خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در حالی مرگ‌بار می‌شوند که همزمان به عرصه‌های مختلف زندگی در این کشور سرریز می‌کنند.

دومین حادثه تیراندازی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد فعلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در میانه تیراندازی‌های مرگ‌بار دسته‌جمعی به‌ویژه در مدارس در این کشور یک واقعیت مهم را برای همگان آشکار کرد: عادی شدن خشونت‌های مسلحانه در آمریکا اکنون همه عرصه‌های زندگی در این کشور را فرا گرفته است.

سرریز خشونت مسلحانه به عرصه سیاست آمریکا

براساس آمار‌های ارائه شده ازسوی پایگاه داده‌ای گان ویلونس آرشیو، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۳۹۳ مورد تیراندازی جمعی در این کشور رخ داده که ۲۳ مورد آن کشتار جمعی بوده و در مجموع بیش از ۱۲ هزار کشته برجای گذاشته است.

ترامپ

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در حالی مرگ‌بار می‌شوند که همزمان به عرصه‌های مختلف زندگی در این کشور سرریز می‌کنند، چراکه سدی در برابر خود نمی‌بینند.

آمار

مواجهه آمریکا با موج جدیدی از خشونت سیاسی

- یک مرد مسلح روز شنبه در پنسیلوانیا به سمت دونالد ترامپ، تیراندازی کرد.

- خشونت جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها، محافظه‌کاران و لیبرال‌ها را هدف قرار داده است و با فراوانی در حال وقوع است.

- توطئه ترور قضات محافظه‌کار دیوان عالی در سال ۲۰۲۲ ازسوی اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) خنثی شد.

- همسر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، در سال ۲۰۲۲ توسط یک مهاجم در خانه‌شان در سانفرانسیسکو هدف حمله قرار گرفت.

- گروهی خشن در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند تا صدور گواهینامه پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی این کشور در انتخابات را لغو کنند.

- آدم‌ربایان نقشه‌ای برای ربودن گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات میشیگان در سال ۲۰۲۰ طراحی کردند.

- تمرین تیم بیسبال جمهوریخواهان کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ ازسوی یک مرد مسلح در الکساندریا ایالت ویرجینیا مورد حمله قرار گرفت.

«خشونت در آمریکا جایی ندارد»: این جمله را مقام‌های آمریکایی طی سال‌های اخیر بار‌ها درپی وقوع تیراندازی‌های مرگ‌بار اعلام کرده و مدعی شدند که برای حل‌و‌فصل آن گام می‌دارند و دست به اقدام لازم می‌زنند، اما همه این ادعا‌ها پشت سد اختلاف‌های حزبی و منافع هنگفت ناشی از صنعت تسلیحات باقی ماندند تا این کشور اکنون با فاصله‌های کوتاه با امواجی از خشونت مسلحانه مواجه شود که پیامد‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

آمریکا در حالی طی ۲ ماه گذشته با ۲ اقدام به تیراندازی به ترامپ مواجه شد که خشونت سیاسی در این کشور در دهه‌های گذشته تا حد قابل‌توجهی فروکش کرده بود؛ موج جدید خشونت سیاسی در آمریکا را می‌توان معلول چند علت زیر دانست:

گفتمان‌های ملی خشن، اختلاف‌های حزبی تشدید و ریشه‌دارشده، قطبی‌سازی ناامیدانه، لفاظی‌های خشونت‌بار و خشونت‌زده سیاستمداران، رشد راست‌گرایی افراطی و عادی‌سازی خشونت به‌ویژه خشونت مسلحانه.

با در نظر داشتن واقعیت همه‌گیری ملی خشونت مسلحانه در آمریکا می‌توان اعلام کرد که خشونت سیاسی روی‌داده در آمریکا دیگر جز مسائل عادی و اجتناب‌ناپذیر شده است؛ هرچند همچنان تکان‌دهنده باشد.

گذشته از این موضوع که اعلام جزئیات تیراندازی جدید به ترامپ ازجمله هویت و انگیزه فرد مهاجم تا حدی سیاست آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واشنگتن و شهروندان آمریکایی باید با این واقعیت کنار بیایند که این نوع خشونت به شکلی فزاینده در حال تبدیل شدنبخشی از هویت آمریکای امروز است.

آمریکا اکنون در یک دوره خشونت سیاسی قرار گرفته که آن را با انتخاب‌های جدی مواجه کرده است؛ مهم‌ترین انتخابی که آمریکا باید انجام دهد، پایان دادن به چرخه انواع خشونت در این کشور یا تغییر در سیاست‌های متعدد از جمله حمل اسلحه، مهاجرت و ... است.

چرخه‌های خشونت سیاسی ریشه‌دار در آمریکا

آمریکا در طول تاریخ خود از خشونت سیاسی مسلحانه در رنج بوده و حادثه‌های اخیری که ترامپ را هدف قرار داده‌اند، در این کشور بی‌سابقه نیستند؛ پیش از این، چهار رئیس‌جمهور آمریکا از جمله جان‌اف‌کندی در سال ۱۹۶۳ قربانی این نوع خشونت مسلحانه شدند.

خشونت مسلحانه سیاسی در آمریکا در حالی رخ می‌دهد که بحث درباره حق حمل سلاح در این کشور به یک جنگ سیاسی تبدیل شده است؛ اعتراض‌ها و چالش‌های حقوقی به این قانون که سالانه مرگ هزاران آمریکایی را رقم می‌زند، از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه مسدود می‌شود.

یک مورخ موضوع‌های ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که چرخه‌های خشونت علیه نامزد‌های ریاست‌جمهوری در سیاست آمریکا بیشتر در زمان‌های تغییرات اجتماعی، ازجمله در سال ۱۹۶۸، زمانی که رابرت اف کندی و مارین لوتر کینگ جونیور تیرباران شدند، وجود داشته‌اند؛ خشونت سیاسی در استخوان سیاست آمریکا پرورش یافته است.

به گفته وی آنچه این چرخه را تغذیه می‌کند، افراط‌گرایی و خشم و نفرتی هستند که نه‌فقط در انتخابات بلکه در عرصه عمومی جامعه وجود دارد.

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا زیر فشار خشونت سیاسی

خشونت سیاسی از جمله موضوع‌هایی که سیاستمداران آمریکایی پیش از ورود به دوره جاری رقابت‌های انتخاباتی، آن را پیش‌بینی می‌کردند؛ این پیش‌بینی از آنجا ناشی می‌شد که آنها به خوبی واقعیت سیاسی آمریکا را در سال ۲۰۲۴ درک کرده بودند.

سال‌ها است که نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا از جمله نظرسنجی ۲۰۲۱ واشنگتن‌پست و دانشگاه مریلند و نظرسنجی ماه آوریل (فروردین سال جاری) PBS/Marist نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها معتقدند دست زدن به خشونت وسیله‌ای معتبر برای رسیدن به اهداف سیاسی است.

برای بسیاری از آمریکایی‌ها، چشم‌انداز خشونت سیاسی فوری و قابل مشاهده شده است؛ از این رو افراد بیشتری به خرید اسلحه روی می‌آورند و چرخه خشونت گسترده در کشور را تقویت می‌کنند.

به گفته پلیس کنگره آمریکا، تهدید‌ها علیه اعضای کنگره این کشور از سال ۲۰۱۵ تقریبا ۱۰ برابر شده و در سال گذشته بیش از ۸ هزار مورد بوده است؛ ضمن اینکه تهدید‌های جدی علیه قضات فدرال که تحقیقات را آغاز می‌کنند از ۱۷۹ در سال ۲۰۱۹ به ۴۵۷ در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

بیش از ۴۰ درصد از قانونگذاران ایالتی آمریکا گزارش دادند که طی سه سال گذشته مورد تهدید یا حمله قرار گرفته اند و نزدیک به ۹۰ درصد آنها گفتند که از انواع دیگر سوءاستفاده از جمله آزارواذیت، ارعاب و تعقیب رنج برده‌اند.

پیامد‌های خشونت سیاسی در آمریکا

تحلیلگران امنیتی نگرانی‌های جدی درباره نه‌فقط درباره موج خشونت سیاسی در آمریکا بلکه درباره پیامد‌های جانبی آن دارند.

یکی از این نگرانی‌ها، به سوءاستفاده گروه‌های راست افراطی از موضوع خشونت سیاسی بازمی‌گردد؛ تحلیلگران امنیتی می‌گویند که این امکان وجود دارد که اقدام‌های برجسته خشونت سیاسی به همبستگی و مسلح شدن بیشتر گروه‌های راست افراطی در جامعه آمریکا منجر شده و به نوبه خود خشونت‌های عمومی گسترده‌ای را رقم بزند.

اصلی‌ترین اهداف اقدام‌های این افراط‌گرایان نیز آسیب‌پذیرترین افراد یعنی اقلیت‌های قومی و نژادی به‌ویژه مهاجران و پناهجویان و مسلمانان هستند.

بررسی‌های انجام‌شده در این باره نیز نشان می‌دهند که افراط‌گرایان داخلی آمریکا می‌توانند خطری بزرگ برای امنیت ملی این کشور باشند.

این در حالی است که در حال حاضر، جوامع آنلاین افراطی صحبت از جنگ داخلی و انتقام جویی‌های مسلحانه می‌کنند.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار