رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: تمامی مشاوران بنگاههای املاک فاقد پروانه در استان شناسایی و پلمب می‌شوند و در صورت داشتن پروانه صمت باید نسبت به دریافت پروانه تخصصی اقدام کنند تا حق ورود به سامانه کاتب داشته باشند.

حجت الاسلام سید حسین حسینی، در  سومین جلسه  شورای پیشگیری از وقوع جرم کردستان، اظهار کرد: یکی از معضلات و مشکلاتی که در دادگستری با آن مواجه و مردم گرفتار بودند، معاملات با اسناد عادی بود که باعث افزایش ورودی پرونده‌ها نیز شده بود.

وی ادامه داد: مراحل مختلفی در این قانون برای ساماندهی اسناد عادی مردم طی می‌شود که املاک و اموال غیرمنقول دارای سند غیررسمی در زمینه ثبت مشکلی ندارد و تنها در حوزه املاک قولنامه‌ای فاقد ثبت و سند رسمی، مردم باید در سامانه‌ای که تا پایان سال راه اندازی می‌شود، اموال خود را ثبت و پیگیر صدور سند رسمی شوند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان  با بیان اینکه قانونگذار ۲ تکلیف مشخص کرده است، اضافه کرد: یکی از این راهها،   ثبت اموال غیرمنقول فاقد سند در سامانه ثبت کنند و در مدت ۲ سال پیگیر ثبت و صدور سند اموال خود شوندو برنامه دوم برای نقل و انتقالات اموال غیرمنقول است که در اینجا اصل بر انتقال رسمی است .

حجت الاسلام  حسینی یادآور شد: در این شیوه، مردم صرفا از طریق مشاوران املاک نمی‌توانند نسبت به نقل و انتقال عمل کنند و  معاملات آنان یا باید از طریق دفاتر اسناد رسمی باشد تا در محاکم قضایی سند قابل قبول داشته باشند و یا اینکه به  مشاوران املاکی مراجعه کنند که  از طریق سامانه کاتب پیش نویس را ثبت و به دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند تا نقل و انتقال قانونی و رسمی باشد.

وی  با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد مشاوران املاک به سامانه کاتب وصل شده‌اند، تاکید کرد: در غیر این صورت هر گونه نقل و انتقالی غیررسمی و قابل پذیرش در محاکم قضایی در صورت بروز مشکل نخواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: مشاوران املاک استان حق تنظیم قرارداد مبایعه نامه ندارند و تنها در حد پیش نویس می‌توانند اقدام  و از انعقاد هرگونه مبایعه نامه به هر صورتی خودداری کنند.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد تا با نظارت صمت، تعزیرات، اتحادیه مشاوران املاک، دادستانی و معاونت پیشگیری نسبت مشاوران املاکفاقد پروانه سریعا شناسایی و پلمب شوند و  دیگر مشاوران املاک هم  از انعقاد هرگونه مبایعه نامه به هر صورتی خودداری کنند.

محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان گفت: معاملات تنظیم اسناد عادی باعث تعارض در معاملات و تضییع حقوق بیت المال و دولت خواهد شد و از این به بعد باید همه معامله‌ها به صورت رسمی انجام شود.

حسن عسکری فرماندار سنندج هم در این جلسه ساماندهی مشاورین املاک را یک ضرورت انکار ناپذیر عنوان کرد و افزود: بسیاری از مشاوران املاک اقدام به خرید و فروش مسکن ملی کرده‌اند که قانونی نیست و باید جلوی اینگونه معاملات گرفته شود.  

اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان دومین دستور کار این جلسه بود که بررسی شد.

شناسایی و غربالگری، مداخله و ارجاع دانش آموزان دارای مشکل و معرفی دانش اموزانی که نیازمند حمایت حقوقی و قضایی باشند از اهداف اجرای طرح نماد در مدارس است.

همکاری همه دستگاه‌های عضو، برگزاری جلسات ماهانه، محرمانه ماندن اطلاعات دانش اموزان و معرفی کارشناس از ادارات برای رسیدگی به مشکل از پیشنهادات مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در این بخش از جلسه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار