مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت انار از سطح ۱۵۹ هکتار از باغ‌های استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۵۵۸ تُن انار برداشت شود.

صفد صفدری  با توجه به مقاومت گونه انار در برابر کم آبی، عمده باغ‌های انار استان در مناطق گرم و کویری‌تر کشت شده است، گفت: قالب انار در شهرستان‌های مانه، سملقان، گرمه و جاجرم تولید می‌شود.
وی میانگین عملکرد انار در استان را ۴.۵ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: توسعه باغ‌های انگور در دستور کار قرار دارد که به باغداران توصیه می‌شود برای توسعه باغ‌های انار از ارقام صادراتی همچون، شیشه گب، ملس ساوه، یوسف خانی و رباب نیریز استفاده کنند.

ایجاد دو باغ نیم هکتاری باغ الگویی انار 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه بیان داشت: ۱۶۸ هکتار از باغ‌های استان به تولید انار اختصاص دارد که از این سطح هشت هکتار غیربارور و ۱۵۹ هکتار بارور است.
صفدری آموزش را مهمترین مألفه برای ایجاد باغ مطابق با الگو‌های پر محصول عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی پارسال دو باغ نیم هکتاری الگویی انار در اسفراین و جاجرم با ارقام جدید ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه حرس درخت انار روش متفاوتی دارد، ازباغداران خواست برای ایجاد باغات نوین، آموزش‌های لازم را فراگیرند و همچنین تغذیه باغ و روش آبیاری قطره را برای افزایش عملکرد مد نظر قرار دهند.

ضرورت مبارزه با کرم گلوگاه انار
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مهمترین آفت انار را کرم گلوگاه انار عنوان کرد و گفت: باغداران حتما مدیریت کف باغ را داشته باشند و با توجه به توصیه کارشناسان حفظ نباتات مبارزه به موقع با آفت را داشته باشند.

برچسب ها: انار ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.