طوفان الاقصی نقطه ورود رسمی یمن به محور مقاومت بود. عضو جدید محور، قریب به یکسال است که همزمان با رژیم صهیونیستی و ارتش‌های متحد آن در منطقه درگیر شده است و آخرین اقدام یمن عملیات ۲۵ شهریور بود.

تقریباً یک_چهارم عمر رژیم صهیونیستی تحت حکمرانی «نتانیاهو» بوده است. القاب متعددی نیز به او داده‌اند. از جمله: «بی‌بی، پادشاه اسرائیل». 

رژیم صهیونیستی در دوره حکمرانی شاه بی بی (King Bibi) درگیر بزرگترین بحران تاریخ خود شده است. یمن تحت رهبری «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» در این میدان نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. 

اکنون یمن بر دریای سرخ حکمرانی می‌کند. این کشور در حمایت از غزه در ۳ سطح وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شده، جبهه پشتیبان رژیم نیز قادر به غلبه بر آن نیست.

سطح اول: قطع شریان تجاری رژیم صهیونیستی

بنادر، گلوگاه اقتصادی و دریا، شریان تجاری اسرائیل است. بنادر اصلی رژیم صهیونیستی در سه شهر حیفا، اشدود و ایلات واقع شده و ۹۸% از حجم واردات و صادرات این رژیم از این طریق انجام می‌شود.

بندر ایلات تنها نقطه اتصال مستقیم رژیم صهیونیستی به دریای سرخ است. از طرفی، بالغ بر ۳۰% کل واردات و صادرات کالا/خدمات رژیم صهیونیستی مربوط به کشور‌های آسیا، اقیانوسیه و تعدادی از کشور‌های شاخ آفریقا است. در صورت انتقال کالا از مسیر‌های دریایی، این امر متکی به دریانوردی از دریای سرخ است.

عملیات نیرو‌های مسلح یمن از ۲۸ آبان ۱۴۰۲ برای قطع ید اسرائیل از دریای سرخ در ۴ مرحله اجرایی شد: 

مرحله اول- حمله به کشتی‌های «دارای پرچم اسرائیل»، «مورد استفاده توسط کمپانی صهیونیستی» و «تحت مالکیت شرکت صهیونیستی» بود.

مرحله دوم- هدف‌گیری شناور‌های در حال حرکت به سمت بنادر اسرائیل بود.

مرحله سوم- کشتی‌های در حال حرکت به سمت اراضی اشغالی مسیر خود را از دریای سرخ تغییر دادند. این شناور‌ها قاره آفریقا را دور زدند و پس از عبور از تنگه جبل الطارق خود را به بنادر اسرائیلی می‌رساندند. این شناور‌ها اهداف یمن در مرحله سوم بودند.

مرحله چهارم- یمن در این مرحله کل بنادر اسرائیل را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کرد. این بدان معنا بود که هر کشتی در هر جایی و هر زمانی به سمت بنادر فلسطین اشغالی در حرکت باشد، در زمره بانک اهداف یمن خواهد بود. یمن در ادامه اعلام کرد که اگر مشخص شود یک کشتی با رژیم صهیونیستی کار می‌کند، صرف نظر از اینکه مقصد آن کجاست، آن را هدف قرار می‌دهد. یمن در این مرحله بانک اهداف را به کشور‌های پشتیبان رژیم نظیر آمریکا و انگلیس گسترش داد. 

آماری بالغ بر ۲۰% حجم کانتینر‌های جهانی، ۱۰% تجارت دریایی و ۸ تا ۱۰% گاز و نفت از مسیر دریای سرخ می‌گذرند. 

دو کانال راهبردی باب المندب و کانال سوئز در ابتدا و انتهای دریای سرخ است. انسداد یکی از این دو کانال آبی به معنای انسداد کل دریای سرخ است. درهمین راستا، عملیات یمن، درآمد کانال سوئز را به نصف کاهش داده که نشان دهنده کاهش عبور شناور از دریای سرخ است. در همین راستا، بندر ایلات اعلام کرد که ورشکسته شده است.

سطح دوم: نبرد نظامی مستقیم با رژیم صهیونیستی

روز ۲۷ مهر ۱۴۰۲ آغاز کارزار نظامی مستقیم نیرو‌های مسلح یمن به اهداف داخل اراضی اشغالی بود. دولت یمن مستقر در صنعا اولین دولت اسلامی بود که در قرن بیست و یکم به صورت مستقیم رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

ناوگان دریایی آمریکا، سامانه‌های پدافندی مستقر در عربستان سعودی، اردن و مصر نیز مامور انسداد کریدور هوایی منتهی به اراضی اشغالی در مقابل پرتابه‌های یمن شدند. یک نهاد مطالعاتی غربی برآورد کرده که بالغ بر ۲۳ حمله مستقیم موشکی و پهپادی از سوی یمن به سمت فلسطین اشغالی انجام شده است.

قلب رژیم صهیونیستی هدف دو عملیات آخر یمن بود. در عملیات قبلی از پهپاد «یافا» و در عملیات روز ۲۵ شهریور از موشک مافوق صوت استفاه شد. 

صهیونیست‌ها برآورد کرده‌اند که پهپاد «یافا» در عملیات ۲۹ تیر از یمن پرواز و با عبور از کشور‌های اریتره، سودان و لیبی به شرق مدیترانه تغییر مسیر داده و به تل‌آویو اصابت کرده است. 

برآورد مذکور، به منظور توجیه شکست پدافندی اسرائیل و پشتیبانان آن است. زیرا ناوگان آمریکا از ابتدای جنگ غزه در شرق مدیترانه مستقر است و ارتش انگلیس نیز در خاک قبرس دارای استعداد نظامی است. پهپاد یافا در مسیر ادعایی صهیونیست‌ها نیز از لایه پدافندی ناتو عبور کرده و به تل آویو رسیده است.

عملیات ۲۵ شهریور به مراتب مهم‌تر از عملیات قبلی بود. ارتش یمن اعلام کرد که در این حمله از موشک مافوق صوت استفاده کرده است. این موشک با طی مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری ظرف ۱۱ دقیقه به تل آویو رسیده است.

وقتی موشک به تل آویو می‌رسد یعنی از سد پدافندی آمریکا، مصر و لایه‌های پدافندی چهارگانه اسرائیل عبور کرده است. از طرفی، نقطه اصابت در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون بود که مهمترین کانال ارتباط اسرائیل با جهان خارج است.

عملیات‌های نظامی یمن علیه رژیم صهیونیستی در روز‌های ۲۷ مهر، ۵ آبان، ۹ آبان، ۱۸ آبان، ۲۳ آبان، ۱ آذر، ۱۵ آذر، ۵ دی، ۱۳ بهمن، ۲۸ اسفند، ۲ فروردین،۲۰ فروردین، ۲۵ فروردین، ۱۴ خرداد، ۱۷ خرداد، ۲۳ خرداد، ۲ تیر، ۶ تیر، ۱۲ تیر، ۱۸ تیر، ۲۴ تیر، ۲۹ تیر و ۲۵ شهریور انجام شده است.

سطح سوم: نبرد با ۲۶ ارتش جهان

آمریکا برای نجات اسرئیل ائتلافی موسوم به عملیات نگهبان رفاه (Operation Prosperity Guardian) تشکیل داد.

ائتلاف در حال حاضر بیش از ۲۰ عضو دارد که نام ۱۰ عضو آن پنهان است! آمریکا، انگلیس، بحرین، کانادا، دانمارک، فنلاند، یونان، هلند، نیوزلند، نروژ، سنگاپور و سریلانکا اسامی است که برای این ائتلاف ذکر شده است.

اتحادیه اروپا نیز یک ائتلاف نظامی موسوم به عملیات سپر (Operation Aspides) تشکیل داد. فرانسه، آلمان، بلژیک، استونی، لتونی، فنلاند، یونان، سوئد، هلند و ایتالیا از اعضای این ائتلاف شناخته شدند که برخی از آنان با اعضای ائتلاف عملیات نگهبان رفاه مشترک است.

هدف این دو ائتلاف نظامی با بیش از ۲۶ ارتش، سرکوب یمن، کنترل خلیج عدن و دریای سرخ بود. اما نتیجه مطلوب حامیان اسرائیل نبود. نیرو‌های مسلح یمن ۱۸۳ کشتی را تاکنون هدف قرار داده است.

یمن با قدرتمندترین ارتش جهان موازنه وحشت برقرار کرد. دوم تیر اعلام شد که ناو هواپیمابر آیزنهاور هدف قرار گرفته شد. این موضوع رخدادی بی‌نظیر در تاریخ نظامی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است.

هریک از ۱۱ ناو هواپیمابر آمریکا در مرکزیت یک گروه ضربت قرار دارد که به مثابه یک ارتش متحرک در آب‌های جهان است. ابرقدرت‌های اتمی جهان نظیر روسیه و چین نیز جسارت تعرض به آن را ندارند. زیرا این گروه ضربت به تنهایی قدرتمندتر از نیروی هوایی ۱۷۰ کشور جهان است.

آمریکا آیزنهاور را پس از حمله یمن، به آمریکا بازگرداند ولی گفت هیچ اتفاقی نیافتاده است! با این حال، ۲ ناوهواپیمابر روزولت و لینکلن تاکنون نزدیک قلمروی یمن نشده‌اند.

«بلومبرگ» روز ۱۷ شهریور در مطلبی پیرامون یمن نوشت: «آمریکا در حال شکست در نبرد دریای سرخ است». در این مطلب آمده که عملیات یمن بزرگترین شگفتی برای نظم جهانی و چالش دریایی طی دهه‌های اخیر بوده و یمن در این نبرد بر آمریکا به عنوان یک ابرقدرت خسته غلبه کرده است.

قدرت‌های غربی مدعی هستند که عملیات یمن با پشتیبانی اطلاعاتی یکی از شناور‌های ایران مستقر در دریای سرخ در حال انجام است.

عضو ارشد موسسه امریکن انترپرایز (American Enterprise) معتقد است هرکس در سال ۲۰۲۵ رئیس جمهور آمریکا شود، مجبور است باید با این واقعیت روبرو شود که آمریکا در مبارزه برای کنترل دریای سرخ در حال شکست است.

منبع: فارس 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار