رئیس گروه بذر معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از نقش ۹۹ درصدی بخش خصوصی در تولید بذر و الکترونیکی شدن فرآیند تولید بذر کشور خبر داد. 

احمدی در جلسه کمیته فنی بذر شمال غرب کشور که به میزبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: اکنون ۱۰۰ درصد بذر گندم و هسته‌های بذری توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید بذر یکی از اولویت‌های ما بوده و در این راستا تلاش داریم که امسال فرآیند تولید بذر به‌صورت الکترونیکی عملیاتی شود و برنامه‌ریزی، تولید، نظارت و توزیع بذر از طریق سامانه انجام گیرد.

وی به تشکیل صندوق ملی بذر اشاره کرد و گفت: این صندوق یک دهه است که تشکیل شده اما متاسفانه به نتایج مورد نظر نرسیده است.

احمدی خاطرنشان کرد: متناسب‌سازی میزان استفاده از بذور اصلاح‌ شده در دستور کار ما قرار دارد و همچنین موسسات تحقیقاتی تسریع در معرفی ارقام مناسب را انجام داده‌اند که کیفیت بذور نیز بهبود یافته است.

رئیس گروه بذر معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به تنوع ارقام بذر و معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدکننده بذر اشاره کرد و افزود: اقداماتی برای افزایش تنوع ارقام بذر انجام شده و معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدکننده بذر در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن بذر اصلاح شده در حوزه زراعت تولید می‌شود و همچنین رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده بذر را انجام داده‌ایم و در حال افزایش همکاری با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در زمینه تولید بذر هستیم.

وی گفت: سالانه حدود ۲ میلیون تن بذر برای کلیه محصولات زراعی استفاده می‌شود که از این میزان ۳۰ درصد آن بذر گواهی‌شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وضعیت بذر در آذربایجان شرقی مطلوب است و بذر تولیدی آذربایجان شرقی به ۹ استان نیز ارسال می‌شود.

 رحیم‌زاده افزود: تنها بذری که از استان‌های دیگر وارد می‌شود به دلیل تنوع دادن به ارقام کشت شده در استان است.

وی اظهار کرد: با همکاری بانک کشاورزی تسهیلات به هشت شرکت تولید بذر اختصاص یافته و پیگیری برای سه شرکت دیگر نیز در جریان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار