نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است که یکی از چالش‌های اساسی مربوط به ناترازی در صنعت برق و گاز است.

کاهش ناترازی گاز، بروز نبودن برخی تجهیزات پتروشیمی ها، قدیمی بودن بعضی از قوانین و شیوه‌های تامین اعتبار از چالش‌های پیش روی صنعت پتروشیمی ایران است که صاحب نظران راهکار‌های اصولی زیادی برای کاهش این مشکلات مطرح می‌کنند.

از آنجا که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه‌ای به شمار می‌آید توجه به این صنعت نقش بسیار ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی کشور و پیشگیری از خام فروشی مهمترین گنجینه خدادادی اقتصادی کشور دارد.

پتروشیمی در واقع فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند و این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و ... محسوب می‌شود.

خاموش شدن فلر‌های نفتی به عنوان بخشی از مواد اولیه کارخانه پتروشیمی یکی از مزایای مهم این صنعت است که نقش مهمی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی دارد، فلر برای توصیف یک شعله بی حفاظ (باز) که گاز‌های مازاد را می‌سوزاند بکار برده می‌شود این پدیده معمولاً در تاسیسات نفتی نظیر پالایشگاه‌ها و همچنین در واحد‌های شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می‌افتد.

ناترازی گاز و ضرورت سرمایه گذاری در این حوزه

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نیاز کشور به ویژه در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری در ذخایر گازی کشور ضرورت دارد.

باید مراقب ناترازی در صنعت برق و گاز باشیم

محمد بهرامی با اشاره به اینکه زمستان هر سال بخش قابل توجهی از صنعت کشور تعطیل می‌شودافزود: برای رفع ناترازی‌های موجود گاز باید سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز در صنعت پتروشیمی بالاست تاکید کرد: هم اکنون ۷۰ کارخانه پتروشیمی در کشور فعالیت داردو با وارد مدار شدن طرح‌های در حال احداث این ناترازی گاز افزایش خواهد یافت.

بهرامی خاطرنشان کرد: در صورتی که برای رفع ناترازی گاز در کشور چاره اندیشی نشود چهار سال آینده با بحران کمبود این حامل انرژِی مهم در کشور به ویژه در صنعت پتروشیمی مواجه می‌شویم.

بهره وری بهتر از صنعت پتروشیمی نیازمند بازنگری در قوانین

وی با اشاره به اینکه قوانین بهترین پشتوانه صنعت پتروشیمی است تاکید کرد: رعایت قوانین موجود و بازنگری در قوانین معیوب ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بهرامی با بیان اینکه قوانین موجود مربوط به سال‌های قبل است تصریح کرد: برای بازنگری در قوانین موجود شرکت‌های و پتروشیمی و نخبگان که درگیر فعالیت هستند می‌توانند درخواست‌های خود را برای بررسی به مجلس ارائه کنند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: این درخواست‌ها به کمیسیون تخصصی با مرکز پژوهش‌های مجلس که به نوعی یک بازوی توانمند تخصصی در کنار کمیسیون‌های مختلف هستند قرار می‌گیرد و برای اصلاح بکار گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:البته در بازدید از کارخانه‌های پتروشیمی و بررسی‌های کارشناسی بسیاری از مشکلات مطرح شده، اما دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب نطران به موشکافی بهتر مشکلات کمک می‌کند.

دیگر چالش‌ها و راهکار‌های صنعت پتروشیمی

وی بیان کرد:درحوزه پتروشیمی استفاده بهتر از دانش فنی و تکنولوژی به بهبود بهره وری کمک می‌کند.

بهرامی با اشاره به اینکه هزینه فلرسوزی است در ایران ۲ برابر کشور‌های پیشرفته است تاکید کرد: برای رفع این مشکل استفاده از تکنولوژی‌های جدید ضرورت دارد.

هزینه فلرسوزی در کشور‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا ۹درصد و در ایران ۱۸ درصد است.

فلر سوزی (flare burning)، یا احتراق گاز‌های همراه نفت و گاز، فرآیندی است که در آن گاز‌های همراه نفت و گاز، که به دلیل وجود گوگرد و سایر ترکیبات سمی، قابل استفاده نیستند، در یک مشعل سوزانده می‌شوند. گاز‌های همراه نفت و گاز، معمولاً شامل متان، اتان، پروپان، بوتان و سایر هیدروکربن‌ها هستند. این گازها، معمولاً در حین استخراج و تولید نفت و گاز تولید می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انجام مراحل فراوری و پیشگیری ازخام فروشی از موضوعاتی است که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده، اما باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: براساس آمار میزان تولیدات پتروشیمی کشور باید در سال از ۹۶ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یابد.

بهرامی تاکید کرد:یکی از سیاست‌های تامین سرمایه در صنعت پتروشیمی فاینانس است که این بدترین شیوه است که این راهبرد سرمایه گذاران سود خودشان را هم می‌گیرند و کاری به بهره وری ندارند و حتی الزام می‌کنند که تجهیزات از کجا خریداری شود.

وی ادامه داد:بهترین حالت سرمایه گذاری مشترک است که در این شیوه سود سرمایه گذاران به شکل مستقیم با میزان بهره وری ارتباط دارد به عبارت بهتر یعنی اگر این سود بیشتر بشود سهم آنان هم بیشتر می‌شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی ابراز کرد:یکی از مهمترین عواملی که در انتقال تکنولوژی در بسیاری از کشور‌های موفق بوده و توانسته تأثیرگذار باشد همین سرمایه گذاری مشترک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.