امام جمعه شیراز گفت: دنیا برای پیشبرد اهداف دینی خود به علما نیاز دارد و اگر عالم نباشد اصلا هیچ کاری رخ نخواهد داد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام صبح امروز در یادواره شهدای روحانی استان فارس که در حرم شاهچراغ (ع) برگزار شد، با بیان اینکه جامعه روحانیت این افتخار دارد که در طول حیات علمی خود آن چه را که به آن عالم بوده، عملیاتی کرده و شهید تقدیم کرده است، گفت: جامعه روحانیت تشیع به صورت خاص در بحث شهادت بیش از همه اقشار دیگر در طول تاریخ اسلام نقش‌آفرینی کرده و این موضوع را تجربه کرده و این افتخار است.

امام جمعه شیراز تجربه شهادت را از صحنه جنگ صفین دانست و گفت: کشتن جرم است، اما کشتن عالم جرم بزرگتری است و در واقع خیانت به عالم محسوب می‌شود. چون عالم به علما نیاز دارد.

او تصریح کرد: دنیا برای پیشبرد اهداف دینی خود به علما نیاز دارد و اگر عالم نباشد، اصلاً هیچ کاری رخ نخواهد داد. علم است که موجب اطاعت خدا خواهد شد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: روحانیت و علما به صورت ویژه باید مدنظر قرار بگیرند و تببین این مسئله به عهده علما است، چون دشمن تلاش می‌کند به هر شکلی مردم را از حضور علما محروم کند و کاری کند که علما نتواند نقش اصلی را ایفا کند.

دژکام ادامه داد: شهید با همه ارج و قرب خود در روز قیامت بعد از علما برای شفاعت می‌آیند، چون اگر عالم نقش‌آفرینی نکند شهید و معمای شهادت گم می‌شود.

نمایند ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه در غوغای آخرالزمان و شبهات آن نقش و شأن و جایگاه عالم مورد حمله و تهاجم قرار گرفته است، تصریح کرد: عالم بودن به این است که جایگاه علم و شأن عالم را بشناسیم. عالم در کنار علم باید حلم و بردباری داشته باشد تا بتواند در مقابل مخالفت‌ها مقاوم باشد.

او با اشاره به اینکه در طول یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته سر رفته است، اما عمامه نرفته است، گفت: جامعه به عالم نیاز دارد و اگر جامعه‌ای شهیدپرور می‌شود، چون علما پای کار بودند و جامعه روحانیت ما در این جهت کارنامه درخشانی دارد.

دژکام با تأکید بر اینکه بدنه روحانیت دور از حب دنیا است، افزود: انسانیت به عالم نیاز دارد و زهد و بی‌توجهی به دنیا در بین جامعه روحانیت چشمگیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار