آیت الله سبحانی در توصیه به طلاب گفت: شما در حقیقت نگهبان آینده این دین هستید که مراقب باشید فضای مجازی و واقعی ضعفی در بنیان عقاید مردم ایجاد نکند.

 آیت الله سبحانی در مراسم افتتاحیه مدرسه امام جعفر صادق (ع) قم گفت: قرآن مجید در آیه شریفه ((وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)) به این مسئله اجتماعی اشاره می‌کند که نمی‌شود همه اشخاص، به یک کار مشغول شوند. بلکه کار‌ها باید تقسیم شود؛ ایشان تحصیل امور دینی و هدایت مردم را یک کار مهم دانسته و اظهار داشتند همه مردم نمی‌توانند این کار را بر عهده بگیرند. باید از میان جمعیت، یک جمع خاصی برای این کار برخیزند.

معظم له با اشاره به عبارت ((لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ)) هدف مدرسه امام جعفر صادق (ع) را بازگشت به سوی مردم و با هدف هدایت آنها بیان نموده و خطاب به طلاب و اساتید این مدرسه بیان کرد: از ابتدا باید هدف را مشخص کنیم. هدف این است که برگردیم مردم را هدایت کنیم که البته باید قبل از آن خودمان را هدایت کنیم.

وی در تبیین اینکه نباید هدف غیر از هدایت مردم باشد افزود: نباید دغدغه معیشت ما را متزلزل کند، چرا که خداوند منان رزّاق است خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ». هیچ کسی در زندگی معطل نمانده و خداوند روزی را رسانده است. هیچ روحانی در زندگی معطل نبوده و خداوند روزی او را رسانده است. البته نباید زندگی اشرافی داشته باشیم یا خواهان زندگی اشرافی باشیم.

این مرجع تقلید با یبان اینکه از ابتدا هم این چنین بوده است که خروجی حوزه‌های شیعه برای تبلیغ دین به مناطق مختلف اعزام می‌شدند، به طلاب جوان توصیه کرد: از حالا بگویید خدایا آمدیم اینجا درس بخوانیم و بعد که تمام شد به سمت شهر و دیار خود برویم.چ

مراقب باشید فضای مجازی و واقعی ضعفی در بنیان عقاید مردم ایجاد نکند

معظم له با اشاره به حدیث ((إنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی اَلدِّینِ)) گفت: خداوند منان بهترین چیز را برای شما خواسته است؛ خدا اگر بخواهد به انسانی خیر برساند او را فقیه در دین قرار می‌دهد. اما بدانید حالا که خداوند خیری برا شما خواسته است باید به دیگران نیز خیر برسانید و دیگران از شما بهره بگیرند.

وی با بیان روایت «فق‌ها نگهبانان دین هستند». شریعت را به یک شهر توصیف نمود و گفت: شما در برج‌هایی هستید که مراقبت کنید مردم به همان هدایتی که دارند بمانند و از خارج شرور بر این عقاید مردم داخل نشود، شما در حقیقت نگهبان آینده این دین هستید که مراقب باشید فضای مجازی و واقعی ضعفی در بنیان عقاید مردم ایجاد نکند.

آیت الله سبحانی ضمن توصیه به انس با کتاب، افزود: با کتاب انس داشته باشید. اما آقایان با موبایل انس دارند و قرآن هم که می‌خواهند قرآن بخوانند بیشتر با موبایل می‌خوانند. این درست نیست. با نهج البلاغه و دیگر کتاب‌ها مانوس باشید. ذهنتان را از این کتاب‌ها پر کنید. مبادا ذهنتان را دیگر مسائل پر کند.

وی  در توصیه بعدی در مورد رعایت نظم و حضور به موقع در درس گفت: امیرالمومنین (ع) در شب وفات فرمودند: «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم». مرحوم آیت الله بروجردی در حالی که زمستان برف می‌بارید، می‌آمد و درس می‌گفت، حال آنکه جوانان طاقت نداشتند.

وی در آخرین توصیه رعایت نظم ظاهری طلاب را تبلیغ عملی دین دانست و افزود: بدانید هر ملتی برای خود لباس و نظام خاصی دارد. اهل علم باید لباسش لباس خاصی باشد. اگر نمی‌خواهید عبا بپوشید حتما باید لباس بلندی بپوشد. از نظر آرایش سر هم آرایش متعارف داشته باشید. اگر رفتن ما به بیرون و آمدن ما از بیرون منظم باشد، با عمل تبلیغ دین کرده ایم. تبلیغ با عمل بهتر از تبلیغ با زبان است.

در پایان معظم له ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت و اساتید مدرسه امام جعفر صادق ابراز امیدواری کرد  در پایان سال تحصیلی ۱۴۰۴ این مدرسه از نظر حفظ قرآن، قلم، انشاء و مطالعه نمونه باشد.

منبع:خبر حوزه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار