استاندار لرستان پس از بررسی مهمترین مسائل و مشکلات باغداران منطقه زیودار معمولان، گفت: به منظور توسعه اقتصادی، سطح زیر کشت این محصول در لرستان افزایش می‌یابد.

ابوطالب شفقت با اشاره به بازدیدی که ماه گذشته از منطقه زیودار و باغات آن با همراهی فرماندار و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی انجام پذیرفت، اظهار داشت:با توجه به اینکه این منطقه از نظر اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد، پس از مطالعات لازم و مشورت‌هایی که به عمل آمد تصمیم گرفتیم پیشکسوتان منطقه را دعوت کرده و در یک جلسه اختصاصی مسائل و مشکلات آنان را بررسی کنیم تا تصمیمات بهتری در جهت بهره‌مندی مردم منطقه اتخاذ شود.

استاندار لرستان با اشاره به برداشت بیش از ۴۰ هزار تن انجیر سیاه مرغوب از این منطقه گفت:این مقدار انجیر تاکنون در سطح کشور توزیع شده و قابلیت صادرات را نیز دارد.

 وی با اشاره به توضیحات باغداران منطقه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فرماندار معمولان، گفت: مهم‌ترین مسائل مطرح شده در جلسه امروز؛ تامین آب کشاورزی و شرب است که با توسعه آب مورد نیاز، سطح زیر کشت افزایش خواهد یافت و به تبع آن اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.

 استاندار لرستان مشکل تردد بین شهر‌های همجوار، ساماندهی روستایی، مشکلات عدم اجرای کامل طرح هادی و توسعه راه‌های روستایی را از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده عنوان کرد و گفت: از باغداران انتظار داریم که به منظور بهره‌مندی بیشتر از این محصول با ارزش نسبت به تشکیل تعاونی فراگیر اقدام نموده و ما هم قول میدهیم کمک‌های لازم از طرف دولت انجام پذیرد.

 استاندار لرستان، ساخت سد، ایجاد صنایع تبدیلی، نگهداری محصول در سردخانه‌ها و صادراتی کردن آن را از مواردی عنوان کرد که با همکاری دولت قابل انجام است.

در این جلسه مقرر شد دکتر محمد ناظری فرماندار محترم معمولان طی ماه آینده مهم‌ترین مسائل منطقه زیودار را احصاء و مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه را در فرمانداری معمولان فرا خوانده تا پس از اخذ تصمیمات لازم بودجه آن در سال ۱۴۰۴ لحاظ گردد.

گفتنی است؛ بخش مرکزی معمولان و انجیرستان زیودار ۴۰۰۰ نفر در قالب ۱۱۷۷ خانوار جمعیت دارد که امسال تاکنون ۴۰ هزار تن انجیر سیاه مرغوب تولید کرده است.

محصول این منطقه در سطح کشور رتبه اول و در سطح بین الملل بعد از کشور ترکیه رتبه دوم را دارد و از آنجا که محصول انجیر معمولان قبل از ترکیه به بازار می‌آید می‌تواند از نظر صادرات مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها: انجیر ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.