مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از شناسایی ۳۴ مکان رخداد قیام میرزا کوچک در این استان خبر داد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: یک هزار و ۵۰۰ بنای تاریخی در استان وجود دارد که ۳۰۰ بنا در اختیار بخش دولتی و بقیه در اختیار بخش خصوصی است.

به گفته او، درب حدود ۶۰ بنای تاریخی در استان گیلان بر روی مردم و گردشگران باز است و می‌توانند از آن بنا‌ها بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه برای بنا‌های تاریخی استان در اختیار دستگاه‌های دولتی برنامه‌ریزی شده است، افزود: از سال ۱۳۹۶ با دستگاه‌های دولتی که بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی را در اختیار دارند مکاتبه شده که اقدامات لازم صورت گیرد.

جهانی تصریح کرد: به عنوان مثال ساختمان ابریشم که در اختیار دانشگاه گیلان است به موزه فناوری دانشگاه تبدیل می‌شود؛ در این خصوص رئیس دانشگاه نیز قول انجام این کار را داده اند.

او همچنین با بیان اینکه در ۳ سال گذشته ۲۵۶ پروژه که بیشتر آنها مربوط به بوم‌گردی بود، افتتاح شده است، گفت: برای ۱۰۰ پروژه نیز مجوز صادر شده که در حال انجام ساخت و ساز‌های خود هستند که با ساخت آنها به تعداد مراکز پذیرایی و اقامتی و بوم گردی استان افزوده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه توجه به فعالیت‌های گردشگری موجب ایجاد اشتغال و جذب گردشگر می‌شود، افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستگاه حاکمیتی است و با ادارات دیگر مانند زنجیره به هم متصل هستند و انتظار داریم در پاسخ به درخواست استعلام‌هایی که به ادارات مربوطه ارسال می‌کنیم تسریع کنند تا بتوانیم در صورت نبود مشکل قانونی از سرمایه گذاران حمایت کنیم که قطعا موجب ایجاد اشتغال و توسعه استان می‌شود.

تخفیف ۳۰ درصدی بازدید از اماکن مربوط به میرزا کوچک خان 

جهانی تصریح کرد: همچنین تاکنون حدود ۳۴ موقعیت مکانی برای رخداد‌های قیام میرزا کوچک جنگلی شناسایی شده است و چند تور گردشگری نیز برای بازدید به این اماکن مراجعه کردند.

به گفته او، با ادارات و فرمانداری‌ها نیز مکاتبه شده که اگر مسافرانی قصد بازدید از اماکن مربوط به میرزا کوچک خان را داشته باشند ۳۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

شناسایی ۳۴ مکان رخداد قیام میرزا کوچک در گیلان

میرزا یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک خان در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد و سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در منطقه سیاه خانی در ارتفاعات ماسال به شهادت رسید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت و در محله سلیمانداراب واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.