نماینده دائم آمریکا در ناتو مدعی شد که چین به وضوح به روسیه در مناقشه اوکراین کمک می‌کند، «علی‌رغم اینکه خود را "بی‌طرف" معرفی می‌کند.»

اتهام کمک چین به روسیه در جنگ اوکراین در حالی مطرح شد که پنتاگون بسته کمک نظامی جدیدی به کی‌یف به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار شامل موشک‌های ضد هوایی، گلوله‌های توپخانه و خودرو‌های زرهی را اعلام کرد.

«جولین اسمیت» نماینده دائم آمریکا در ناتو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که پکن تمام تلاش خود را می‌کند تا جهان را متقاعد کند که می‌تواند وضعیت بسیار بی‌طرفی را در رابطه با جنگ در اوکراین حفظ کند.

این دیپلمات مدعی شد: «اما در واقعیت، جمهوری خلق چین یک طرف را انتخاب کرده است. این کشور تلاش دارد روی نتیجه تاثیر بگذارد و ترجیح داده است از روسیه در جنگش در اوکراین حمایت کند.»

او در ادامه چین را به کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها با ارائه «فهرست طولانی از اقلامی با کاربرد دوگانه» متهم کرد.

چین که روابط دوستانه با روسیه دارد، حمایت مادی از همسایه شمالی خود را رد کرده است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، ماه گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به همتای آمریکایی خود، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت پکن «متعهد به ترویج گفتگو‌ها برای صلح» و «تلاش برای حل و فصل صلح‌آمیز» است.

وانگ یی تاکید کرد: «ایالات متحده باید لکه‌دار کردن، افترا زدن و اعمال خودسرانه تحریم‌ها علیه چین را متوقف کند. آمریکا از اوکراین برای تخاصم و تحریک رویارویی بلوکی، استفاده می‌کند.»

در ماه اوت، واشنگتن بیش از ۴۰۰ شرکت و شخص از جمله در چین را به اتهام کمک به روسیه در دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده تحریم کرد.

به گزارش راشا تودی، این در حالیست که چین از نقشه راه ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین در سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد و اوایل سال جاری یک طرح شش ماده‌ای جدید را به طور مشترک با برزیل منتشر کرد. فرستادگان چین به امید پایان دادن به جنگ بین مسکو و کی‌یف در دیپلماسی‌ها مشارکت کرده‌اند.

در عین حال، چین و روسیه ماهیت «استراتژیک» شراکت خود را در سال‌های اخیر ترسیم کرده‌اند و هر ۲ ابرقدرت مجهز به سلاح هسته‌ای مخالفت خود را با «یک‌جانبه‌گرایی» آمریکا اعلام کرده‌اند. همچنین «آندری بلوسوف» وزیر دفاع روسیه طی روز‌های گذشته به پکن سفر کرد و طی آن گفت روسیه و چین «ارزیابی مشترکی» از وضعیت جهان دارند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار