مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ۶۰۰ هزار هکتار وسعت گونزار‌های استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار با بیماری خشکیدگی گونه مواجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ۶۰۰ هزار وسعت گونزار‌های استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار با بیماری خشکیدگی گونه مواجه است و باید در سریعترین زمان کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در این خصوص با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آغاز شود.

او افزود: گونه‌های دارویی بومی استان در حوزه اقتصادی، بهبود معیشت جوامع محلی اثرگذار هستند که باید این مراتع و سامانه‌های عرفی برای مدیریت بهتر و جلوگیری از تخریب بیشتر با برنامه‌های مشارکتی در قالب طرح‌های مرتعداری و یا مدیریت منابع طبیعی در راستای ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، به بهترین شکل مدیریت شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: هم‌اکنون ۴۰ هزار خانوار بهره‌بردار در استان به عرصه‌های منابع طبیعی وابسته هستند که از این تعداد ۲۱هزار خانوار روستایی و عشایری است که وابستگی مستقیم به این عرصه‌ها دارند.

او اظهار داشت: بر اساس آمار معاونت دام جهادکشاورزی استان، دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در مراتع استان موجود است که ظرفیت این مراتع ۷۵ هزار رأس واحد دامی است و دام مازاد در مراتع استان ۳.۷ برابر ظرفیت مرتع است.

صالحی تصریح کرد: بهره‌برداری بی‌رویه، چرای مفرط، دام مازاد بر ظرفیت، چرای پیش از موعد، توسعه دیمزار‌ها و تغییر کاربری مراتع، نظام بهره‌برداری، خشکسالی، گسترش آفات و بیماری در مراتع از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان است.

او گفت: در سال‌های گذشته ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان طرح‌های مرتعداری تهیه شده و ۲۵۰ هزار هکتار هم احاله مدیریت شده است و امسال هم تهیه طرح و احاله مدیریت در دستور کار قرار دارد و تمام بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی باید با پیگیری و تهیه طرح مرتعداری نسبت به حفظ و احیاء و توسعه بهره‌برداری اصولی و پایدار از مراتع خود اقدام کنند.

صالحی بیان کرد: از ممیزی یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار عرصه مرتعی استان ۲۹ هزار هکتار باقیمانده است و تا پایان سال اجرا ممیزی این میزان انجام خواهد شد.

او افزود: پلاک‌های باقیمانده به دلیل مشکلات اجتماعی، بالا بودن تعداد بهره‌برداران انجام نشده و رفع این مشکلات به همکاری فرمانداری‌ها و بخشداران نیاز است.

صالحی اضافه کرد: در اجرای طرح‌های مرتعداری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در عرصه‌های مرتعی مانند چرای دام، توسعه طرح‌های گیاهان دارویی، صنعتی، زنبورداری و طرح‌های بوم گردی با مشارکت بهره‌برداران طرح تهیه و اجرایی می‌شود.

او با انتقاد از اینکه در حوزه مراتع اعتبارات دولتی کمرنگ است، اظهار داشت: اختصاص تسهیلات بانکی به طرح‌های منابع طبیعی دلیل دیربازده بودن مورد استقبال بانک‌ها قرار نمی‌گیرد.

صالحی به همکاری بنیاد برکت برای توسعه این طرح‌ها به خصوص طرح‌های کشت گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و ادامه داد: بنیاد برکت برای توسعه این طرح‌ها ۵۰۰ میلیون ریال به هر بهره‌بردار تسهیلات اعطا خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار