در حالی که بسیاری از نوجوانان نداشتن تلفن همراه را از نشانه‌های عدم رفاه می‌دانند، اما مرفه‌ترین کودکان و نوجوانان جهان حق داشتن تلفن همراه شخصی را ندارند.

«فقط همین؟!» این واکنش پسربچه ۸ ساله‌ای است که خانواده‌اش برای او آیفون ۱۳ خریده بودند، اما او انتظار مدل‌بالاتری را داشت. ویدئویی که در فضای مجازی بسیار مورد نقد قرار گرفت. 

روز گذشته برترین تنیسور تاریخ جوکوویچ در حاشیه یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که «فرزندان من هنوز تلفن همراه ندارند. البته آنها گلایه می‌کنند که در مدرسه همه به جز آنها تلفن دارند.» 

این در حالی است که او یکی از ثروتمندترین تنیسور‌های جهان است.

پیش‌تر نیز کریستیانو رونالدو اعتراف کرد که با وجود همه امکاناتی که برای پسر بزرگ خود فراهم کرده، برای او تلفن همراه نخریده. فرزندان مسی هنوز تلفن همراه شخصی ندارند. بیل‌گیتس نیز تا ۱۴ سالگی اجازه داشتن گوشی را به فرزندانش نمی‌دهد. البته آنها مخالف دوری فرزندانشان از فناوری هستند.

داده‌های «آفکام»، اداره ارتباطات بریتانیا نشان می‌دهد که ۹۱ درصد کودکان این کشور تا قبل از ۱۱ سالگی تلفن هوشمند دارند. به طور میانگین در اکثر کشور‌ها تقریباً از هر ۱۰ کودک ۸ نفر صاحب تلفن همراه هستند. 

اختلاف‌نظر درباره سن خرید تلفن همراه بسیار است. بااین‌حال رینا بی پاتل روان‌شناس و مؤسس یک سازمان تربیتی کودکان می‌گوید که «در سن ۱۴ سالگی، بخشی از مغز درحال‌رشد است و من همچنان گوشی هوشمند را توصیه نمی‌کنم.»

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی که زمان زیادی را به کار با تلفن همراه اختصاص می‌دهند، علاوه بر مشکلات جسمی بیشتر در معرض دچار شدن به استرس، اضطراب و افسردگی، نارضایتی از زندگی قرار دارند. همچنین استفاده بیش‌ازحد ازتلفن‌های هوشمندد ممکن است احتمال ابتلا به انواع دیگر بیماری‌های روحی و روانی را افزایش دهد.

استاد علوم روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا کندیس اودگرز معتقد است که داشتن تلفن همراه باعث می‌شود خانواده بیشتر روی فرزندانش کنترل داشته باشد و می‌گوید که «در بسیاری از موارد، خود والدین می‌خواهند فرزندان کوچک‌ترشان تلفن همراه داشته باشند تا بتوانند در طول روز با آنها حرف بزنند و برنامه‌های خود را هماهنگ کنند.». 

اما مطالعات محقق واحد ارتباطات دانشگاه وین اتریش آنیا استویچ بیانگر آن است که تلفن همراه کنترل را از دست خانواده خارج می‌کند و «وقتی والدین احساس کنترل خود را روی استفاده فرزندشان از تلفن همراه از دست می‌دهند، کشمکش‌های بیشتری پیدا می‌کنند.»

کارشناسان سن خرید تلفن همراه برای کودکان را بر عهدهٔ خانواده‌ها گذاشته‌اند و تأکید می‌کنند که با وضع قوانین بر استفاده از آنها از تلفن همراه نظارت شود. همچنین خانواده نیز باید استفاده از تلفن همراه را کاهش دهد. استاد روان‌شناسی اجتماعی لندن لیوینگ‌استون توصیه می‌کند که «کودکان از دورویی متنفرند. آنها از این که احساس کنند به خودشان گفته می‌شود کاری را انجام ندهند، اما والدینشان همان کار را انجام بدهند، بیزارند.»

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار