ملاتقی گفت: با وجود تغییرات شدید اقلیمی و گرمای بی‌سابقه در زمان پر کردن مغز محصول پسته در خرداد، تیر و مردادماه میزان تولید محصول خشک پسته امسال حدود هفت هزار تُن پیش بینی می‌شود.

علی محمد ملاتقی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در منابع و تحقیقات میدانی، کشت پسته در قم سابقه‌ای طولانی دارد و از ارقام معروف پسته در این استان می‌توان به ارقام اکبری، کله قوچی، اوحدی و احمد آقایی اشاره کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص آخرین وضعیت باغات پسته در قم، افزود: با توجه به آخرین رصد صورت گرفته در سال گذشته، سطح زیر کشت پسته در استان قم ۱۴ هزار و ۳۷۳ هکتار برآورد شده که از این میان ۹ هزار و ۳۲۳ هکتار بارور و پنج هزار و ۵۰ هکتار نهال بوده‌است.

او ادامه داد: از آنجا که تغییر رقم یکی از اهداف مهم پسته کاری در استان به‌شمار می‌آید، رقم اکبری به علت مقاومت خوب در برابر تنش‌های شوری و گرمای هوا، عملیات سرشاخه کاری در راستای تغییر رقم از فندقی به اکبری در حال اجراست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برای مثال طی ۲ سال گذشته در بیش از ۱۵۰ هکتار از باغات قم تغییر رقم از رقم فندقی (پسته اوحدی) به رقم بادامی (اکبری) انجام شده‌است.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

این بخش ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال بیش‌از ۸۵۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار