معاون اجتماعی سازمان انتقال خون گفت: گروه های خونی از ذخایر کمی به دلیل میزان پایین اهداکنندگان برخوردار است.

میزان مراجعه به مراکز اهدا و انتقال خون به عنوان مایه حیات هر از گاهی دچار نوساناتی می شود. بعضا با شروع فصل سرما میزان مراجعه افراد کاهش پیدا می کند و این در حالی است که نیاز بیماران به خون هیچ تغییری ندارد. البته در حال حاضر نیاز بیمارستان ها به خون و فرآورده های خونی توسط شبکه خون رسانی ملی تامین می شود.

 شهرام فردین، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور معمول با بازگشایی مدارس، خانواده ها درگیر مدارس فرزندان شده و با افزایش ترافیک در پاییز نیز میزان مراجعه به مراکز انتقال خون تحت تاثیر قرار می گیرد. تغییر فصل و افزایش بیماری هایی مانند آنفولانزا هم میزان مراجعه افراد را با کاهش مواجه خواهد کرد.

وی بیان کرد: مصرف خون در تهران به دلیل انجام عمل های جراحی و مراجعه مردم از نقاط مختلف کشور جهت جراحی بالا است و ۲۵ درصد خون مصرفی در تهران استفاده می شود که این کلانشهر حدود ۲۰ درصد خون را تولید و تامین می کند.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: گروه های خونی O منفی و AB منفی از ذخایر کمتری برخوردارند که به دلیل آمار پایین اهداکنندگان این گروه های خونی است. سازمان انتقال خون در حال راه اندازی پایگاه گروه های خونی منفی است.

او تصریح کرد: به طور کلی استان های کرمانشاه و ایلام بالاترین آمار را در زمینه اهدای خون دارند و سیستان و بلوچستان کمترین اهدای خون را با توجه به مصرف بالا دارد. با فرهنگ سازی در سال های اخیر میزان مراجعه به مراکز انتقال خون این استان در شهریور نسبت به مرداد سال جاری از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

سیدمنتظر شبر، مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای سال تا کنون ۲۴۶ هزار و ۸۹۲ نفر به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کرده اند و ۲۱۲ هزار و ۶۹۰ واحد خون اهدا شده است. 

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۶۷ هزار و ۸۹۴ نفر از اهدا کنندگان جزء افراد با سابقه بوده اند و ۱۱۲ هزار و ۷۵۹ نفر جزء افراد مستمر در اهدای خون محسوب می شوند.

شبر ادامه داد: اکنون نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی به طور کامل تامین می شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اکنون میزان ذخایر خونی در استان در حدود ۸ روز است. 

وی اضافه کرد: با شروع فصل سرما میزان مراجعه به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می کند که این موضوع در صورت تکرار باعث کاهش میزان ذخایر خونی خواهد شد. نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دائمی و همیشگی است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: میزان مشارکت بانوان در زمینه اهدای خون باید افزایش پیدا کند. از ابتدای سال ۶۷۰۹ نفر از بانوان اقدام به اهدای خون کرده اند. 

شبر ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند که از ابتدای سال تا بدین لحظه، ۳۲ هزار و ۳۷ نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده و در این کار خیر مشارکت داشته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار