مدیرعامل صندوق پنبه گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید پنبه به ۶۰ تا ۶۵ هزارتن برسد.

محمدحسین کاویانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۲۰ درصد تولید پنبه در استان گلستان برداشت شده است و پنبه‌های تولیدی توسط صنایع نساجی خریداری و حمل می‌شود.

به گفته او، طی چند روز اخیر کمتر از هزارتن پنبه تصفیه تولید و ۸۰ درصد آن توسط صنعت نساجی حمل شده است، اما صنایع نساجی اذعان می‌کنند که نقدینگی لازم برای خرید ندارند.

کاویانی با بیان اینکه در ۴ماهه نخست امسال ۱۸ هزارتن نخ و ۳۵ هزارتن پنبه وارد شده است، افزود: صنعت نساجی مدعی است که بخشی از واردات نخ بصورت پیله‌وری انجام می‌شود که بر این اساس آمار دقیقی نداریم و از طرف دیگر به سبب آنکه نخ وارداتی با دریافت یارانه و جایزه صادراتی از سوی کشور به واردکننده داده شده، می‌توانند کمتر از نرخ عرضه کنند که به همین علت صنایع نساجی خیلی خرید پنبه ندارند و همواره اعلام می‌کنند که تا پایان مهرماه نیاز صنعت نساجی را در انبار‌ها دارند و در تابستان بدلیل قطعی برق، حجم زیادی پنبه در کارخانه موجود است و به همین علت خرید کمتری انجام می‌دهند.

سال گذشته ۱۰۸ هزارتن پنبه وارد کشور شد

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آمار سال گذشته ۱۰۸ هزارتن پنبه وارد شد و از واردات پنبه بدلیل اینکه بخش عمده بصورت پیله‌وری انجام می‌شود، آمار دقیقی نداریم. هرچند برآورد‌ها حاکی از آن است ۳۵ تا ۴۰ هزارتن نخ پنبه‌ای وارد می‌شود.

او با بیان اینکه یک سوم پنبه مورد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین می‌شود، افزود: براساس آمار سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است که حدود ۶۰ هزارتن در داخل تامین می‌شود که برای دستیابی به خودکفایی، با توجه به اینکه برنامه‌ها در گذشته بدلیل عدم حمایت‌ها اجرا نشد با استمرار این روند نمی‌توان انتظار داشت که بیش از این میزان پنبه تولید کرد چراکه زراعت پنبه مورد استقبال کشاورزان نیست و صرفه اقتصادی ندارد.

قطعی برق تولید پنبه را ۱۵ درصد کاهش داد

کاویانی با بیان اینکه امسال تولید پنبه به ۶۰ تا ۶۵ هزارتن خواهد رسید، گفت: اگر دولت حمایت کافی از این صنعت داشته باشد، خودکفایی پنبه در برنامه هفتم محقق می‌شود، در غیراین صورت کشت پنبه بازهم کاهش می‌یابد.

مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به تاثیر قطعی برق بر تولید پنبه گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال  تولید پنبه به ۶۰ تا ۶۵ هزارتن برسد چراکه قطعی برق فصل تابستان به تولید پنبه آسیب زد به طوریکه برآورد می‌شود قطعی برق چاه‌های کشاورزی منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید شده باشد که محاسبات دقیق آن را وزارت نیرو و وزارت جهاد باید اعلام کنند.

او با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین می‌شود، افزود: بنابر آمار صنعت نساجی ماهانه ۱۲ تا ۱۵ هزارتن پنبه نیاز دارد که در سنوات گذشته بخش اعظم نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه با تاکید بر حمایت از تولید پنبه افزود: وقتی دولت اعلام می‌کند پنبه زراعت استراتژیک است، از این رو باید حمایت ویژه‌ای در برابر افت قیمت جهانی پنبه داشته باشد تا تولید صرفه اقتصادی باشد.

کاویانی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی و تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه در کشور وجود دارد، گفت: علی‌رغم آنکه برنامه هفتم بر خودکفایی پنبه تاکید کرده است، اما دولت هیچ برنامه حمایتی از این محصول نداشته است. حال انتظار می‌رود حمایت از این صنعت صورت بگیرد تا خودکفایی محقق شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار