مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی شدید سال‌های اخیر، کاهش منابع آبی و اجرای طرح‌های بین حوضه‌ای بدون توجه به نیاز‌های زیست‌محیطی، به عنوان مهمترین چالش‌های استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با امام جمعه شهرکرد با اشاره به خشکسالی یک دهه اخیر در استان اظهار داشت: خشکسالی شدید سال‌های اخیر، کاهش منابع آبی و اجرای طرح‌های بین حوضه‌ای بدون توجه به نیاز‌های زیست‌محیطی، به عنوان مهمترین چالش‌های استان است.

او افزود: افزایش آفات و خشکیدگی جنگل‌های بلوط و مراتع استان، تشکیل کانون‌های داخلی گرد و غبار، تخریب آبخوان‌ها، وابستگی معیشت مردم به محیط‌زیست و فرسایش خاک از دیگر چالش‌ها و مشکلات استان است.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: خشکسالی در یک دهه اخیر باعث افت سطح ایستایی آب در سطح دشت‌های استان و کاهش تولید علوفه در مراتع و افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها شده است و این استان به عنوان مرکز عمده تولید آب پارسال رتبه دوم خشکسالی ایران را کسب کرد.

او ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در زمینه میزان بارش‌های تجمعی بلند مدت، این استان جزء استان‌های در وضعیت قرمز و کم بارش قرار گرفته است.

احمدی گفت: براساس پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی این استان در دوره ۱۰ ساله اخیر ۹۶.۵ درصد دچار خشکسالی شدید و خیلی شدید شده است و تنها ۳.۵ درصد مساحت استان در وضعیت نرمال قرار دارد.

او افزود: در مناطق حفاظت شده نیز ۹۷ چشمه دچار خشکیدگی و ۱۵۹چشمه با کمبود آب روبرو شده و منابع آبی داخل مناطق حفاظت شده نیز با مشکل مواجه شده که این امر تنوع زیستی را دچار مشکل کرده است.

احمدی به خشکیدگی مراتع و جنگل‌های استان و زوال اکوسیستم اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون ۳۵۰ هزار هکتار مراتع استان و ۴۵ هزار هکتار جنگل‌های استان دچار خشکیدگی شده است که تدوین و اجرای طرح ملی نجات اکوسیستم زاگرس در این استان و سایر مناطق زاگرس ضروری است.

او ادامه داد: هم‌اکنون جنگل‌های بلوط استان به صورت توده‌ای دچار خشکیدکی شده است و کم‌آبی و خشک شدن تالاب‌ها به دلیل خشکسالی اخیر و همچنین تشکیل کانون‌های گرد و غبار در سه دشت استان از مشکلات حوزه محیط زیست است.

احمدی با اشاره به اینکه پارسال در استان ۱۰ روز گرد و غبار وجود داشت، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ روز وضعیت هوای استان همراه با گرد و غبار بوده است.

او افزود: فرونشست در دشت‌های استان و اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای بدون توجه به نیاز‌های آبی منطقه از دیگر چالش‌های بخش محیط‌زیست استان است که به دلیل رعایت نشدن حقآبه به اکوسیستم تالاب‌ها خسارت زده شده و تبعات زیست محیطی و اجتماعی را در استان ایجاد کرده است.

احمدی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به عنوان بهشت طبیعت‌گردان کشور و سرچشمه کارون، زاینده‌رود و دز است که بیش از یک‌هزار و ۴۴۰ گونه گیاهی و ۴۲۱ گونه جانوری در استان شناسایی شده است.

او با اشاره به فعال بودن ۲هزار و ۸۲۴ مرکز صنعتی، یک‌هزار و ۶۳۰ واحد صنایع کشاورزی، ۱۸۶ واحد معدنی گفت: اجرای طرح‌های نظارت و پایش از این واحد‌ها به صورت مستمر به منظور جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی در دستور کار قرار دارد.

احمدی در خصوص وضعیت آبی بهشت‌آباد استان افزود: در سال ۹۱ بیش از ۲۳۳ میلیون مترمکعب آب در این حوضه آب وجود داشت که هم‌اکنون این میزان به ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است که با این میزان آب، امکان توسعه کشاورزی وجود ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
از بس اصفهانیا آب بردن نتیجش شد این.
آخرین اخبار