مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: مالکان و مستأجران استان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

بهزاد شاکرمی شامگاه دوشنبه در جلسه با مشاوران املاک استان که در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به ارسال پیامک به شهروندان با این مضمون که ملک شما به دلیل عدم خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود، اظهار کرد: بر همین اساس از عموم شهروندان تقاضا داریم که نسبت به خوداظهاری ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

وی هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش نرخ تورم مسکن، حمایت از مستأجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک عنوان کرد و گفت: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستأجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: باتوجه‌به ماده ۵۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی جمعاً بیش از ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد، به‌عنوان خانه خالی شناسایی خواهند شد.

شاکرمی افزود: درصورتی‌که فرد خوداظهاری نکند، بر اساس بند پنج تبصره هشت ماده ۱۶۹، مشمول مالیات خواهد بود و اگر نسبت به این مسئله و اعلام خالی بودن ملک موردنظر اعتراض داشته باشد، چنانچه بیش از ۲ مرتبه برای او پیامک اخطار ارسال شده و در ثبت ملک در سامانه کوتاهی کرده باشد، اعتراض وی وارد نیست و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

وی گفت: چنانچه فرد مالک نسبت به مالکیت ملک موردنظر اعتراض داشته باشد و آن ملک در زمان محاسبه مالیات در مالکیت او نبوده باشد، باید نسبت به دریافت گواهی تاریخچه عدم مالکیت در آن مقطع از طریق سازمان ثبت و همچنین تکمیل اقرارنامه دادرسی اقدام کند.

شاکرمی اظهار کرد: شهروندان توجه داشته باشند، برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند باید حتماً املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف کرده و نسبت به خوداظهاری ملک خود اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

 وی از مردم لرستان خواست اگر تاکنون نسبت به خوداظهاری و ثبت مشخصات واحد‌های مسکونی تملیکی و محل اقامت خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام نکرده‌اند، جهت جلوگیری از ضرر‌های ناشی از عدم ثبت اطلاعات هر چه سریع‌تر به آدرس https://amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات سکونتی خود را ثبت کنند.

شاکرمی خاطرنشان کرد: مطابق با ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی‌ماه سال ۱۳۹۹ تمامی سرپرستان خانوار‌ها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکین واحد‌های مسکونی به درج اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) در این سامانه مکلف شده‌اند.

برچسب ها: بنگاه ها ، جریمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.