سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با رسانه‌های روسی اعلام کرد که مسکو رسماً علیه آلمان، دانمارک، سوئد و سوئیس در رابطه با انفجار خطوط گاز نورد استریم، دعاوی حقوقی مطرح کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از تنظیم دعاوی علیه کشور‌های آلمان، دانمارک، سوئد و سوئیس بر اساس کنوانسیون‌های مربوط به تروریسم خبر داد. 

زاخارووا تأکید کرد که ممکن است پیگیری در مورد کشور‌های دیگری که در این انفجار نقش داشته‌اند؛ در مرحله بعد انجام گیرد.

خطوط گاز نورد استریم برای رساندن گاز روسیه به آلمان و سایر نقاط اروپا مورداستفاده قرار می‌گرفت. این خطوط در سپتامبر ۲۰۲۲ بر اثر انفجار بمب، دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود. پیش‌ازاین، آلمان، یک غواص اوکراینی را مسئول این انفجار معرفی کرده بود.

از سوی دیگر پیش‌ازاین، برخی رسانه‌های آمریکایی، اوکراین را عامل اصلی انفجار نورد استریم معرفی کرده بودند. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، فرماندهان و تجار اوکراینی، انفجار این خطوط را با هدف کاهش درآمد انرژی روسیه و کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به این کشور طرح‌ریزی کرده بودند.

پیش‌تر آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اذعان کرده بود که آمریکا هم در واقعه انفجار نورد استریم نقش داشته است. وی اظهار داشته بود که اوکراین بدون تأیید ضمنی ایالات متحده به خطوط گاز نورد استریم در آلمان حمله نمی‌کرده است.

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به نقش ایالات متحده در حمله اوکراین به خطوط گاز آلمان، اعلام کرده بود که روسیه، مسببان این حمله را پیدا کرده و آنها را مجازات می‌کند. 

آنتونوف تصریح کرده بود که واشنگتن می‌خواهد تمام مسئولیت‌ها را به گردن «عروسک خیمه‌شب‌بازی» خود یعنی اوکراین بیندازد، اما «ما عاملان واقعی این حمله را پیدا کرده و مجازات می‌کنیم».

مسئولان روسی در حالی بر نقش واشنگتن در این حمله تأکید کرده بودند که ایالات متحده، این اتهامات را رد کرده و اذعان کرده بود که در این انفجار، نقشی نداشته است.

برچسب ها: نورد استریم ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار