چهارمین رویداد «شب سینمایی سوره»، با پاسداشت سه پرچم‌دار سینمای ایران و همچنین هنرمندان برجسته این عرصه در حوزه هنری برگزار شد.

 به مناسبت روز ملی سینما، چهارمین رویداد «شب سینمایی سوره»، با محوریت دورهمی سالانه سینماگران بیش از چهار دهه تاریخ سینمای حوزه هنری همراه با پاسداشت بزرگان سینمای ایران، جمعه شب ۲۳ شهریورماه، با حضور بازیگران، سینماگران شاخص و مدیران سینمایی در محوطه حوزه هنری برگزار شد.

ابتدا و پس از قرائت قرآن توسط علی کبیری و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، پس محمدرضا مقدسیان اجرای برنامه را آغاز کرد. 

وی در ابتدای این مراسم گفت: طبق سنت چندساله سازمان سینمایی سوره، نزدیک به روز ملی سینما این ضیافت برگزار می‌شود تا یادمان نرود سینما کار یک خانواده است که کنار هم بودن آن‌ها می‌تواند حال امروز و آینده را خوب کند. 

در ادامه کلیپی سه دوره گذشته این رویداد پخش شد. 

مقدسیان در ادامه گفت: «این قصه قهرمان دارد» شعاری‌ست که سازمان سینمایی سوره انتخاب کرده و در راستای این شعار فعالیت خود را ادامه می‌دهد. به عنوان میزبان رسمی از حمیدرضا جعفریان، رییس سازمان سینمایی سوره دعوت می‌کنم تا در خدمتشان باشیم. 

جعفریان، رییس سازمان سینمایی سوره ضمن خوشامدگویی به مهمانان مطرح کرد: حوزه هنری از بدو تاسیس خانه هنرمندان بوده است و به واسطه افراد و دغدغه‌ها و علاقه به هنر، همیشه هنرمندان نسبت عاطفی با حوزه داشته‌اند و کلیدواژه خانه، برازنده حوزه است. محافل مختلف برای ما روش مدیریتی اقتضائی نبوده بلکه نگاهی قدیمی در حوزه بوده و ما سعی در حفظ آن داشته‌ایم. در دوره جدید سازمان سینمایی سوره از حدود 4 سال پیش اقداماتی را انجام دادیم و اولین دغدغه ما مخاطب بوده است. برای همین به غیر از تولید سینمایی در قالب‌های دیگر مانند سریال سازی و... هم تولیداتی داشتیم.

وی افزود: همیشه مخاطب دوست دارد قهرمان ببیند و ما به همین دلیل شعار «این قصه قهرمان دارد» را انتخاب کردیم. با همین دغدغه‌مندی بود که به سراغ تولید آثار برای کودک و نوجوان رفتیم. در کارهای مختلف تلاش کردیم برای این مخاطبان هم تولید به گونه زنجیره‌وار داشته باشیم. در پخش و توزیع آثار نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است. در محصولات جانبی هم کارهایی انجام داده‌ و همکاری‌هایی با آموزش و پرورش و کانون آغاز کرده‌ایم که خبرهای خوبی در آینده خواهید شنید. 

در ادامه، مراسم تجلیل از بزرگان و پرچم‌داران سینمای ایران برگزار شد و ابتدا ویدیویی از پاسداشت محسن شاه‌ابراهیمی به نمایش درآمد. سپس مهدی فخیم‌زاده، سیدرضا میرکریمی، حسین زندباف، کمال تبریزی، وحید پناهلو و امیررضا مافی برای اولین تقدیری، روی سن حاضر شدند. 

ابتدا رضا میرکریمی درباره محسن شاه ابراهیمی گفت: حرف زدن درباره شاه‌ابراهیمی سخت است و نمی‌توان از عهده رزومه پر بار او برآمد. اگر کسی خاطرات او را ثبت کند، تاریخ طراحی صحنه بعد از انقلاب با او مرور می‌شود. وقتی هنوز سیمرغ نبود، او اولین جایزه را گرفت. وقتی «یک حبه قند» را می‌ساختم دنبال عین جنس لوکیشن بودم و چیزی که می‌خواستم را پیدا نمی‌کردم. محسن شاه ابراهیمی به من گفت که برایم می‌سازم و یک دکور کاملا واقعی داشتیم که هیچ کس باور نمی‌کرد که ساختگی باشد.

سپس حسین زندباف درباره این هنرمند بیان کرد: افتخاری برای من است که در کنار شاه‌ابراهیمی حضور داشتم. بسیار از بزرگان سینمای ما در حوزه هنری پرورش پیدا کردند و من نیز چند فیلم با اینجا کار کرده‌ام. مساله قهرمان در سینما بسیار مهم است؛ فیلم‌های غربی قهرمان دارند و ما هم در فیلم‌های خودمان قهرمان داریم اما شما تفاوت‌های قهرمانان ما و آن‌ها را ببینید.

در ادامه کمال تبریزی نیز عنوان کرد: یک ویژگی مهم در کار محسن شاه‌ابراهیمی است که دلگرمی خاصی به شما می‌دهد و مانند کوه پشت شماست. این اطمینان بزرگترین وجهی بود که وقتی با او کار می‌کردم باعث می‌شد خیالم از نتیجه نهایی راحت باشم. 

سپس با تشویق حاضران محسن شاه ابراهیمی روی صحنه آمد و در سخنانی عنوان کرد: از حوزه هنری و همه عزیزانی که به من لطف داشته و دارند، سپاسگزارم و هنوز کارهای بسیاری دارم که باید انجام بدهم. بیش از چهل و پنج سال، بزرگترین یاور من، همسرم، شهین نجف زاده، بوده که تمام سختی‌ها را به جان خریده و همراهیم کرده است.

در ادامه ویدیویی از پاسداشت کمال تبریزی پخش شد و برای این پاسداشت منوچهر محمدی، رضا مقصودی، محمد عسگری، محمد ساسان و رضا میرکریمی روی سن حاضر شدند.

ابتدا منوچهر محمدی درباره کمال تبریزی گفت: چندین کار با کمال تبریزی انجام داده‌ام و باید بگویم جزو معدود آدم‌هایی‌ست که اسمش شایسته شخصیتش است. تنها افسوسی که دارم این است که من و کمال یک فیلم مستند ساختیم که هنوز توقیف است و امیدوارم زودتر به نمایش دربیاید. 

سپس رضا میرکریمی درباره کمال تبریزی مطرح کرد: کمال مصفای تبریزی خیلی باصفاست که این مساله در نگاهش به سینما هم این جریان دارد. تنها این را بگویم که در کنار او کاملا احساس آرامش دارید.

محمد عسگری نیز درباره این هنرمند گفت: توفیق این را داشتم که در سریال «سرزمین کهن» به مدت چند ماه دستیار ایشان باشم و باید بگویم که وقتی با آقای تبریزی کار می‌کنید، واقعا از کار در سینما لذت می‌برید. اگر ایشان بازی کنند بسیار خوب است و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. 

حسین سلیمانی: تمام زندگی خود را مدیون کمال تبریزی هستم

در ادامه حسین سلیمانی نیز عنوان کرد: ۲۹ سال پیش در فقر مطلق و سخت‌ترین شرایط زندگی آقای کمال تبریزی من را برای فیلم خود انتخاب کرد. ایشان مسیر زندگی خود و خانواده‌ام را عوض کرد و باید بگویم آقای تبریزی قطعا اگر شما نبودید، معلوم نبود که من کجا بودم و تمام زندگی خود را مدیون شما هستم. باید بگویم که هزینه دانشگاه مرا هم آقای تبریزی داد. خیلی دوست داشتم یک روز جایزه بگیرم و این حرف‌ها را بزنم ولی چه جایی بهتر از مراسم تقدیر ایشان. 

سپس کمال تبریزی با حضور روی صحنه بیان کرد: حسین سلیمانی گوهری در درون خود داشت و می‌دانستم که حتما موفق خواهد شد. از دوستانی که این برنامه را تدارک دیدند و به بنده لطف داشتند ممنونم. معتقدم اگر امروز هم در توجه به مضامین و تنوعی که در ساخت فیلم در این سالها وجود داشت، ادامه دهیم و خود را به موضوعات مشخصی محدود نکنیم، می‌توان شاهد کشف ایده‌های تازه، جذب استعدادهای جوان و درخشش بیش از پیش حوزه هنری بود. در انتها برای سینمای ایران که متاسفانه در این سالها افول کرده آرزوی کامیابی دارم.

در ادامه این مراسم محمد اصفهانی خواننده با حضور روی صحنه قطعاتی خاطره‌انگیز را اجرا کرد. 

در ادامه این برنامه سومین آیین پاسداشت به حوزه سینمای مستند اختصاص داشت و ویدیویی از محمدعلی فارسی پخش شد. برای برگزاری مراسم تجلیل داوود نماینده، مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری، محمدمهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا امامقلی، محمدحسین مهدویان و حامد شکیبانیا روی سن حاضر شدند.  

در ادامه محمدحسین مهدویان نیز گفت: من زمانی که می‌خواستم مستند «آخرین روزهای زمستان» را بسازم، کش و قوس های فراوانی داشتم و کارهای ایشان را تماشا می‌کردم. آقای فارسی باوری را ایجاد کردند که می‌توان با شیوه‌های متنوعی به سراغ تولید مستند رفت.

آقای فارسی سرمایه است

سپس اصغر بختیاری درباره محمدعلی فارسی بیان کرد: آقای فارسی سرمایه است و باید از دوستان این چنینی بیشتر مراقبت کرد.

محمدرضا امامقلی نیز مطرح کرد: وقتی پیشنهاد پاسداشت یکی از بزرگان حوزه مستند را به آقای جعفریان دادم، توقع این جمع پر ستاره را داشتم. 

حبیب والی نژاد نیز با حضور روی صحنه، درباره محمدعلی فارسی خاطره‌ای را بیان کرد. 

سپس محمدعلی فارسی با حضور روی صحنه گفت: از لحظه ای که در این فضا وارد شدم، یاد دوره‌ای افتادم که با شهید آوینی در این فضا همکاری می‌کردم. گروه عظیمی از هنرمندان ازجمله خود من، هستند که خودشان را وامدار ارگان‌ها و ... می‌دانند اما بخش اعظم این نهادها مدیون حضور افرادی شبیه شهید آوینی‌ها هستند. ای کاش ما نیز مانند این بزرگواران عاقبت به خیر شویم. 

همچنین از پوستر چهارمین شب سینمایی سوره با طرحی از سینما رعیت‌دوست رونمایی شد. 

مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، رضا میرکریمی، کمال تبریزی، حبیب ایل‌بیگی، حبیب والی‌نژاد، محمد احسانی، مجتبی فرآورده، مهدی جعفری، هادی مقدم‌دوست، سیدجمال ساداتیان، منوچهر محمدی، مهرداد باقری، نازنین پیرکاری، کاظم دانشی، مسعود اطیابی، بهروز شعیبی، محمدرضا منصوری، محمدحسین مهدویان، محمدحسین قاسمی، محسن شاه‌ابراهیمی، محمدعلی فارسی، محمد عسگری، مهدی مسعودشاهی، حسین نمازی، ابراهیم عامریان، غلامرضا فرجی، لیلی عاج، سجاد نصرالهی‌نسب، علی شیرمحمدی، مژده لواسانی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، محمدحسین ساعی، مهدی جوادی، اصغر بختیاری، مرتضی شعبانی، سیدجواد هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، حسین سلیمانی، امیر غفارمنش، نادر سلیمانی، شهره سلطانی، ساره رشیدی، آرش نوذری، رضا کشاورز حداد، حامد شکیبانیا، سعید پروینی، خیرالله تقیانی‌پور، هاشم مرادی، مرتضی کهزادی، امیرعباس ربیعی، علیرضا صمدی، حسین تراب‌نژاد، وحید امیرخانی، مسعود شریف، ارسطو خوش‌رزم، امیر قادری، سعید الهی، سیدمرتضی فاطمی، هادی محمدیان، محمود گبرلو، مسعود نجفی، مهدی بخشی‌مقدم، مهدی شامحمدی، محسن اسلام‌زاده، سیاوش کردجان، فرزانه فخریان، رضا ارجنگی، مهدی عرفاتی، محمد روح‌الامین و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار