کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: سامانه خودنویس باعث کوتاه‌ شدن صف‌های طولانی دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن شده است.

 مهدوی کارشناس سیاست‌گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه سامانه خودنویس خردادماه امسال، امکان ثبت معاملات خرید و فروش مسکن را برای متقاضیان فراهم کرده است گفت: بررسی ها نشان می دهد  که سامانه خودنویس بر روی تثبیت قیمت اجاره مسکن اثرگذار بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده، روزانه ۳ الی ۴ هزار قرارداد اجاره از طریق این سامانه ثبت می‌شود. به این ترتیب، آمار صدور کد رهگیری نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است که می‌تواند خبر خوبی برای مستاجران باشد؛ چرا که این کد می تواند زمینه استفاده آن ها از خدمات دولتی مانند وام ودیعه مسکن را فراهم کند.

وی با بیان اینکه سامانه خودنویس و دریافت کد رهگیری راه دریافت  وام ودیعه مسکن را کوتاه تر کرده است گفت: اجرای این طرح باعث شده که دیگر مستاجران هزینه های  اضافی برای دریافت کد رهگیری جهت ثبت در سامانه  پرداخت نکنند.

او اظهار کرد: سامانه خودنویس باعث شده تا هزینه های اضافی و مراحلی طولانی که باید مستاجران برای دریافت کد رهگیری از طریق حضوری با مشاوران املاک طی کنند کوتاه شود و این خود یکی از بزرگترین مزیتی است که در حوزه مسکن از سال گذشته راه اندازی شده است.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه پیش از راه اندازی سامانه خودنویس، مستاجران و موجران به دلیل هزینه های بالای تمدید قرارداد نزد مشاور املاک، خود به شکل دستی قراردادهای خود را تمدید می‌کردند یا اجاره نامه های خود را پشت نویسی می کردند گفت: این مدل باعث بروز مشکلات حقوقی و قانونی زیادی شده بود که حالا با راه اندازی این سامانه، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی  تصریح کرد:البته بسیاری از مشاوران املاک و حتی اعضای اتحادیه آن اعتقاد دارند که به دلیل عدم اصولی بودن قراردادهای ثبت شده توسط سامانه خودنویس، احتمال ایجاد پرونده های حقوقی در آینده زیاد خواهد بود.

او گفت: برای آنکه سال آینده بازار اجاره آرامی را مستاجران تجربه کنند باید دولت برنامه ریزی لازم را برای بهبود و تقویت و توسعه سامانه خودنویس را در دستور کار خود قرار دهد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، بازار مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار