مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف گفت: اوایل انقلاب سالی ۲۰۰ وقف جدید به ثبت می‌رسید ولی این رقم در سال گذشته به ۲ هزار مورد رسیده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور در همایش یاوران وقف که دوشنبه این هفته و به مناسبت هفته وقف در سالن همایش‌های امامزاده سید علی (ع) برگزار شد اظهار کرد: مأموریت سازمان اوقاف در سطح کشور، در سه حوزه مهم خلاصه می‌شود؛ نخست بقاع متبرکه و اماکن مذهبی که قانون، اداره آنها را سازمان اوقاف سپرده است.

او افزود: در سراسر کشور، ۸۷۶۷ بقعه وجود دارد که نزدیک به ۶ هزار مورد از آنها امامزاده هستند، ۳۹ پیامبر در ایران اسلامی مدفون هستند که در ۳۴ بقعه آرمیده‌اند و بقیه بقاع هم مربوط به مشاهیر و شخصیت‌های محترمی هستند که مردم بر سر مزار آنها حرم و بارگاهی ساخته‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بعد از مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی، جمعی ۵۰ هزار نفری شامل هیئت امنا و خدام بقاع، دست به کار شدند و کار‌های فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار قرار دادند گفت: به این ترتیب شاهد نهضت اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت مراکز افق و هیئت امنا هستیم.

او ادامه داد: طرح قرار دوازدهم از جمله برنامه‌های اجتماعی با محوریت بقاع متبرکه است که از دوره شیوع کرونا شروع شد ولی بعد از آن هم رهبری فرمودند حالا که این سنت کریمانه شکل گرفته، باید ادامه پیدا کند به این ترتیب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی در قالب طرح قرار دوازدهم توزیع شده است.

نوروزپور با اشاره به درگیر بودن ۴۵۰ بقعه متبرکه در سطح کشور در قالب طرح شمیم خدمت عنوان کرد: در این طرح جوانان، زنان و اقشار مختلف در کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌آفرینی شرکت می‌کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه به دیگر مأموریت سازمان اوقاف یعنی احیای وقف اشاره و ابراز کرد: زمانی رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم نگاه می‌کنند تا ببینند سازمان اوقاف نسب به اجرای امینانه نیت واقفان چه عملکردی دارند و اگر برداشتشان مثبت باشد، نسبت به وقف‌های جدید تشویق می‌شوند.

او تصریح کرد: ایشان به نیت‌های جدید و مورد نیاز جامعه همچون وقف برای تولید علم و دانش، حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، یاری رساندن به استعداد‌های درخشان، ازدواج، اشتغال و مسائلی مثل اینها اهتمام دارند.

نوروزپور به توسعه وقف جمعی در مجموعه سازمان اوقاف گفت: تلاش کرده‌ایم مردم را به وقف مشارکتی سوق دهیم که با استقبال گسترده‌ای هم مواجه شده‌ایم؛ به این منظور و با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان وقف مشارکتی فراهم شده و در حال حاضر شاهد تکمیل پروژه بیمارستان‌های تخصصی درمان سرطان در چند نقطه کشور هستیم.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه به ساخت حوزه علمیه، مسجد، دارالایتام و دارالقرآن بر اساس وقف مشارکتی اشاره و ابراز کرد: اوایل انقلاب سالی ۲۰۰ وقف جدید به ثبت می‌رسید ولی این رقم در سال گذشته به ۲ هزار مورد رسیده که نشان می‌دهد استقبال مردم نسبت به وقف افزایش چشمگیری داشته است.

او به طرح بهینه‌سازی موقوفات پرداخت و افزود: برخی جوانان کار‌های بزرگی در ذهن دارند ولی کسی نیست که از آنها حمایت کند بنابراین سازمان اوقاف بستری فراهم کرده که ۳۵ شرکت دانش‌بنیان دفاتری را در این سازمان ایجاد کرده و با مشارکت اوقاف به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نوروزپور گفت: سومین مأموریت سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم است که امروز و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، در هیچ کجای دنیا مسابقاتی قرآنی برگزار نمی‌شود که نمایندگان جمهوری اسلامی حائز رتبه‌های برتر نباشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار