جلال علمدار گفت: خشکسالی‌های پی درپی در سال‌های اخیر و کاهش نزولات جوی در استان یزد مشکلات جدی برای روستا‌های استان به دنبال داشته است.

 جلال علمدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: هر چند مسئولان استان تلاش خود را برای آبرسانی به روستا‌ها در هر شرایطی انجام میدهند، اما باید توجه داشت در صورتی که کاهش بارندگی‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد اکثر منابع آب موجود در روستا‌ها را تحت تاثیر قرار داده و بحران آب در روستا‌ها تشدید می‌شود.
 
او با بیان اینکه اکثر چاه‌های آب شرب روستا‌های استان با کاهش آبدهی شدید و هوابینی مواجه شده است، افزود: برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی آب از طریق حفر چاه‌های غیر مجاز و همچنین عدم رعایت حریم کمی و کیفی منابع آب شرب در روستاها، باعث کاهش آبدهی و افت سطح منابع آب در روستا‌های استان شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد به ۳۲۳ منبع آب شرب در روستا‌های استان اشاره کرد و ادامه داد: از این تعداد ۹۰ درصد منابع دچار کاهش آبدهی و افت سطح آب شده اند و ۱۰ درصد باقیمانده نیز در حال خشک شدن و فاقد آبدهی هستند.
 
علمدار بر استفاده صحیح از منابع آب موجود در روستا تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه بی رویه روستا‌ها و افزایش متقاضی آب منجر به برداشت آب بیش از توان منابع آب شرب شده است و همچنین افزایش جمعیت شناور به خصوص در فصول گرم و ایام تعطیل به روستاها، از دیگر عوامل تشدید کمبود آب در روستا‌ها است.
 
او استفاده از آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف آب را مهم برشمرد و بازسازی شبکه‌های توزیع آب، شناسایی انشعابات غیرمجاز و استفاده از وسایل کاهنده در مصرف آب را از جمله اقدامات این شرکت در جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تعداد روستا‌های استان یزد را حدود هزار و ۲۰۰ روستا عنوان کرد و گفت: لزوم تامین آب مورد نیاز روستاها، این شرکت را بر آن داشته است تا با آبرسانی سیار مشکل آب آینده روستا‌ها را برطرف کند و در حال حاضر ۳۶۸ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند.
 
علمدار تصریح کرد: مردم شهرستان تفت با دارا بودن ۴۴۰ روستا بیشترین میزان کم آبی را تجربه می‌کند که ۲۱۰ روستای آن با تانکر آبرسانی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.