ اما متأسفانه مردم سیستان از نعمت مرز بی‌بهره‌اند نه‌تنها بی‌بهره هستند؛ بلکه از مرز امروز دارند آسیب می‌بینند؛ با ورود مهاجر اولین جایی که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد سیستان است؛ اتباع در قسمت‌های مختلف مشغول می‌شود از جنس و کالا و یارانه‌ای که مال این مردم است استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: از همین مرز متأسفانه بحث قاچاق صورت می‌گیرد از سوخت، مواد مخدر، اسلحه، قاچاق انسان همه اینها از طریق مرز انجام می‌شود؛ اما بهره سیستان ما از مرز متأسفانه هیچ بوده با اینکه می‌توانستیم بیشترین بهره را ببریم می‌توانستیم و با ایجاد کارخانه در سیستان این ظرفیت را سیستان دارد که بهترین کارخانه کاشی و سرامیک در سیستان ایجاد شود؛ باتوجه‌به خاک مطلوبی که دارند خیلی از جاها مثلاً یزد خاکش مناسب نیست و برای تولید کاشی فراوری و اصلاح می‌کنند؛ اما در سیستان کمترین هزینه را برای تبدیل‌شدن به کاشی و سرامیک می‌خواهد؛ اما چرا تا کنون ایجاد نشده است.

امام‌جمعه زابل تصریح کرد: می‌توانستیم بهترین کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف و پلاستیک را داشته باشیم به کشور افغانستان صادر کنیم خود منطقه هم مستقل می‌شود جوانان زیادی هم مشغول به کار شوند؛ اما این کار صورت نگرفته است.

امام‌جمعه زابل ادامه داد: سیستان می‌توانست بهترین تولیدکننده انرژی باشد به واسطه بادی که در سیستان وجود دارد بادهای ۱۲۰ اما متأسفانه کوتاهی شده بحث تبادلات مرزی بعضی مواقع انجام می‌شود؛ ولی سودش منفعتش نمی‌دانیم کجا مصرف می‌شود.

وی افزود: راه نجات سیستان، این است که مردم سیستان چه مسئول چه غیرمسئول با همدیگر متحد شوند؛ اما متأسفانه بعضی از جاها اختلافات نمی‌گذارد ما پیشرفت کنیم بعضی از افراد سیستان رو تبدیل به شطرنج سیاسی‌شان کردند تصمیم می‌گیرند این باید باشد او نباید باشد؛ این با من است او با من نیست؛ این اختلافات رو کنار گذارید برای سیستان کار کنید مردم نان شب ندارند.
 
 پوران‌دخت خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان بزرگوار یک عده‌ای واقعاً نانشان و منفعتشان در اختلاف در سیستان است ما باید مواظب باشیم؛ اختلاف بین مسئولان معضل و اختلاف بین مردم و مسئولان مشکل و آسیب است؛ عده‌ای نمی‌خواهند سیستان پیشرفت کنند عده‌ای می‌خواهند این سیستان خالی از سیستانی بشود من و شمای سیستانی باید بیدار باشیم این اختلافات رو بگذاریم کنار و دست‌به‌دست هم بدهیم برای سیستان کار کنیم برای مردم زحمت بکشیم این مردم ولی‌نعمت ما هستند خدا یک فرصتی به ما داده باید نوکری کنیم و باید برای این مردم خدمت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.