مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت ۱۰ تعاونی و ۷ گروه صید و صیادی در استان گفت: حدود ۳ هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت شیلات و پرورش آبزیان در استان اشتغال دارند.

منصور لطفی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: دریاچه‌های پشت سد ارس، سد شهیدکاظمی بوکان، سد قیقاج، حسنلوی نقده، دریک سلماس، سنجاق مهاباد و سایر منابع آبی غیر آشامیدنی محل‌های عمده فعالیت صیادان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال با تلاش صیادان بیش از هشت هزار تن انواع ماهیان گرمابی و بومی از منابع آبی آذربایجان‌غربی صید و روانه بازار مصرف شود که در این خصوص این استان در بین استان‌های غیرساحلی حائز رتبه نخست و رتبه سوم درکشور است.

لطفی افزود: کپور، فیتوفاک، سوف، زرد پر، ماش، کُلمه، کولی، آمور و اسبله از جمله ماهیانی هستند که از منابع آبی استان صید می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۴۳۰ مزرعه پرورش ماهی در استان مشغول فعالیت هستند، گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید می‌شود که با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد توسعه پایدار شیلات و افزایش تولید آبزیان در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در جهان بالای ۲۰ کیلوگرم و در کشور ما ۱۳.۲ کیلوگرم در سال است، افزود: این میزان در آذربایجان‌غربی ۸.۵ کیلوگرم در سال بوده که بسیار پایین‌تر از استاندارد‌های بین المللی و حتی ملی به شمار می‌رود.

لطفی تصریح کرد: بازارچه‌ها و غرفه‌های عرضه مستقیم و زنده آبزیان و مراکز گردشگری و طبخ آبزیان در سطح استان به منظور ترویج فرهنگ مصرف ماهی و بالا بردن سرانه مصرف در طول سال مشغول به فعالیت هستند و با اجرای برنامه‌های ترویجی و اطلاع رسانی و تسهیل دسترسی مردم به انواع آبزیان، شاهد افزایش مصرف آن در استان خواهیم بود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در ادامه: صنایع مرتبط با شیلات مانند کارخانه تولید پودر ماهی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و شاه میگو، کارخانه و مراکز تولید تجهیزات و ادوات مختلف شیلاتی نیز در استان راه‌اندازی شده و برای توسعه فعالیت آنها برنامه‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.