هشتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان با حضور معاون باغبانی وزارت کشاورزی کار خود را شروع کرد.

هشتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان با حضور معاون باغبانی وزارت کشاورزی در مجموعه فرهنگی و ورزشی آگاه کار خود را شروع کرد.

 در این آئین رضایی، فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه مردم رفسنجان طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول پسته را با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار تولید کردند، گفت: در سال ۹۵ پسته رفسنجان بنا به دلایلی همچون وجود درخت هزار ساله اودرج، تولید و صادرات ادوات کشاورزی در آن، وجود درختان چند صدساله، بزرگ ترین کلکسیون ذخیره ژنتیکی پسته در رفسنجان با بیش از ۶۰ رقم پسته در دنیا و ... در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی افزود: همچنین سال ۹۶ نشان جغرافیایی پسته کشور به نام رفسنجان ثبت شد.

رضایی با بیان اینکه مردم و کشاورزان این منطقه با مشقت فراوان ۸۰ هزار هکتار باغ را در دل کویر احداث کردند، ادامه داد: اما این کشاورزان که پایه اقتصاد و درآمدشان به محصول پسته وابسته است با مشکلاتی از جمله تغییرات اقلیم، کمبود منابع آب، قطعی برق و خاموشی چاه‌های کشاورزی، استاندارد اجباری، رفع تعهد ارزی و سموم کشاورزی و قفل شدن صادرات مواجه شده اند که نیاز به حمایت دولت دارند.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی کشور به دست وزارت جهاد کشاورزی است این در حالی است که آب یکی از مسائل مهمی می باشد و در تامین امنیت غذایی دخیل است، اما اختیارش به دست جهاد کشاورزی نیست و‌ ای کاش این اختیار در حوزه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گرفت تا با تصمیمات صحیح محصول خوب تولید کنیم.

 فرماندار رفسنجان تصریح کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل بخشی آب باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه تبعات زیادی در مصرف بی رویه سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: خوشبختانه امسال کشاورزان حجم سموم کمتری در باغ‌های پسته مصرف کردند.

رضایی افزود: این کاهش مصرف سموم در باغ می‌تواند به سلامتی محصول و کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی منتج شود و از طرفی کشور‌های واردکننده هم هر چقدر از محصول سالم تر و از نظر کاهش باقیمانده سموم مطمئن‌تر شوند، رغبت بیشتری در خرید محصول کشاورزی نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱.۵ میلیارد دلار محصول پسته از ایران صادر می‌شود، افزود: در مبحث باقیمانده سموم متاسفانه در کشور مراجع تخصصی هیچ کار علمی و پژوهشی انجام نداده اند و دیتای (Data) معتبر علمی در این زمینه نداریم و بحث دوره کارنس و باقیمانده سموم (MRL) کاملا متفاوت است و هیچ ارتباطی به همدیگر ندارد.

جای آموزش در بحث کشاورزی پسته خالی است

انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم در این آئین ایام ربیع الاول و میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام صادق را تبریک گفت و گفت: مردم رفسنجان از ۲۵۰ سال پیش وارد کشاورزی و کشت محصول پسته شدند و باغ‌های پسته را با زحمت و مشقت زیادی احداث کردند، اما به دلیل نبود برنامه و آگاهی و نبود علم و دانش با مشکلات عدیده مواجه هستند، بنابراین آموزش امری مهم است تا کشاورزان موفقیت را حاصل کنند، بنابراین دولت به پشتیبانی و حمایت از این قشر برآید.

وی افزود: زمانی ۶۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در ایران داشتیم و هم اکنون این تعداد به ۸۶۰ هزار چاه افزایش یافته است و  تا سال ۹۰ نمودار دبی آب هم بالا رفته، ولی از سال ۹۰ به بعد دبی آب کاهش یافته است و این نشان می‌دهد آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته است.

انارکی محمدی بیان کرد: حال بحث‌هایی در حوزه انتقال آب خلیج فارس براب کشاورزی وجود دارد، اما مسئله اصلی این است که باید در آب صرفه جویی کرد و ۹۷ درصد آب در کشاورزی و بخش کمی در صنعت صرف می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال در بحث کشت پسته، ۵۳ درصد محصول پسته به دلیل خاموشی چاه‌های کشاورزی و قطعی مکرر برق و گرما از بین رفت.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان گفت: درد مردم را از نزدیک لمس کنید و  باز هم کمک حال کشاورزان باشید خصوصا پسته که ۹۵ درصد آن صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور سالانه تولید می‌شود که ۴۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود، بیان  کرد: کم ترین تکنولوژی را در حوزه پسته داریم و تولیدی که تکنولوژی نداشته باشد، هیچ تبادل و تجارت خوبی در آن صورت نمی‌گیرد، بنابراین برگشت ارز حاصل از صادرات پسته به صورت تهاتری؛ یعنی واردات سموم، ماشین آلات و ... وجود داشته باشد.

انارکی محمدی گفت: بحث دیگر در رابطه با پسته هم بازار جهانی است که بازار‌های جدید را باید ایجاد کرد و  در اسپانیا و یونان کشت پسته جدید صورت می‌گیرد ، بنابراین دنبال بازار جدید هستیم تا کشور‌های اوراسیا، مالزی، روسیه و هند بخشی از بارزار را آنجا برسانیم.

وی ادامه داد: از ظرفیت شانگ‌های و بریکس برای صادرات پسته استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار