جشن مستقل سینمای مستند از اول مهر ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار خواهد کرد و فراخوان فیلم‌های مستند منتشر شد.

 جشن مستقل سینمای مستند از اول مهر ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار خواهد کرد و فراخوان فیلم‌های مستند به شرح زیر است:

جشن مستقل سینمای مستند از تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱ پذیرش فیلم‌های متقاضی حضور در این دوره را به مدت ۲۰ روز (و حد اکثر ۳۵ روز) آغاز خواهد کرد. اختتامیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، در تاریخ ۹ اسفند ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزارخواهد شد.

آثار متقاضی شرکت در این جشن برای نخستین بار به شیوه آکادمی توسط اعضای فرهنگستان (آکادمی) سینمای مستند ایران ارزیابی و داوری می‌شوند. اعضای آکادمی سینمای مستند ایران را نخبگان و نامداران سینای مستند ایران، برندگان تندیس و دیپلم افتخار در ادوار پیشین جشن مستند و جشن بزرگ سینمای ایران در رشته مستند، برندگان تندیس جشنواره‌های حقیقت، فجر و فیلم کوتاه تهران، داوران و هیات‌های انتخاب ادوار مختلف جشن مستند، اعضای فعال و تاثیرگذار صنوف با سابقه عضویت بیش از ده سال و تعدادی از شخصیت‌های مرجع فرهنگی و هنری مطابق اساسنامه آکادمی سینمای مستند ایران تشکیل می‌دهند.

داوری آثار توسط اعضای آکادمی و در دو مرحله انجام می‌شود:

· در مرحله اول پس از بازبینی و تعیین امتیاز آثار توسط اعضای اکادمی، پنج مستند برگزیده در هر کدام از رشته‌های جشن، بدون هیچ ترتیبی انتخاب و اعلام می‌شود.

· در مرحله دوم با بازبینی و اعلام مجدد رای توسط اعضای اکادمی، برنده نهایی در هر رشته از میان نامزد‌های اعلامی مرحله اول انتخاب می‌شود.

جوایز جشن مستقل سینمای مستند ایران

جایزه جشن مستقل سینمای مستند ایران شامل تندیس شیر طلایی جشن و دیپلم افتخار به برگزیدگان رشته‌های ذیل تعلق می‌گیرد:

۱. بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند (آثاری دارای زمان حداکثر ۴۰ دقیقه)

۲. بهترین تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه مستند (آثاری دارای زمان حداکثر ۴۰ دقیقه (۳. بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند مستند (آثاری دارای زمان بیشتر از ۴۰ تا ۷۰ دقیقه (۴. بهترین تهیه‌کنندگی فیلم نیمه بلند مستند (آثاری دارای زمان بیشتر از ۴۰ تا ۷۰ دقیقه (۵. بهترین کارگردان فیلم بلند مستند (آثاری دارای زمان بیشتر از ۷۰ دقیقه)

۶. بهترین تهیه کنندگی فیلم بلند مستند (آثاری دارای زمان بیشتر از ۷۰ دقیقه (۷. بهترین پژوهش در عرصه فیلم مستند

۸. بهترین فیلمبرداری

۹. بهترین تدوین

۱۰. بهترین موسیقی فیلم

۱۱. بهترین صدا (که به تشخیص اعضای آکادمی به صدابردار و (یا) صداگذار اثر اعطا می‌شود)

* به کلیه پذیرفته شدگان در مرحله اول، گواهی رسمی انتخاب در جشن مستقل سینمای مستند ایران اهداء خواهد شد.

شرایط آثار متقاضی شرکت در سیزدهمین جشن مستقل سینمای ایران

۱. تهیه‌کننده یا کارگردان اثر بایستی عضو خانه سینما باشد.

۲. تنها فیلم‌های مستند تولید شده از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ می‌توانند در جشن ثبت نام کنند.

۳. دارا بودن تابعیت ایرانی برای شرکت‌کننندگان در رشته‌های مختلف رقابت آثار الزامی است.

۴. ثبت نام صرفا از طریق پر کردن و ارسال فرم الکترونیک ثبت نام در آدرس idiawards.com خواهد بود و تکمیل و ارسال فرم آنلاین تقاضای شرکت در جشن مستقل فیلم مستند به منزلۀ پذیرش کلیه مقررات آن است. پس از ثبت نام و ارسال مدارک درخواستی جهت شرکت در جشن، نمی‌توان فیلم را از مراحل انتخاب و داوری خارج کرد و نسخه تحویل داده شده، تغییر داده نمى‌شود.

۵. نسخه بازبینی اثر بایستی با فرمت Mp۴ و کیفیت بین ۳ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه (۱.۵ تا ۴.۵ گیگابایت برای هر ساعت) به صورت لینک قابل دانلود در سامانه جشن باز گذاری شود. مسئولیت عواقب ناشی از پایین بودن کیفیت اثر به عهده صاحب اثر خواهد بود.

۶. چنانچه مشکلی در بارگذاری اثر و ارائه لینک وجود داشته باشد متقاضی می‌تواند یک نسخه از اثر خود را با مشخصات ذکر شده روی فلش دیسک به دبیرخانه جشن واقع در خانه سینمای شماره دو به نشانی تهران، خیابان وصال شیرازی، شماره ۲۸، دفتر انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند تحویل دهند. فلش دیسک عودت داده نخواهد شد.

۷. در صورت پذیرفته شدن اثر در مرحله اول نسخه نهایی اثر بایستی حداکثر ظرف مدت یک هفته به دبیرخانه جشن تحویل و یا در سامانه جشن بارگزاری شود. اگرچه پیشنهاد می‌شود از ابتدا نسخه نهایی و بدون واتر مارک تحویل دبیرخانه شده یا در سامانه بارگذاری شود.

۸. فیلم متقاضی، نباید در دوره‌های پیشین جشن شرکت داده شده باشد.

۹. ثبت نام و تحویل فیلم به دبیرخانه، به معنی اجازه برای نمایش محدود نسخه بازبینی فیلم در سامانه آنلاین جشن برای اعضای آکادمی و اعضای صنوف مستند خانه سینما و دو بار اکران آن (حین و پس از دوره برگزاری جشن) خواهد بود.

۱۰. تغییر تاریخ تولید فیلم و یا دست اندرکاران آن، تخلّف به شمار آمده و باعث حذف فیلم می‌شود. فرد متخلّف با رای هیات رئیسه جشن از حضور به مدت چهار دوره در جشن مستقل، منع خواهد شد.

۱۱. مسئولیت هر ادعای حقوقی و هر تخلّف و یا اشتباه، بر عهده ارائه کننده فیلم خواهد بود.

۱۲. ثبت نام فیلم، می‌بایست به تایید مالک حقوقی فیلم رسیده باشدو مسئولیت آن به عهده ارائه کننده فیلم است.

۱۳. هزینه ثبت نام در جشن مستقل سینمای مستند برای هر عنوان فیلم مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است

* آثاری که تا ۱۵ مهر ماه ثبت نام کنند مشمول ۲۰ درصد تخفیف و پرداخت ۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهند بود. 

* آثاری که حد اکثر ۱۵ روز بعد از پایان مهلت (از ۲۱ مهر ماه تا ۵ آبان ماه) متقاضی ثبت نام باشند بایستی ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال پرداخت نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار