مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال تا شهریورماه، ۲ هزار و ۹ فقره مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی و خدمات فنی- توزیعی - خدماتی با اشتغالزایی برای پنج‌هزار و ۲۳ نفر در قم صادر شد.

اکبر ابدالی گفت: هم اینک در مجموع تعداد ۳۹ هزار و ۵۵۰ واحد صنفی مجوز دار در استان قم وجود دارد که از این میان ۲۴ هزار و ۶۰ مورد آن توزیعی - خدماتی و ۱۵ هزار و ۴۹۰ مورد دیگر واحد تولیدی - خدمات فنی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم توضیح داد: تعداد اشتغال اصناف به صورت برآوردی است و بر اساس میانگین کشوری به ازای هر پروانه کسب ۲.۵ نفر درنظر گرفته می‌شود. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به صورت تقریبی به ازای هر واحد صنفی سهمیلیارد ریال درنظر گرفته می‌شود.

او در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های اداره کل صمت قم در حوزه اصناف، گفت: در همین مدت، سه انتخابات برای اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی و اتحادیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تعویض روغن و سه جلسه هیات اجرایی بابت تعیین زمان نوبت دوم و سوم ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات اتحادیه‌های کابینت سازان و فلزکاران، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تعویض روغن و تعداد چهار جلسه تغییر و تحول به‌منظور توزیع اعتبار نامه‌های هیئت رئیسه اتاق اصناف، فروشندگان لوازم خانگی و تعویض روغن و لاستیک و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استان برگزار شد.

ابدالی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال‌جاری تا شهریورماه، ۱۰ مورد نرخ کالا و خدمات شامل خدمات رسته پیک موتوری، خدمات رسته آژانس تلفنی، کمیته فرعی نرخ‌گذاری با موضوع نرخ توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها، نرخ خدمات غیر موظف اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران، نرخ خدمات آرایشگران مردانه، نرخ خدمات امداد خودروها، لوله کشی آب و فاضلاب، لوله کشی گاز، نرخ خدمات اتومبیل سبک و نرخ خدمات خدمات خودرویی برای واحد‌های صنفی در استان انجام شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص عملکرد بخش نظارتی حوزه اصناف استان نیز افزود: در این مدت، پنج جلسه کمیسیون نظارت با ۹۵ مصوبه تشکیل شده‌است که از این تعداد ۸۰ درصد مصوبات اجرایی و ۲۰ درصد دیگر آن در دست اقدام می‌باشد.

گفتنی است استان قم در زمینه تخلف‌یابی و تشکیل پرونده برای واحد‌های صنفی متخلف بهترین عملکرد و رتبه نخست کشور را دارد.

به طور کلی میانگین مدت زمان رسیدگی به شکایات توسط بازرسان و کارشناسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، کمتر از یک روز است.

حوزه بازرسی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم طی سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های دولت بسیار تقویت و حجم کنترل و نظارت‌های ستادی و مردمی بر نحوه فعالیت و عملکرد واحد‌های اقتصادی فعال در استان با گسترش قابل توجهی همراه شده‌است.

در همین رابطه یکی از کار‌های خوب انجام شده طی سال‌های اخیر، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مشارکت مستقیم عموم مردم در فرآیند نظارت بر عملکرد واحد‌های صنفی و اقتصادی استان و ارائه گزارش تخلف‌های صورت گرفته به بازرسان ما جهت رسیدگی و تشکیل پرونده‌است.

لازم به ذکر است به منظور نظارت هرچه بیشتر بر نحوه فعالیت اصناف، مسئولان اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت قم از عموم مردم استان درخواست کردند که هرگونه تخلف اقتصادی اعم از عرضه کالای قاچاق، گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، عرضه خارج از شبکه و دیگر تخلفات صنفی را به تلفن ۱۲۴ و یا سامانه www.۱۲۴.ir اعلام نمایند.

همچنین از مردم خواسته شده‌است به فراخوان ثبت نام ناظران افتخاری به این آدرس مراجعه و ثبت نام نمایند.

اصناف در قم به دلیل موقعیت خاص زائرپذیری این استان و اهمیت بخش خدمات در آن، جایگاه ویژه‌ای دارند و در همین راستا اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم همکاری گسترده‌ای با فعالان بخش اصناف استان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.