سرطان روده بزرگ از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان است و غربالگری‌های سرطان می‌تواند در تشخیص زودهنگام آن موثر باشد.

 سرطان‌های روده بزرگ زمانی بوجود می‌آیند که رشد غیر طبیعی سلول‌ها در سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده رخ می‌دهد و این رشد را پولیپ می‌گویند. برخی از پولیپ‌ها می‌توانند با گذشت زمان که ممکن است سال‌ها طول بکشد، به سرطان تبدیل شوند.  

 علائم سرطان روده در ابتدا ممکن است نامحسوس باشد. به عنوان مثال، علائم شامل اسهال و یبوست متناوب، کم خونی، ناراحتی شکمی و کاهش وزن است. همانطور که بیماری پیشرفت می‌کند، علائم مشخص‌تر می‌شود.

به گفته روسلان باسانوف، انکولوژیست، درد در روده، خون در مدفوع، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ می‌توانند از نشانه‌های سرطان روده بزرگ باشند.

سرطان روده بزرگ یک تومور بدخیم است که در پوشش روده بزرگ ایجاد می‌شود. افراد بالای ۴۵ سال بیشتر مستعد ابتلا به این سرطان هستند. عواملی، چون بیماری‌های التهابی مزمن، پولیپ روده، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و عدم فعالیت بدنی می‌توانند در احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیرگذار باشند و خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد.

به گفته این متخصص سرطان، در مرحله اول بیماری، تومور بیش از ۲ سانتی متر نیست و در داخل غشای مخاطی قرار دارد. احتمال ادامه به حیات  فرد مبتلا در صورت تشخیص سرطان در مرحله اول تا ۹۵ درصد است.

مرحله دوم با افزایش تومور تا ۵ سانتی متر همراه با آسیب به غدد لنفاوی مشخص می‌شود. در مراحل بعدی، تومور تا ۱۰ سانتی متر رشد می‌کند و آسیب به لایه عضلانی و غدد لنفاوی  مشاهده می‌شود. در آخرین مرحله، به عنوان یک قاعده، تومور با متاستاز به سایر اندام‌ها و بافت‌ها به ۱۰ سانتی متر می‌رسد.

میزان ادامه به زندگی با تشخیص در مرحله دوم تا ۹۰ درصد، در مرحله سوم از ۵۵ تا ۷۰ درصد و در مرحله چهارم حدود ۳۰ درصد است.

تشخیص از طریق آزمایش خون بیوشیمیایی، نشانگر‌های تومور، کولونوسکوپی، ایریگوسکوپی، سونوگرافی و سی‌تی انجام می‌شود. همچنین در صورت شک به متاستاز، ممکن است لازم باشد قفسه سینه و سایر نواحی مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: gazeta.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار