سرپرست پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان یزدگفت: امسال دو برابر سال گذشته دانشجو معلمان در سال تحصیلی جدید پذیرش خواهند شد.

سرپرست پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد با تاکید بر تربیت دانشجو معلمانی دانا و توانا به عنوان راهبرد اصلی دانشگاه فرهنگیان استان در راستای تاثیرگذاری بیشتر آنها در جامعه، گفت: امسال دو برابر سال گذشته دانشجومعلمان در سال تحصیلی جدید پذیرش خواهند شد.

«علی اکبر کریمی زارچی» عصر امروز دوشنبه، ۲۶ شهریورماه در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت، اظهار کرد: اعتقاد داریم ایران قوی به واسطه نظام تعلیم و تربیتی و آموزشی قوی خواهد بود و این مهم نیز با تربیت معلمان قوی محقق خواهد شد.

وی با بیان این که دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه ماموریتی و حاکمیتی محسوب می‌شود، گفت: اگر بخواهیم آینده ۲۰ ساله کشور را ببینیم، باید به اقدامات اکنونی دانشگاه فرهنگیان اهتمام داشته باشیم لذا بر همین اساس، سیاست‌ها و برنامه‌های امروز دانشگاه را تدوین کرده‌ایم.

کریمی زارچی خاطرنشان کرد: عنصر فرهنگی نه به عنوان یکی از عناصر دانشگاه فرهنگیان بلکه آن را تنها عنصر فعالیت در این دانشگاه می‌دانیم و معتقدیم اگر در این حوزه خوب عمل کنیم، در سایر بخش‌های دانشجومعلمان موفق عمل خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین اعتقاد داریم هرگونه اقدام و عملکرد موفقی در دانشگاه بدون حضور و مشارکت دانشجویان محقق نخواهد شد لذا سعی کرده‌ایم تمام انجمن‌های علمی و فرهنگی دانشگاه که مشتمل بر ۴۰ کانون و انجمن هستند را فعال کنیم و در همین راستا طی یک سال گذشته بیش از ۹۳۰ برنامه فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: راهبرد اصلی دانشگاه فرهنگیان استان یزد در یک سال گذشته تربیت دانشجو معلمانی دانا و توانا بوده است و دانش و مهارت را دو بال پرواز معلمان آینده کشور می‌دانیم چرا که یک معلم خوب زمانی می‌تواند برای دانش‌آموزان مفید و برای نظام تعلیم و تربیت کشور موثر باشد که هم دانا و هم توانا باشد که به همین منظور فعالیت‌های دانشگاه را همراستا با این راهبرد طراحی کرده‎ایم.

کریمی زارچی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان استان دارای دو پردیس شهیدان پاکنژاد برای برادران و پردیس فاطمه الزهرا (س) برای خواهران است که تعداد دانشجو معلمان این دو پردیس تا تیرماه ۱۴۰۲ شامل یک هزار و ۸۸۱ بوده است.

وی اضافه کرد: البته در مهرماه امسال افزایش دو برابری حضور دانشجومعلمان نسبت به سال گذشته را در دانشگاه فرهنگیان استان خواهیم داشت به طوری که در سال تحصیلی جدید تعداد ۳۹۰ دانشجومعلم در پردیس خواهران و ۳۷۳ نفر نیز در پردیس برداران پذیرش خواهند شد.

سرپرست پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان استان عنوان کرد: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان که از ابتدای تاسیس تا ۱۴۰۲ در مجموع ۲۱ نفر بوده، برای اولین بار افزایش خواهد یافت و از ابتدای مهرماه تعداد ۱۶ نفر عضو هیات علمی جدید به این آمار اضافه خواهد شد.

به گفته‌ی وی، سال تحصیلی گذشته، سال پرافتخاری برای دانشگاه فرهنگیان استان به لحاظ فرهنگی و تربیتی بوده به طوری دانشگاه موفق به کسب ۶ عنوان ملی در بین دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور و ۲۰ عنوان برتر در جشنواره‌های کشوری شده است.

وی به اجرای برخی طرح‌ها در دانشگاه از جمله طرح «چهارشنبه‌های همدلی» از سال گذشته در راستای بزرگداشت پیشکسوتان و مفاخر اشاره و بیان کرد: طی این مدت با ۴۵ پیشکسوت و خانواده‌هایشان دیدار داشتیم.

وی به اجرای طرح «تقریب تجارب نسل‌ها» در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در قالب این طرح علاوه بر مطالعه سرفصل‌های درسی توسط دانشجو معلمان، در قالب این طرح پل اتصالی بین آنها با پیشکسوتان و مفاخر با حضورشان در دانشگاه برقرار می‌شود.

کریمی زارچی با اشاره به برگزاری کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار در سال جاری، افزود: خوشبختانه در تابستان امسال سه هزار نفر در قالب دوره‌های ارزیابی شایستگی معلمی مورد بررسی قرار گرفتند.

وی در ادامه برخی از طرح‌های تحولی دانشگاه فرهنگیان استان را نیز یادآور شد و گفت: مسیر آموزشی و تربیتی دانشگاه از مهرماه سال جدید تحصیلی براساس شعار کلی «هر دانشجومعلم، یک مدیر خلاق و ماهر در زندگی است» ترسیم خواهد شد و به همین منظور طراحی نهضت سوادآموزی را در دستور کار داریم و معتقدیم باید معلمان فارغ التحصیل این دانشگاه از هفت جنبه اعم از سواد فرهنگی، رسانه‌ای، علمی و غیره، باسواد باشند.

این مسئول همچنین از طراحی «اتاق فکر دانشجویان» در دانشگاه به منظور مشارکت بیشتر دانشجومعلمان از سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: از آنجایی که معتقدیم دانشگاه فرهنگیان صرفاً یک مرکز تعلیم و تربیت نیست بلکه باید یک ملجا و مامنی برای فرهنگیان استان نیز باشد و منافع این دانشگاه به تمام جامعه برسد، برای اولین بار در سطح کشور اقدام به راه اندازی «کلینیک حقوقی فرهنگیان» در دانشگاه خواهیم کرد و امیدواریم از این طریق بتوانیم دغدغه حقوقی فرهنگیان را مرتفع سازیم.

وی گفت: طرح «تکریم و ارج نهادن به مفاخر» نیز در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته و تلاش داریم از این طریق، اماکن و فضا‌های دانشگاه فرهنگیان را به نام این مفاخر که در نظام تعلیم و تربیت موثر بوده‌اند، نامگذاری کنیم.

وی ادامه داد: طرح «جهت دهی فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در راستای رشته‌های تحصیلی دانشجومعلمان» را نیز در دانشگاه فرهنگیان استان دنبال می‌کنیم تا دانشجومعلمان از مهارت‌های ارتباطی و سایر مهارت‌های مورد نیاز برای هر رشته تحصیلی در کنار آموزش‌های آکادمیک برخوردار شوند.

کریمی زارچی در پایان نیز اظهار کرد: طرح «راهبری دانشجو معلمان» نیز در دانشگاه فرهنگیان استان از ابتدای مهرماه راه‌اندازی می‌شود و طی آن هر عضو هیات علمی در دانشگاه در ازای ساعات موظفی خود و به نسبت تعداد دانشجویان، ۳۰ تا ۳۵ دانشجو را به عنوان استاد راهنما در حوزه‌های مختلف راهبری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.