نتایج یک مطالعه هشدار داده است که سلطه پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی اعتبار اخبار موثق را تهدید می‌کند.

تحقیقات جدید گروهی از کارشناسانی که اطلاعات نادرست را مطالعه می‌کنند و کارشان بر اساس هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد الگوبرداری شده است، نشان می‌دهد که صاحبان رسانه‌های اجتماعی، سیاستمداران و دولت‌ها بزرگترین تهدید‌ها برای یک محیط اخبار آنلاین قابل اعتماد هستند.

این پانل بین المللی در مورد محیط اطلاعاتی می‌گوید که صاحبان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در نظرسنجی از نگرانی‌ها و پس از آن دولت‌ها و سیاستمداران محلی و خارجی در صدر نگرانی‌ها قرار گرفتند.

فیلیپ هاوارد، یکی از بنیانگذاران IPIE و استاد مطالعات اینترنت در دانشگاه آکسفورد، گفت که این گزارش نشان می‌دهد که محیط اطلاعاتی جهانی در یک بحث بحرانی قرار دارد.

به گفته وی یکی از مبرم‌ترین نگرانی‌هایی که توسط نظرسنجی‌ها برجسته شده است، نفوذ دارندگان پلتفرم رسانه‌های اجتماعی است که به طور قابل‌توجهی بر کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و سلامت محیط اطلاعات جهانی ما تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های این پانل بر اساس پاسخ‌های ۴۱۲ محقق دانشگاهی در زمینه‌هایی از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم کامپیوتر، با مشارکت‌های متمرکز در ایالات متحده و اروپای غربی بود؛ اگرچه چین، هند، نیجریه و برزیل از جمله کشور‌های دیگر بودند.

هاوارد گفت که اصطلاح اکولوژی اطلاعات به سازمان ها، محتوا و افرادی اشاره دارد که از خوراک خبری روزانه میلیون‌ها نفر پشتیبانی می‌کنند.

این گزارش صاحبان پلتفرم‌های فناوری خاصی را مشخص نکرده است، اما هاوارد، یکی از نویسندگان گزارش، گفت که مالکیت ایلان ماسک بر پلتفرم ایکس باعث نگرانی از جمله در خصوص گزارش‌های مرتبط با ترویج افراطی توئیتد‌های ماسک شده است. همچنین فرانسیس هاوژن نیز که مسؤولیت ابلاغ تخلفات شکرت در شرکت متای مارک زاکربرگ، مالک فیس‌بوک و اینستاگرام را دارد میگوید که زاکربرگ اولویت کمتری به مدیریت محتوای‌غیر انگلیسی می‌دهد.

هاوارد افزود: TikTok که متعلق به ByteDance مستقر در پکن است، پس از ابراز نگرانی قانونگذاران دو طرف اقیانوس اطلس از آسیب پذیر بودن آن در برابر فشار‌های دولت چین، منبع دیگری برای نگرانی بود.

مدیر عامل TikTok، Xu Ziqiu، سال گذشته گفت که مالک این پلتفرم عامل چین یا هیچ کشور دیگری نیست، در حالی که متا گفت که محتوای فیس‌بوک و اینستاگرام را به بیش از ۷۰ زبان بررسی می‌کند.

حدود دو سوم از پاسخ دهندگان به نظرسنجی پیش‌بینی کردند که محیط اطلاعاتی در آینده بدتر شود.

این گزارش هشدار می‌دهد که بسیاری از سیاستمداران از تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست برای منافع سیاسی، با تأثیر غیرمستقیم از بین بردن اعتماد به منابع اطلاعاتی مورد اعتماد و نهاد‌های دموکراتیک، «بهره‌برداری» کرده‌اند.

تقریباً دو سوم از کارشناسان مورد بررسی احساس کردند که ویدیو، صدا، تصاویر و متن تولید شده توسط هوش مصنوعی تأثیر منفی بر محیط اطلاعاتی می‌گذارند، با همان نسبت «متقاعد شده» که آنها مشکل اطلاعات نادرست را تشدید می‌کنند.

در این گزارش آمده است: ابزار‌های مولد هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای تولید تبلیغات ارائه کرده‌اند.

نگرانی اصلی مرتبط با هوش مصنوعی، ویدیوی تولید شده توسط هوش مصنوعی و پس از آن صدا بود و این نظرسنجی نشان داد که کارشناسان در کشور‌های در حال توسعه بیش از کارشناسان کشور‌های توسعه یافته نگران تأثیرات منفی هوش مصنوعی مولد هستند. اکثریت واضح پاسخ دهندگان نیز جنبه مثبتی را برای هوش مصنوعی یافتند، و ابراز «امید متوسط» کردند که ممکن است مزایایی مانند کمک به شناسایی محتوای گمراه کننده و کمک به روزنامه نگاران برای غربال کردن بانک‌های بزرگ داده به همراه داشته باشد.

یافته‌های این کمیته بر اساس پاسخ‌های ۴۱۲ محقق دانشگاهی در زمینه‌هایی از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم رایانه بود. 

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار