خداوند در قرآن کریم بارها به ایستادگی برابر دشمن توصیه کرده و وعده نصرت و پیروزی می‌دهد، خداوند گرایش مردم به اسلام را از برکات پیروزی بر دشمن می‌داند.

خداوند در قرآن کریم و در سوره مبارکه نصر می‌فرماید: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ وَ الْفَتْحُ «۱» وَ رَأَیْتَ النّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللّهِ أَفْواجاً «۲» فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوّاباً «۳»

به نام خداوند بخشنده مهربان

هنگامی که نصرت الهی فرا رسید. مردم را دیدی که دسته دسته در دین خدا وارد می‌شوند. پس باید سپاسگزارانه پروردگارت را تنزیه کنی و از او آمرزش بخواه که او توبه پذیر است.

این سوره پس از فتح مکه به مسلمانان نازل شد و خداوند گرایش مردم به اسلام را از برکات این فتح و پیروزی دانست. این اتفاق در طول تاریخ بار‌ها رخ داده و هرگاه مسلمانان در برابر ظلم و جور ایستاده‌اند، ضمن اینکه نصرت الهی شامل آنان شده از برکت این ایستادگی گروه‌های زیادی به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند.

نظیر این اتفاق زمان پس از حمله مغول‌ها به ایران رخ داد، زیرا ثمره ایستادگی مسلمانان در برابر مغول‌ها این شد که بسیاری از سربازان مغول و حتی ایلخانان به اسلام گرویدند و راه حق در پیش گرفتند. البته برخی هم مانند ابوسفیان از ترس جانشان در ظاهر دین آوردند و در واقع مسلمان نشدند.

گرایش به اسلام هنگام فتح و پیروزی به گذشته و حتی امروز محدود نمی‌شود و در حدیث داریم هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) و با پیروزی‌های اسلام مردم فوج فوج به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

این اتفاق امروز هم محتمل است و همه آزادیخواهان جهان ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی را تحسین و درباره اسلام و مسلمین پرسش می‌کنند.

خداوند در ادامه به مسلمانان دستور می‌دهد تسبیحش را بگویند و شکر‌گزاری کنند و به درگاه او استغفار کنند. استغفار آثار فراوانی در روح، جسم و زندگی انسان دارد و در اینجا دوری از غرور تکبر می‌شود. استغفار و بازگشت به خدا هم از دیگر برکات پیروزی بر دشمن است.

فرمان استغفار در این آیه یا برای نورانیت بیشتر قلب یا برای زدودن غرور پیروزی یا برای پاک شدن گناهان امت و یا به خاطر معرفت بالای پیامبر (ص) نسبت به خداوند است.

اما به هرحال انسان مؤمن با استغفار تکبر و غرور ناشی از پیروزی را کنار می‌گذارد و به یاد می‌آورد که نصرت و کمک‌های الهی سبب پیروزی برابر دشمن شده است. پس امروز وظیفه ما ذکر و تسبیح و استغفار به درگاه خداوند است تا از این رهگذر از دریای بیکران رحمت و برکت الهی بیشتر بهره‌مند شویم.

پیروزی انقلاب اسلامی نمونه بارز پیروزی بر دشمن است و امام خمینی (ره) هیچ‌گاه از این پیروزی مغرور نشد و درباره آن گفت: این پیروزی ارتباطی به من نداشت، من یک طلبه هستم و نباید این را به من منتسب کنید! پیروزی ارتباط به ملت هم نداشت، این پیروزی مربوط به خدا بود.

امام (ره) در جایی دیگر فرمودند: پیروزی انقلاب ما به برکت اسلام و گرایش به اسلام و با فریاد الله اکبر به دست آمد و یا فرمودند: پیروزی آن است که مورد توجه حق تعالی باشد، نه اینکه کشوری را بگیرید.

امام خمینی (ره) پس از فتح خرمشهر، هم این پیروزی را نه کار خود دانست، نه فرماندهان، نه سربازان و رزمندگان، بلکه تنها یک جمله گفت: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار