در این مصاحبه به گفت‌وگو با یکی از بانوانی که در دوران دفاع مقدس نقش مهمی داشته و با وجود اینکه همسر جانباز بوده در سال‌های پس از دفاع مقدس نیز کارآفرینی کرده، پرداخته شده است.

زنان با انجام فعالیت‌هایی نظیر آشپزی، خیاطی، پرستاری و از همه مهم‌تر فرستادن فرزندان و همسرانشان به جبهه‌ها نقش بسیار پررنگی در دوران دفاع داشتند. به همین دلیل به مناسبت آخرین روز از هفته دفاع مقدس به گفتگو با یکی با از بانوانی که در این دوران نقش مهمی داشته و با وجود اینکه همسر جانباز است در سال‌های پس از جنگ کارآفرینی نیز کرده است، پرداختیم.

زهرا خوش نظر متولد سال ۱۳۴۸ همسر جانباز حسن خوش‌نظر در دوران دفاع مقدس با انجام فعالیت‌های پشتیبانی نظیر خیاطی، بسته بندی مواد خوراکی، تعمیر و تمیز کردن پوتین‌ها و پتو‌هایی که در جبهه و بیمارستان‌های صحرایی مورد استفاده قرار می‌گرفته به جبهه‌ها کمک می‌کرد و در حال حاضر نیز با کارآفرینی به تعدادی از زنانی که به شغل احتیاج دارند، کمک می‌کند.

وی درباره همسرش که از جانبازان سرافزار دفاع مقدس است، گفت: در عملیات فتح خرمشهر به کمر حسن آقا ترکش اصابت کرد و پزشکان گفته بودند احتمالا قطع نخاع می‌شود، اما پس از انجام عمل جراحی و درآوردن ترکش، خواب امام رضا (ع) را دید و بهبود پیدا کرد. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل موج انفجار او را به داخل کانال پرتاب کرد، همسرم ۲ روز در کانال بود تا نیرو‌های خودی او را از کانال در بیاوردند و این موج انفجار موجب شد تا یکی از مویرگ‌هایش از بین برود و دچار تشنج شود.

خوش نظر افزود: همسرم پس از آنکه به تهران آمد و اقدام‌های درمانی را انجام داد تا حدودی بهبود پیدا کرد و مجدد به جبهه رفت و در عملیات والفجر مقدماتی ترکش کوچکی به سرش اصابت کرد و دوباره دچار موج انفجار شد و پس از نیز دیگر نتوانست به جبهه برود، در سال ۶۲ با هم ازدواج کردیم و ۴۱ سال است که با زندگی عاشقانه‌ای با هم داریم.

این بانوی کارآفرین درباره فعالیت‌هایشان پس از جنگ تحمیلی توضیح داد: در سال ۸۷ که فرمانده پایگاه بودم پشنهاد فرمانده حوزه شدن را به من دادند، در منطقه امین آباد که منطقه‌ای روستایی در اطراف شهر ری است حدود ۱۳ پایگاه را به من دادند و در آنجا فرمانده حوزه شدم. در آن حوزه خیریه‌ای تشکیل داده بودند و ۲۰ خانواده را شناسایی کردند و کمک‌های مردمی را در اختیارشان قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی است، ادامه داد: ما در این حوزه فعالیت‌هایمان را آغاز کردیم و به فعالیت بیشتر در این خیریه مشتاق شدیم و تعداد خانواده‌های تحت حمایت را به ۱۷۰ خانواده رساندیم. در این خیریه که توسط حدود ۱۰ خانم مدیریت می‌شود به این نتیجه رسیدیم که برای آن دسته از بانوانی که توانایی کار کردن دارند شغل ایجاد کنیم و به همین دلیل در پایگاه بسیج تولید سبزی خشک را راه انداختیم.

خوش نظر با اشاره به اینکه به تدریج کارمان گسترده‌تر شد و تعداد افرادی که در این مجموعه کار می‌کردند افزایش پیدا کرد، بیان کرد: آشپزخانه مسجد که آشپزخانه ۲۰۰ متری بدون استفاده بود را با کمک خیران بازسازی کردیم و در حال حاضر ۲۵ خانم در این آشپزخانه فعالیت می‌کنند و دستمزدی را به آنها می‌دهیم تا کمک خرجشان باشد و سود از حاصل از فعالیت‌ها را به افراد نیازمند اختصاص می‌دهیم.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.