نشست خبری نخستین جشنواره جایزه جهانی شهر شعر که قرار است در ۴ بخش برگزار شود در سالن جلسات شهرداری تهران برگزار شد.

نشست خبری اولین جشنواره جایزه جهانی شهر شعر با حضور میلاد عرفان پور دبیر اجرایی جشنواره، محمد مهدی سیار دبیر علمی جشنواره، و مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاست گذاری برگزار شد.

جشنواره جایزه جهانی شهر شعر در ۴ بخش مختلف اعم از شعر پارسی«همای رزین»، شعر با گویش‌های محلی، بین‌الملل و بخش جانبی «ایده‌های ادبی برای فضای شهری» با موضوع آزاد برگزار می‌شود و همچنین صلح و عدالت جهانی، کودکان فلسطین موضوع ویژه این رویداد است.

میلاد عرفان پور دبیر اجرایی جشنواره شهر شعر بیان کرد: شعر بدون اغراق و تعصب اولین و مهم‌ترین هنر ایرانیان است. شعر هنری است که ایرانیان بر بام آن ایستاده‌اند و قله های آن را فتح کردند؛ لذا ما در شعر سر خود را بالا می‌گیریم، زیرا ما با شعر گره خورده‌ایم و در جهان با شعر شناخته شده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز جایگاه خوبی برای بودجه ریزی شعر نمی‌بینیم. سهم فرهنگی شعر بسیار ناچیز و تعجب آوری است.

وی افزود: حضرت آقا تاکید کرده اند شعر هنر راهبردی ما است و علاقه ایشان به شعر تنها علاقه شخصی نیست. حضرت آقا شعر را هنر راهبری می‌دانند که پیشران هر تحول فرهنگی است و اگر بازوان این هنر از کار بیافتد، کم‌کم این جایگاه بلند را از دست خواهیم داد.

عرفانپور گفت: مطالبه‌ ما از همه مسئولان فرهنگی این است کا جایگاه شعر در بودجه عمومی کشور و در بودجه‌های فرهنگی ما نباید اینقدر مغفول و غریب باشد. لذا شهرداری تهران به نوعی به میان آمده است تا به قدری این توازن را بهتر کند.

وی تاکید کرد: جایزه جهانی شهر شعر به نوعی مهم‌ترین موضوع ادبی در حوزه شعر خواهد شد. بهترین چهره‌های شعر امروز با سلایق مختلف در این جشنواره حاضر خواهند شد. کیفیت و توجه جشنواره را ارتقاء خواهد داد. همچنین اگر جشنواره از حیث رسانه‌ای عملکرد بهتری داشته باشد، بهتر دیده می‌شود. 

وی افزود: در نخستین جشنواره شهر شعر ما دو بخش عمده و دو بخش اصلی داریم. در بخش اول جوایز شعر فارسی با عنوان همای زرین را خواهیم داشت که در این بخش یازده موضوع برای شرکت شاعران پیش‌بینی شده است. غزل، مثنوی، شعر سپید، شعر کوتاه، نیمایی، طنز، ترانه و تصنیف، شعر بلند و منظومه، شعر کودک و نوجوان، بخش نگاه نو این یازده بخش هستند.

دبیر جشنواره شهر شعر گفت: بخش دیگری با عنوان گویش محلی داریم. در سطح کشور به شعرهایی با گویش محلی کمتر توجه شده است. بخش دیگر بین‌الملل است. متاسفانه برخی از جشنواره‌های کشور هستند که بین‌المللی هستند. این جشنواره در جایزه جهانی شهرشعر، تهران را به عنوان مهم‌ترین قطب شعر معرفی می‌کنیم و بنا داریم حضور شاعران از سراسر جهان افزایش پیدا کند.

وی ادامه‌داد: بخش دیگری ایده‌های ادبی برای فضای شهری است. زیرا در تهران ایستگاه‌های مترو داریم که نام ادبی دارند. در این بخش مردم می‌توانند ایده‌های خود را اعلام کنند.

وی گفت: موضوع اصلی جشنواره آزاد است و قصد داریم جشنواره فارغ از موضوعات مختلف میزبان شعر خوب باشد. عملا هر شعری درباب موضوعی سروده می‌شود اما به این معنی است که شاعران به دلخواه می‌توانند موضوع شعر خود را انتخاب کنند. همچنین ما بخشی با عنوان غزه و فلسطین را انتخاب کردیم لذا شاعرانمان شعرهای بسیاری در این زمینه سروده‌اند و تنها موضوع اصلی ما کودکان غزه نیست بلکه تمامیت ظلمی که به این سرزمین و مردم می‌شود است. 

وی بیان کرد: مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره شهر شعر از امروز ۲۶ شهریور تا ۳۰ آبان ماه جاری در نظر گرفته شده و حدود یک ماه بعد اختتامیه این جشنواره در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره شهر شعر بیان کرد: بسیار خوشحالم که این رویداد بزرگ شعر در ایران درحال برگزاری است. خاصیت شعر محمدی است. شعر دلسوز، مهربان، طبیب، طیار و... است. شعر وحدت آفرین است و چشم‌ها و نگاه‌ها را دچار یکدیگر می‌کند. 

وی ادامه داد: اگر بنا باشد یک ارتباط میان کوچه با کوچه دیگر، شهر با شهر دیگر، استان با استان دیگر و... ارتباط برقرار شود چقدر باید پل زد؟ هزار سال است که شعر فارسی بین شرق و غرب پل زده است‌. ببینید که حافظ به‌چه‌میزان دست ملت‌ها را در دست یکدیگر گذاشته است. در تمام جهان مردم مشتاق حافظ و سعدی هستند و این دو تنها متعلق به کشور نیستند. 

وی افزود: شهرداری آمده است تا از همه شاعران هزاره اول که این پل‌ها را ایجاد کرده ‌اند تشکر کند. خلق شعر محمدی است و شکوفا می‌شود. 

محمد مهدی سیار دبیر علمی جشنواره گفت: درواقع اگر مزیت و تمایز انسان از دیگر موجودات را دریابیم، این دانستن نام‌ها و بهره‌مندی آن‌ها از زبان است. بنابراین زبان جایگاه ویژه‌ای دارد و مزیت می‌سازد. از سوی دیگر میل انسان به زیبایی است. انسان در هر چیزی در زندگی روز مره خود به دنبال پیوند زدن است. شعر پیوندی میان زبان است. لذا شعر اصل حیات آدم است و جمع زبان و زیبایی شعر است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران قدر گوهر شعر را دانسته است و خد کار ستودنی است. حیات شهر ما مخصوصا شهر تهران به شدت نیازمند شعر است. در نهایت به این ایده رسیدیم که باید این جشنواره برگزار شود. اغراق نیست که بگوییم تهران به نوعی پایتخت شعر دو صده اخیر بوده است و اگر جایی پایتخت شعر فارسی باشد پایتخت شعر فارسی جهان هم است. لذا کاری که از عهده مسئولان و سیاست‌مداران برنمی‌آید شاعران با شعرهای خود به خوبی کار را انجام خواهند داد. امیدواریم هستیم این جشنواره راه گشا باشد.

وی گفت: امشب در آستانه روز شعر فارسی و روز بزرگداشت شهریار، تعدادی از شاعران برجسته‌ کشور به خصوص شهر تهران با شهردار تهران دیدار خواهند کرد. این نشست به نوعی آیین آغازی این رویداد بزرگ ادبی خواهد بود. شهرداری تهران پیش از این هم خاطرات خوبی از جشنواره شعر داشته است و تلاش کردیم جایزه جهانی شهر شعر چند پله از جشنواره موفق شب‌های شهریور جلوتر برود و جامع‌تر برگزار شود.

دبیر جشنواره شهر شعر گفت: هر شاعر سه اثر می‌تواند ارسال کنند و اگر شعرها کوتاه باشد شاعران می‌توانند تا ۱۰ اثر به جشنواره ارسال اثر داشته باشند. همچنین سامانه فرهنگسرا دریافت‌کننده آثار خواهد بود. احتمالا اختتامیه جشنواره در شب یلدا خواهد بود. 

وی ادامه‌داد: همچنین بخشی با عنوان تجلیل از شاعران برگزیده خواهیم داشت و داوران هر بخش بین ۳ تا ۵ نفر خواهند بود که تصمیمی برای داوران گرفته نشده است.

در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دبیر جشنواره بیان کرد: طیف خاصی برای شرکت کنندگان جشنواره مشاهده نکرده‌ایم و طبیعتا راه ورود به این جشنواره را برای نوجوان‌ها و جوان‌ها و بزرگسالان باز گذاشته ایم. 

وی گفت: چون شهرداری فرهنگی تهران همراه جشنواره است، تلاش می‌کنیم در بهترین شرایط ترویج این جشنواره در شرایط شهری و رسانه‌ای صورت بگیرد. 

خبرنگار: زهرا بالاور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار