مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان، دارنده ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی کشور است و در میزبانی از زائران و گردشگران نیز سهم مهمی از هتل‌های فعال و حجم کلان سرمایه‌گذاری را دارد.

به‌تدریج ساختمان‌های قدیمی در گوشه، گوشه این کلانشهر مذهبی، به ویژه پیرامون حرم مطهر رضوی تخریب شده و جای خود را به هتل‌های مجلل می‌دهد تا زیرساخت‌های میزبانی مشهدالرضا در حد تمام و کمال فراهم شود و البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و اساسا تنوع و تعدد زیرساخت‌های اقامتی در مشهد به‌مراتب فراوان‌تر و متفاوت‌تر با دیگر استان‌ها و شهرهای کشور است.

این در حالی است که زیارت حرم رضوی که از گذشته از آن به عنوان "حج فقرا" یاد می‌شده است، سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر را به مشهد می‌کشاند که در درجه نخست با هدف زیارت به این شهر سفر کرده و بیش از ۷۰ درصد آنها با وسیله نقلیه شخصی راهی این سفر می‌شوند، بنابراین ارائه خدمت ارزان و البته حفظ کیفیت و حتی افزایش آن نیز باید مورد توجه متولیان امر اقامت باشد.

حدود یک دهه است که صنعت هتل‌داری و گردشگری مشهد با معضل کاهش مدت اقامت مسافران روبه روست، روزگاری مسافران به قصد اقامت ۱۰ روزه و حتی بیشتر به مشهد سفر می‌کردند که این رقم تا اواخر سال گذشته به طور میانگین ۲ تا سه روز اعلام شده بود و اکنون ادعا می‌شود که با تلاش بخش خصوصی و البته همراهی بخش دولتی این مدت به چهار روز رسیده است.

گرچه تنوع واحدهای اقامتی در مشهد بسیار است و به تعبیر کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه گردشگری، مشهد ویترین تنوع در واحدهای اقامتی است اما با توجه به اینکه هر یک از انواع واحدهای اقامتی مهمانان و طالبان خاص خود را دارند، ساخت این واحدها در هر بخش نیازمند کارشناسی و در نظر گرفتن سودآوری آنهاست؛ و این بار دولت در قالب برنامه هفتم توسعه به جد به دنبال افزایش شمار هتل ها در سراسر کشور، با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات حوزه گردشگری و زیارت است.

به گفته کارشناسان و فعالان عرصه گردشگری، خدمات در حوزه واحدهای اقامتی به روز است و با پایان شب در صورت خالی ماندن اتاق هتل یا واحد اقامتی، درآمد آن شب از بین رفته و به تعبیری خالی ماندن اتاق در هر شب مساوی با خسارت به سرمایه گذاری این بخش است، بنابراین حضور مسافر با جلوگیری از واردن آمدن خسارت به سرمایه‌گذاران بخش اقامت و البته حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش، بسیار مورد توجه است.

هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعت هتل‌داری

رییس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی گفت: حجم سرمایه‌گذاری هتل‌های موجود در استان که بیش از ۲۲۰ هتل یک تا پنج ستاره را شامل می‌شود معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و حتی بیشتر است.

محمود مادرشاهیان بیان کرد: در بخش اشتغال نیز هتل های استان در کنار واحدهای اقامتی دیگر معادل ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم را رقم زده اند که در برنامه ریزی انجام شده برای ساخت هتل های جدید و طرح توسعه واحدهای اقامتی رسمی، این شمار به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: با وجود خسارات هنگفت و جبران ناشدنی ایام شیوع کرونا، با تلاش انجام شده ۳۵ هتل مشهد در یکسال گذشته به دایره فعالیت بازگشته اند که این امر سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم را رقم زده است.

وی تاکید کرد: حمایت دولت از فعالیت این بخش و نیز اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این حوزه، ضرورت و انتظاری است که بجا و نیازمند توجه است.

رییس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: به طور مشخص هتل ها مسافران ویژه خود را دارند و البته میزبان گردشگران خارجی به صورت مشخص نیز هستند که با توجه به حضور دستکم یک‌سوم گردشگران خارجی در طول سال در مشهد، توجه به این بخش اهمیت بالایی دارد.

برنامه ساخت ۱۰۰ هتل جدید در خطه خورشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه یکی از برنامه های مهم دولت در حوزه گردشگری افزایش شمار هتل های فعال کشور از هزار و ۴۰۰ به هزار و ۹۰۰ باب است که معادل ساخت ۵۰۰ هتل جدید است.

سیدجواد موسوی بیان کرد: به طور جد اعتقاد داریم مشهدالرضا ظرفیت بسیار بالایی برای ساخت بخش عمده‌ای از این مراکز را دارد که دست‌کم ساخت ۱۰۰ هتل را در این قالب در برنامه داریم.

وی ادامه داد: بنابراین پیش بینی شده که یک‌پنجم هتل های مد نظر در قالب برنامه هفتم توسعه را در مشهدالرضا با حمایت و استقبال سرمایه گذاران بسازیم ضمن اینکه روند حضور زائر و گردشگر در این کلانشهر رو به افزایش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: صنعت گردشگری این استان از محل ورود گردشگران داخلی و خارجی در بهترین حالت سالانه معادل ۲۷۰ همت (هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود.

موسوی بیان کرد: این میزان درآمد در صورت ورود سالانه ۳۰ میلیون زائر با درآمد ۹۰۰ هزار میلیارد ریال و ورود ۲ میلیون گردشگر خارجی با حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد برای استان خراسان رضوی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در افق برنامه ۱۴۰۵ ظرفیت اقامتی استان خراسان رضوی باید به ۲۵۰ هزار نفرشب افزایش یابد و ۳۰ هزار تخت ارزان قیمت در استان داشته باشیم، بیان کرد: برنامه دولت حمایت از اقشار کم بضاعت و فراهم شدن فرصت سفر برای همگان است.

رشد ۲۴ درصدی پروازهای خارجی

موسوی با بیان اینکه افزایش و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، به عنوان قلب تپنده صنعت گردشگری اهمیت بسیاری دارد، گفت: با تلاش و فعالیت بخش خصوصی در سال جدید شاهد افزایش ۲۴ درصدی تعداد پروازهای خارجی به مقصد مشهد هستیم.

وی بیان کرد: دست‌کم ۵۰ درصد گردشگری خارجی کشور متعلق به خراسان رضوی است که به ویژه حضور گردشگران خارجی از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس به مراتب بیشتر است بنابراین توجه به این بخش دارای اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین در راستای افزایش جذب و ورود گردشگران خارجی، برگزاری یک دوره تور آشناسازی (فن‌تور) ویژه اتباع کشورهای مختلف در حال آماده سازی است چرا که معتقدیم هر گردشگر می تواند در بازگشت خود به مبدا، دست‌کم سه نفر را ترغیب به سفر به همان مقصد گردشگری کند.

وی افزود: بنابراین ، این امر فرصت مناسبی برای جذب گردشگران جدید خارجی و رشد در این زمینه است.

صعود صنعت گردشگری، مشروط به حال خوب

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: سهم سفر در سبد خانوار بسته به حال جامعه است و اگر حال مردم خوب باشد شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود و البته برعکس این امر نیز محتمل است.

یوسف بیدخوری بیان کرد: کار ما در خراسان رضوی این است که باید زنجیره های سفر را در نظر بگیریم چرا که اگر چه در حوزه اقامت جلوتر از بقیه استان ها هستیم اما برای ایجاد تحول در عرصه صنعت سودآور گردشگری، به جد باید به سراغ قلب گردشگری یعنی توسعه حمل و نقل و زیرساخت های موجود در این زمینه رفت.

وی بیان کرد: قطعا و حتما ارائه خدمات خوب و با نرخ مناسب در حوزه اقامت به عنوان یک عنصر تشویقی و ترغیبی برای مسافر و گردشگر لحاظ می شود اما باید راه رسیدن به مقصد را از طریق توسعه زیرساخت های حمل و نقلی فراهم کرد.

اقامت ارزان، خدمات باکیفیت، افتخار بی‌تکرار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: در حالی که سطح کیفی و کمی خدمات در بخش صنعت هتل‌داری مشهدالرضا مثال زدنی و گاه منحصر به فرد است، شاهد ارائه این خدمات با قیمت و نرخ بسیار مطلوب به مسافران و زائران نیز هستیم.

موسوی بیان کرد: شاهد این مدعا نرخ یکسان اقامت در هتل های مشهد از سال گذشته تا امروز و عدم افزایش نرخ در مقاطع اوج سفر امسال از جمله تعطیلات نوروز، تابستان و ایام پایانی ماه صفر است که به صورت کامل و واضح نشان از همکاری و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بخش مهم صنعت گردشگری یعنی صنعت هتل‌داری در این استان است.

وی بیان کرد: این در حالی است که در دیگر بخش‌های اقامتی از جمله زائرشهر رضوی نیز، که متعلق به آستان قدس رضوی است، با شبی ۷۰۰ هزار ریال امکان اقامت وجود دارد که خود گویای توجه به امر اقامت و آماده سازی‌های لازم در این بخش است.

وی تاکید کرد: تنوع و تعدد خدمات بخش اقامت در خراسان رضوی و مشهد، با وجود داشتن بیش از ۵۲ درصد ظرفیت اقامتی کشور، بسیار بالا و با همه سلیقه ها و توانمندی های اقتصادی همراه است که می توان روی همین امر تاکید و تبلیغ کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.