معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سد «ماندگان پادنا» در منطقه حفاظت شده «دنا» پیوست زیست محیطی ندارد.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: وزارت نیرو باید اجرای این سد را به علت نداشتن مجوز زیست محیطی متوقف کند چرا که هر طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست غیر قانونی است.

ظهرابی با اشاره به مصوبه الحاق مدیریت ضلع شمالی منطقه حفاظت شده دنا به استان اصفهان تصریح کرد: اجرای این مصوبه به علت مغایریت با قانون مدیریت یکپارچه مناطق حفاظت شده به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ایرنا، احداث سد "ماندگان" بر رودخانه "ماربُر" در دامنه شمالی دنا نگرانی‌هایی برای تکه پاره شدن منطقه حفاظت شده "دنا" را بیشتر می‌کند. سدی تا سال ۱۴۰۲ نامی از آن مطرح نبوده و در اواخر سال ۱۴۰۲، مقامات استان اصفهان بر نوید پیشروی آن تحت عنوان طرح آبرسانی جنوب استان اصفهان تاکید داشتند.

کارشناسان معتقدند با برهم زدن مدیریت یکپارچه دنا، به یکی از ارزشمندترین مناطق حفاظت شده کشور خسارت جبران ناپذیری وارد می شود و حتی تاکید کردند مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور مبنی بر تفکیک مدیریت این منطقه حفاظت شده امضای چهار عضور تخصصی این شورا را ندارد که بر نگرانی ها افزوده می شود.

کارشناسان محیط زیست تاکید می کنند حفاظت یکپارچه از مناطق حفاظت شده یک اصل بدیهی و تجربه ای جهانی است و اسناد موجود نشان می دهد مصوبه الحاق ضلع شمالی "منطقه حفاظت شده دنا" به استان اصفهان بدون تایید و حضور اعضای تخصصی شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست کشور صورت گرفته است که با برهم زدن مدیریت یکپارچه دنا، خسارت جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

در این مراسم آقای "عبدال دیانتی" به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب و از خدمات "اسلام جاودان خرد" مدیر کل پیشین قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.