معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: بازار رمز ارز بسیار پر نوسان و مستعد دستکاری قیمت است و احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد.

سرگرد جواد مختار رضایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره فعالیت صرافی‌های غیرمجاز اظهار داشت: صرافی رمزارزی، یک مدل کسب و کار نوظهور است که در بیشتر کشور‌های جهان از جمله ایران، هنوز در مراحل اولیه تنظیم‌گری و مجوزدهی قرار دارد. این نوظهور بودن، به دلیل ماهیت تکنولوژیک و سرعت بالای تغییرات در حوزه رمزارزها، باعث شده است تا نهاد‌های نظارتی سنتی نتوانند به سرعت با آن همراه شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال فاقد مجوز قانونی هستند و سابقه کلاهبرداری و دسترسی غیرمجاز در این حوزه وجود دارد؛ بنابراین توصیه پلیس این است که سرمایه‌گذاران با احتیاط کامل و پس از انجام تحقیقات کامل در این بازار فعالیت کنید.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا خاطرنشان کرد: در ایران، با توجه به عدم وجود قوانین و مقررات جامع و مشخص درباره فعالیت صرافی‌های رمزارزی، این کسب و کار‌ها از سال ۱۳۹۶ اقدام به تشکیل خود تنظیمی (SRO) کردند.

سرگرد مختاررضایی توضیح داد: هدف از تشکیل این نهاد، ایجاد یک چارچوب نظارتی داخلی و خودگردان برای اعضای آن بوده است. به عبارت دیگر، صرافی‌های عضو SRO متعهد می‌شوند تا مجموعه‌ای از قوانین و استاندارد‌های مشخص را رعایت کرده و فعالیت‌های خود را تحت نظارت سایر اعضای این نهاد قرار دهند.

به گفته این مقام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا، در شرایط فعلی، عضویت در یک نهاد خود تنظیمی می‌تواند به عنوان یک شاخص برای ارزیابی اعتبار و امنیت یک صرافی تلقی شود. با این حال، کاربران باید همچنان با احتیاط عمل کرده و قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، اطلاعات کافی را کسب کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا به نکاتی مبنی بر انتخاب صرافی و کیف پول‌های دیجیتال مطمئن اشاره کرد و گفت: نخست دریافت و دانلود امن کیف پول‌های دیجیتال است. برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال خود، حتماً کیف پول‌ها را فقط از فروشگاه‌های معتبر نرم‌افزار نظیر اپ استور، پلی استور، مایکت و بازار دانلود کنید. قبل از دانلود، به منظور جلوگیری از نفوذ بدافزارها، آنتی‌ویروس و نرم‌افزار امنیتی دستگاه خود را به‌روزرسانی کرده و اسکن کاملی انجام دهید.

سرگرد مختاررضایی افزود: نظرات کاربران نیز از دیگر روش‌ها برای شناخت کیف پول و صرافی امن است. در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظرات کاربران در مورد صرافی مورد نظر را جستجو. تجربیات دیگران می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند همچنین بررسی سابقه و مدت زمان فعالیت صرافی، حجم معاملات و اخبار منتشر شده در مورد آن می‌تواند موثر باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا تاکید کرد: صرافی‌های معتبر معمولاً سابقه طولانی‌تر و فعالیت مستمر دارند. علاوه بر این، بررسی امنیت سایت هم روشی دیگر است. به آدرس سایت، گواهی SSL و سایر اقدامات امنیتی سایت توجه کنید. سایت‌های معتبر از شیوه‌نامه‌های امنیتی قوی برای محافظت از اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند.

وی، «شفافیت» را نیز عنصر دیگر فعالیت معتبر دانست و گفت: صرافی‌های معتبر اطلاعات کاملی در مورد تیم مدیریت، نحوه کارکرد پلتفرم و قوانین و مقررات خود ارائه می‌دهند همچنین وجود یک تیم پشتیبانی قوی و پاسخگو برای رفع مشکلات کاربران از جمله ویژگی‌های مهم یک صرافی معتبر است.

معاون اجتماعی پلیس فتا «امنیت» را از دیگر مقوله اعتبار صرافی‌ها دانست و افزود: استفاده از سیستم‌های احراز هویت دو مرحله‌ای، کیف پول‌های سخت‌افزاری و رمزنگاری قوی نشان‌دهنده اهمیت امنیت در آن صرافی است.

سرگرد مختاررضایی، «کارمزد‌های معقول» را نشانه دیگر امنیت صرافی دانست و توصیه کرد که حتماً سرمایه گذاران با کارشناسان و تحلیلگران حوزه ارز‌های دیجیتال مشورت کنند، زیرا آنها می‌توانند در انتخاب صرافی مناسب راهنما باشند.

به گفته وی، عضویت در گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی ارز‌های دیجیتال و استفاده از تجربیات سایر افراد، عدم اعتماد به تبلیغات اغراق‌آمیز، نگهداری دارایی‌ها در کیف پول شخصی و در نهایت، تحقیق قبل از انتخاب هر صرافی را راهکار‌های آگاهی از اعتبار صرافی عنوان کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
پس پلیس فتا به چه دردی میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
پول رو بدید بورس مسعولین بخورن
Germany
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
جای اینا که این همه زحمت کشیدی تایپ کردی یه صرافی معتبر که تایید شده هست معرفی میکردی
آخرین اخبار