کارگردان نمایش «هیوا» گفت: نسل امروز نیاز به بسترسازی مناسب برای کسب زمینه‌های آموزشی و پرورشی در حوزه تئاتر دارد.

نمایش «هیوا» به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی کاری برای کودکان و نوجوانان است. نمایش هیوا روایتگر فضایی تخیلی است که دخترکی به نام هیوا آرزوی دارد یک قهرمان شود. این نمایش موزیکال همراه با آموزش زیبا نویسی، صرفه جویی در مصرف مداد و کاغذ و پاکیزه نگه‌داشتن محیط زیست برای علاقه‌مندان اجرا شده است. نمایش هیوا از ۱۶ مهر تا ۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه اجرا است؛ از این رو به گفت‌وگو با کارگردان این کار پرداخته ایم.

امیر شیخ جبلی نویسنده و کارگردان نمایش موزیکال«هیوا» در خلاصه ای از ماجرای این نمایش گفت: هیوا دخترکی است که آرزو دارد قهرمان قصه ای شود و در سفری فانتزی به دنیای کاغذی و رویایی پا می گذارد. او با کاراکترهای کاغذی همچون کاغذ بی خط، خط خطی و مچاله سفرش را ادامه می‌دهد و در این سفر با چالش هایی مواجه می‌شود تا ویژگی های یک قهرمان واقعی را در خود پیدا کند و بر «دیواپوش» که با چهره ای جدید نمایان شده و  باعث سیاهی و خشکی زمین شده است، پیروز می شود.

 «هیوا» پروسه سختی داشت

کارگردان نمایش «هیوا» در پاسخ به این سوال که پیش تولید کار هیوا را از چه زمانی شروع کردید؟ چقدر زمان برد تا کار روی صحنه اجرا برود؟ پاسخ داد:  نمایش هیوا بر اساس آلبوم موسیقی به همین نام ساخته آقای علیقلی تولید شده است. نمایش هیوا برایمان با چالش بزرگی همراه بود چرا که قطعات موسیقی با وجود کیفیت در محتوا و شکل فاقد قصه و درام پیش برنده بود و قاعدتا چون قطعات زنجیره تداومی در طول هم نداشتند، ابتدا باید قصه‌ای ایجاد یا اقتباسی از داستانی دیگر شکل می‌گرفت.

وی ادامه داد: ابتدا عناوین قطعات موسیقی را مورد بررسی قرار دادم تا در نهایت به قصه ای از شاهنامه که درامی با فراز و فرود قوی و قابلیت کافی و در خور استفاده از قطعات را داشته باشد رسیدم. سپس قصه ای داشتم و باید به شکل و شیوه ای امروزی از آن دست می یافتم؛ اما در کل پروسه سختی بود که حدود هفت تا هشت ماه به طول انجامید و بازخورد ها از سوی مخاطب نشان می دهد که نتیجه قابل قبولی داشت.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که کار اول در اصفهان و بعد در تهران اجرا شد؟ بیان کرد: از زمان برنامه ریزی تولید این ‌نمایش از سوی حوزه هنری کودک‌و نوجوان، قرار برای این شد که پس از تولید اجراهایی در اصفهان، تهران‌ و سپس شهرهای دیگر در برنامه قرار گیرد. اولویتی در خصوص اینکه اجرا در تهران بر اصفهان مقدم باشد نبود ولی بنده و گروهم علاقه داشتیم اجرای دور اول در اصفهان باشد؛ اما شرایط گروه و دیگر شرایط لازم و موجود در تهران باعث شد که در دور اول اجراها میزبان تماشاگران‌ تهرانی باشیم. همچنین آبان ماه به یاری خدا در خدمت مخاطبین اصفهانی خواهیم بود و طبق برنامه هدفمندی که حوزه هنری کودک و‌ نوجوان دارد قرار بر اجراهایی در شهرهای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

تئاتر نیازمند پرورش کافی است

شیخ جبلی در پاسخ به این سوال که در تئاتر هیوا هنرمند کودک داشتید، فعالیت نسل امروز را چطور می‌بینید؟ گفت: بنده از کودکی تئاتر را با تئاتر، منظور حضور در گروه های تولید نمایش آموختم و اعتقاد دارم هنرجوی تئاتر در کنار آموزش لازم نیازمند پرورش کافی با عضویت در گروه های منسجم دارد که نیازمند هدف گذاری مشخص با چهارچوب لازم‌  است. 

وی ادامه داد: علاقه و اشتیاق به تئاتر در دهه گذشته در میان کودکان و نوجوانان بیشتر شده  است و شاهد شوق و اشتیاق بیشتری در این رده سنی هستیم. تقریبا همه بازیگران نمایش های تولیدی ام خردسالان، کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالانی هستند که آموزش را نیز در آموزشگاهم کسب نموده اند و سپس با ایجاد بستر و زمینه های پرورشی لازم در گروه تولید تئاتر عضویت و کسب تجربه می‌کنند. حتی در همین گروه نمایش هیوا بازیگری دارم که هم اکنون نزدیک به سی سال سن دارد و از هفت سالگی در کنار گروه و تیم من بوده است و از تئاتر بسیار آموخته است. نسل امروز نیاز به بستر سازی مناسب برای کسب زمینه های آموزشی و پرورشی در حوزه تئاتر دارد.

این کارگردان تاکید کرد: نسل امروز نیاز به حمایت منسجم و هدفمند دارد تا هنر را نه فقط از جنبه دیده شدن بلکه به لحاظ رشد فکری و شخصیتی  طی نماید.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم مسیری که حوزه هنری کودک و نوجوان آغاز کرده  است محدود و مقطعی نباشد؛ بلکه بستری را فراهم کنند تا از این بخش حساس و در این برهه زمانی که کودکان ‌نوجوانان نیازمند تغذیه فرهنگی مناسب هستند حمایت شود. همچنین امیدوارم شاهد همسویی دیگر نهادها از این جریان باشیم چرا که کودکان حق دارند تغذیه مناسب و در خور و با کیفیت داشته باشند.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.