رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: اکنون قرنیه مصنوعی در ایران تولید می‌شود.

محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در نشست خبری سی و سومین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: چشم پزشکی در ایران از نظر تخصص، مهارت و تجهیزات پزشکی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و اروپا است. دسترسی مردم به خدمات چشم پزشکی در ایران خوب است در حالی که در کشوری مانند انگلیس مردم برای دریافت خدمات چشم پزشکی ماه ها باید در نوبت باشند.

وی بیان کرد: اکنون ۷۰ درصد از خدمات چشم پزشکی در بخش خصوصی و ۳۰ درصد در بخش دولتی ارائه می شود. نرخ تجهیزات پزشکی به دلیل ارز نیمایی حدود ۵۰ درصد گران شده است و انجام عمل های جراحی به دلیل عدم به روز رسانی تجهیزات دچار مشکلاتی شده است. ارز نیمایی برای خرید تجهیزات چشم پزشکی و جراحی است و با ارز نیمایی امکان، خرید تجهیزات تشخیصی و جراحی وجود ندارد و امیدواریم ارز از قیمت ۴۴ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان برگردد.

وی ادامه داد: انواع اعمال جراحی قرنیه در کشور در حال انجام است و در یک سال اخیر مشکلاتی در زمینه تامین بانک بافت چشم داشتیم و اکنون بانک بافت چشم مورد نیاز بیماران محدود شده است. در گذشته بانک بافت چشم در ایران یکی از افتخارات حوزه چشم پزشکی بوده است. 

جباروند تاکید کرد: قرنیه مصنوعی تولید و در اختیار ایران قرار می گرفت اما وقفه ای در این کار ایجاد شده بود که دانشمندان جوان قرنیه مصنوعی را ساخته و کیفیت آن مانند نمونه مشابه خارجی است. 

وی افزود: اکنون ۲۵۰۰ چشم پزشک در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. شایع ترین بیماری چشمی ، بیماری های آب سیاه و عیوب انکساری است؛ استفاده زیاد از تبلت و تلفن همراه باعث ضعیفی چشم و حتی خشکی چشم و در بین افراد زیر ۱۰ سال باعث نزدیک بینی خواهد شد.

جباروند تصریح کرد: کنترل بینایی دانش آموزان در مدارس سبب کاهش میزان بیماران شده  است. افرادی که سابقه بیماری آب سیاه و دیابت داشته باشند باید سالیانه چکاپ شوند.

نوید نیلفروشان عضو هیئت علمی و دبیر علمی کنگره گفت: در این کنگره شش گروه تخصصی مانند شبکیه و قرنیه اطلاعات تخصصی را با گروه هدف آموزش به اشتراک خواهند گذاشت.

وی بیان کرد: در این کنگره ۳۱ کارگاه و ۳۳ سمپوزیم برگزار می شود و ۱۴۰۰ نفر از دانشجويان و متخصصان در این کنگره شرکت می‌کنند. در حاشیه این کنگره برنامه بازآموزی ویژه پرستاران در حوزه نحوه مراقبت قبل و بعد از عمل چشم آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: درمان از طریق ژن تراپی از روش های جدید در دنیاست که هزینه های زیادی در برخواهد داشت. بسیاری از درمان ها به صورت قطره بوده و همین موضوع سبب شده تا کیفیت زندگی بیماران کاهش پیدا می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: برخی از روش های درمانی به خاطر نبود تجهیزات به دلیل تحریم  در ایران انجام نمی شود و معتقدم که ساخت این تجهیزات را در کشور بومی سازی کنیم.

وی افزود: برخی از بیماری ها باعث کاهش بینایی یا از بین رفتن بینایی خواهند شد و افراد باید به بیماری دیابت توجه لازم را داشته باشند. بیماری آب مروارید باعث کاهش تدریجی بینایی می شود اما در آب سیاه ، بیمار علامت نداشته و یک دفعه ۶۰ درصد از دید دچار اختلال خواهد شد.

نیلفروشان تاکید کرد: در این کنگره مسائل مختلف در زمینه پزشکی از راه دور و هوش مصنوعی آموزش داده می شود و ۱۱ سخنران از خارج از کشور به صورت مجازی شرکت می کنند که نیمی از این افراد، سخنران خارجی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۳
چشم من بیماری آب سیاه داره خیلی افسرده شدم اولش باورش سخت بود خدالعنت بکنه پدرومادرمو.
آخرین اخبار