وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور در حال تحصیل هستند.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول با بیان اینکه در ابتدای شروع دولت چهاردهم ما بزرگ‌ترین پروژه وزارت آموزش و پرورش یعنی پروژه مهر و شروع سال تحصیلی را آغاز کردیم و به یاری خداوند این پروژه به خوبی انجام شد گفت: از شهریور سال جاری چاپ کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ آغاز شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارت خانه هدایت تحصیلی و هدایت شغلی است البته در مقطع ابتدایی به طور رسمی این فرآیند انجام نمی‌شود بلکه این فرآیند در متوسطه اول(هفتم، هشتم و نهم) آغاز شده و در متوسطه دوم منتهی می‌شود.

او با بیان این که امسال ۱۵۶ میلیون جلد کتاب در  ۹۶۰ عنوان کتاب درسی چاپ شده است افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات و چالش آموزش و پرورش چاپ و توزیع کتب درسی است که امسال بدون دغدغه انجام شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مدارس ثبت نام کرده‌اند؛ تصریح کرد: حدود ۶۵۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس کشور در حال تحصیل هستند که این تعداد در هیچ کشوری سابقه ندارد.

او با بیان اینکه مشکلاتی همچون تراکم جمعیت در مدارس دولتی وجود دارد افزود: ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را در مدارس دولتی‌ ثبت نام نکنیم هر کسی که به مدرسه مراجعه کند درصدد هستیم تا او را ثبت نام کنیم چرا که معتقدیم تحصیل در مدرسه بهتر از خارج مدرسه است؛ مدرسه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فضای تربیتی، آموزشی و پرورشی است. 

کاظمی با بیان اینکه ما علاوه بر تدریس در مدارس، فضای مجازی را برای دانش آموزان فراهم کرده‌ایم؛ اظهار کرد: ما برای دانش آموزان فضای شاد را طراحی کرده‌ایم که حدود ۱۰ میلیون کاربر دارد در این فضا روزانه ۱۵ هزار فیلم  بارگذاری می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که امسال حدود هزار و ۷۰۰ مدرسه بهره‌برداری شده‌ است ادامه داد: امسال حدود ۸ هزار کلاس درس تحویل دانش آموزان شد.

وی با بیان این که جمع همکاران ما حدود ۱میلیون نفر است افزود: ما هنوز کمبود معلم داریم اما خوشبختانه توانستیم از همکاران حق التدریس و... کمک بگیریم تا این مشکل خیلی حاد نشده و رفع شود البته هنوز کمبود معلم داریم ولی این مسئله خیلی حاد نیست.

‎وی افزود: ۴ هزار کلاس درس سنگی و هزار و ۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم و در برخی مناطق سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر است در حالی که استاندارد آن ۵ متر مربع است.

‎وزیرآموزش و پرورش با بیان این که نظام آموزشی بیشتر با رویکرد علمی و آموزشی طراحی شده تا رویکرد تربیتی افزود: طبق سند تحول باید به جنبه آموزشی و پرورشی همزمان توجه داشت.

‎کاظمی گفت: میانگین معدل دانش‌آموزان خوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم البته امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده این وضعیت اصلاح شود.

کاظمی ادامه داد: انتقال ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم به نسل جدید و پرورش انسان‌های فکور جزو وظایف آموزش و پرورش است تا بتوانیم به قله‌های پیشرفت دسترسی داشته باشیم.

‎وی با بیان این که شاهد ضعف در ارائه برنامه درسی کاربردی و اثرگذار هستیم، ادامه داد: نقشه اجرایی سند تحول بنیادین تصویب شده که ۱۴۷ پروژه دارد و یکی از مهمترین آنها برنامه درسی است و به دنبال بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدارس هستیم.

وی افزود: شکاف فناورانه بین فضای تعلیم و تربیت و نیاز‌های روز جامعه را شاهد هستیم و به همین دلیل توجه به هوش مصنوعی مدنظر است.

او با بیان این که معلم در کیفیت آموزشی بسیار مهم است؛ ادامه داد: برای توانمندسازی معلمان برنامه مسیر رشد معلمی را طراحی کرده و در حال تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

او افزود: در مدارس به مربی پرورشی، بهداشت و تربیت بدنی نیاز است و امسال برای نخستین سال ۱۹ هزار مربی در این حوزه استخدام شدند.

کاظمی گفت: امسال در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس خاص در حال اجراست که بیشتر متمرکز بر مدیران مدارس است و باید مدیران توانمند برای مدارس انتخاب کنیم.

وی افزود: انگیزه معلم، تجربه و توانمندی او در کیفیت آموزش بسیار مهم است و در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار