استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از مشکلات ارتباطات اجتماعی دانش‌آموزان ناشی از دوران کرونا خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - حیدر تورانی، استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «در دوران کرونا ارتباطات اجتماعی دانش‌آموزان به مشکل خورد و باعث آسیب به دانش‌آموزان شد.»

استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که ارتباطات اجتماعی نه تنها برای یادگیری دروس، بلکه برای رشد اجتماعی دانش‌آموزان حیاتی است؛ افزود: «مدرسه تنها مکان برای آموزش دروس نیست؛ بلکه محلی است که بچه‌ها در آن زندگی اجتماعی و مهارت‌های زندگی را می‌آموزند.»

حیدر تورانی افزود: «دانش‌آموزان وقتی در مدرسه حضور دارند، از همسالان خود بیشتر تاثیر مثبت می‌پذیرند. اگر این تعاملات و ارتباطات قطع شود، رشد اجتماعی و تحصیلی دانش‌آموزان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»

این استاد مدیریت آموزشی گفت: «آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد. در این مدت، بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات دسترسی به امکانات مناسب، توانایی یادگیری را نداشتند.»

حیدر تورانی گفت: «علاوه بر این، محدودیت‌های ارتباطی و اجتماعی در بستر آموزش مجازی باعث شد تا بسیاری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان ضعیف شود.»

استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: «فناوری‌های آموزشی باید در خدمت تقویت یادگیری حضوری قرار گیرند؛ نه این که به عنوان دلیلی برای کاهش حضور دانش‌آموزان در مدارس و تشویق به یادگیری از راه دور استفاده شوند.»

حیدر تورانی گفت: «در مواقع خاص مانند شرایط بحرانی یا آلودگی هوا، می‌توان از آموزش مجازی به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرد؛ اما این نباید به عنوان یک رویکرد دائمی و جایگزین آموزش حضوری در نظر گرفته شود. در این شرایط باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم باشد تا آسیب کمتری به کیفیت یادگیری وارد شود.»

استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «در شرایطی همچون آلودگی هوا باید امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب برای آموزش آنلاین فراهم شود. معلمان باید از انگیزه و توانمندی کافی برخوردار باشند و مدارس باید امکانات لازم را برای آموزش در این شرایط تأمین کنند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین ارتباط مستقیم و حضوری میان معلم و دانش‌آموز شود. معلمان با انگیزه و توانمندی بیشتر، می‌توانند یادگیری مؤثرتری را ایجاد کنند و تأثیر مثبتی بر تغییر رفتار و رشد دانش‌آموزان بگذارند.»

حیدر تورانی افزود: «حضور دانش‌آموزان در مدرسه و تعامل مستقیم با معلمان و هم‌سالان به تقویت انگیزه و یادگیری آن ها کمک می‌کند. از طرفی، مدیران و کارکنان مدارس نیز باید به تقویت این فرآیند کمک کنند.»

تورانی گفت: «بسیاری از تعطیلات اخیر مدارس به دلیل آلودگی هوا نبوده، بلکه به دلیل مشکلات دیگری مانند کمبود سوخت بوده است. باید تلاش کنیم تا مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل می‌شوند. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی بسیار محدود است، اما در کشور ما شاهد تعطیلی‌های زیادی بودیم.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اگرچه ممکن است نتوانیم در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های بزرگ زیرساختی مانند سد‌ها یا نیروگاه‌ها را بسازیم، اما نباید اجازه دهیم که نسل آینده از دست برود. تربیت نسل‌های آینده از اهمیت بسیاری برخوردار است و هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آن شود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۳ دی ۱۴۰۳
تمام مدیران بهداشت وبخصوص بیمارستان‌ها را باید بجای مدیریت دربیمارستان بفرستید گوسفند بچرخانند.
بروید واز نزدیک اوضاع افتضاح بیمارستان امام را ببینذثد.

هرکس مسول این بیمارستان هست باید اعدام شود.
آخرین اخبار