حادثه‌ای که روز گذشته در بیروت افتاد نگاه کارشناسان را به این سمت سوق داد که رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس نیست و در حال توسعه جنگ است.

روزنامه فرانسوی لودووار در گزارشی تحلیلی پس از حادثه روز گذشته بیروت و انفجار پیجیر‌های اعضای حزب الله از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع نگاه کرد که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: چند روزی است که بنیامین نتانیاهو تمایل خود برای گشودن جبهه جدیدی را پنهان نکرده است. کابینه امنیت سیاسی به بهانه اجازه دادن به ساکنان شمال اسرائیل برای بازگشت به خانه‌های خود پس از تبادل آتش‌های متعدد بین ارتش و حزب الله لبنان، تصمیم به «به روز رسانی اهداف جنگ» گرفته بود.

عصر سه شنبه، اتفاقی باورنکردنی رخ داد که می‌تواند سرنوشت منطقه خاورمیانه را رقم بزند. صد‌ها پیجر (سیستم پیجینگ که به طور گسترده توسط حزب الله برای محافظت از ارتباطات خود با اجتناب از اینترنت استفاده می‌شود) در همان زمان منفجر شدند.

یک منبع نزدیک به مقامات لبنانی به خبرگزاری فرانسه گفت که پیجر‌هایی که منفجر شدند مربوط به محموله‌ای شامل ۱۰۰۰ دستگاه است است که اخیراً توسط حزب الله وارد شده است که به نظر می‌رسد از منبع هک شده است . حزب الله تایید کرد که اسرائیل کاملاً مسئول این انفجار‌ها است و اطمینان داد که این رژیم مجازات عادلانه خود را در پی این تجاوز جنایتکارانه دریافت خواهد کرد.

اسرائیل هیچ اظهارنظری نکرده است، اما چه کسی مستعد انجام چنین اقدامی است؟ ما می‌دانیم که اختلال در موقعیت جغرافیایی یکی از اشکال مختلف جنگ مداوم است. از ماه اکتبر، ساکنان بیروت به طور منظم متوجه اختلالاتی در نشان دادن موقعیت جغرافیایی خود، به ویژه در نقشه‌های گوگل شده اند.

فردی خوئیری، تحلیلگر امنیتی منطقه خاورمیانه در شبکه Rane، به خبرگزاری فرانسه توضیح داد که چگونه «اسرائیل از پارازیت جی پی اس، عمدتاً برای ایجاد اختلال یا تداخل در ارتباطات حزب الله استفاده می‌کند». به گفته وی، اسرائیل همچنین از «فناوری جعل جی پی اس، که تاکتیک دیگری برای ارسال سیگنال‌های جعلی جی پی اس است، استفاده میکند تا استفاده از پهپاد‌ها و موشک‌های هدایت شونده دقیق را مختل کند، که حزب الله برای حمله به اسرائیل از آنها استفاده میکند.»

علاوه بر این، دولت لبنان با نگرانی از تأثیر مداخله در ناوبری هوایی، در ۲۲ مارس شکایتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد. دولت لبنان حملات اسرائیل علیه حاکمیت لبنان از طریق ایجاد اختلال در سیستم‌های ناوبری و امنیت هوانوردی غیرنظامی در حریم هوایی لبنان را محکوم می‌کند.

اگر شک و تردیدی در مورد تمایل واقعی رژیم صهونییتی برای صلح وجود داشت، بنیامین نتانیاهو عملا بااین اقدامات این تردید‌ها را از میان برده است.  آنچه عصر سه شنبه در لبنان رخ داد احتمالاً خبر از یک جنگ جدید می‌دهد. اسرائیل در حال افزایش فشار برای کشاندن کل منطقه به جنگ است. در اول آوریل، اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد و سرهنگ زاهدی، نماینده سپاه پاسداران در سوریه و لبنان را به شهادت رساند. 

در ۳۰ جولای، یکی از بنیانگذاران حزب الله لبنان، فؤاد شکر، در حومه بیروت ب شهادت رسید. سرانجام روز بعد، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران ترور شد، قطعاً توسط اسرائیلی‌ها یا به دستور آنها.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم اسرائیل، دوشنبه، ۱۶ سپتامبر، در دیدار با آموس هوخشتاین، نماینده آمریکا در اسرائیل، گفت: «احتمال توافق در حال کاهش است، زیرا حزب الله به حمایت از حماس ادامه میدهد». او از این هم فراتر رفت و تصریح کرد: «اقدام نظامی» علیه حزب الله «تن‌ها راه تضمین بازگشت ساکنان شمال اسرائیل به خانه هایشان است».

نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن خاورمیانه است

با این حال، دو روز پیش از آن، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد که حزب الله قصد جنگ را ندارد (اما) اگر اسرائیل جنگی را آغاز کند، `با آن مقابله خواهیم کرد و خسارات آن برای ما و آنها بسیار زیاد خواهد بود.

یحیی سنوار، رهبر جدید حماس، که اسرائیل هنوز او را پس از یازده ماه جنگ نیافته است، به نوبه خود اطمینان داد که جنبش فلسطینی حماس  آماده جنگ فرسایشی طولانی علیه نیرو‌های اسرائیلی در غزه است.

روزنامه فرانسوی لودووار نوشت: اگر خاورمیانه شعله ور شود، رییس اسرائیل از حمایت آمریکا اطمینان دارد. راهی برای نتانیاهو برای احیای روابط با واشنگتن در حالی که تنش در مذاکرات آتش بس قابل درک است.اما همانطور که هانی المصری، مدیر مرکز تحقیقات سیاسی و مطالعات استراتژیک فلسطین، خاطرنشان می‌کند: «دولت کنونی ایالات متحده در حال حاضر حتی با وجود مقاومت لبنان، قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواهان جنگ منطقه‌ای نیست. اینها رقابت شدیدی را تجربه می‌کنند و هر جنگی بر شانس پیروزی کامالا هریس تأثیر می‌گذارد. زیرا این امر منجر به افزایش قیمت و تورم خواهد شد و این عامل به شدت بر تصمیم رای دهندگان آمریکایی تأثیر می‌گذارد.»

این محقق همچنین خاطرنشان می‌کند که ایران هم خواهان جنگ منطقه‌ای نیست. زیرا می داند که بدون جنگ یا با جنگ فرسایشی بهتر در منطقه پیشروی می‌کند و نه بیشتر، به خصوص با وجود آمریکا و ناتو که در کنار اشغالگران وارد جنگ خواهند شد، یعنی توازن قوا نامتعادل خواهد بود. ما بهتر می دانیم که چرا نتانیاهو تمام راه‌ها را برای شعله ور ساختن خاورمیانه امتحان میکند چراکه قصد دارد همه نیرو‌ها را به به این بهانه وارد جنگ علیه ایران کند.

مترجم: سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
وقتی سفیر ما رو ترور میکنه معلومه که میخواد چیکار کنه
آخرین اخبار