سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ضرورت مبارزه با مگس میوه در کانون‌های آلوده بویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش رس تاکید کرد.

حمید نادریان سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، گفت: برای پیشگیری از خسارت این آفت اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده استان بویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش رس الزامی است.

او با بیان اینکه مدیریت بهداشت کف باغ با حذف علف‌های هرز و جمع آوری هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک در کاهش جمعیت آفت ضروری است، افزود: تسریع در برداشت کلیه میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژیکی رسیده باشند نظیر سیب، گلابی، انجیر، نارنگی انشو پیش‌رس و.... به‌عنوان روش موثر مبارزه و فرار از خسارت احتمالی آفت مورد تاکید است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در باره شکار انبوه آفت، گفت: استفاده از تله‌های جلب کننده فرمونی (تری مدلور و بیولور) به تعداد ۲۵ الی ۳۰ تله در هکتار یا تله‌های جلب‌کننده غذایی حاوی یکی از مواد تغذیه‌ای مانند سراتراپ، سراتینکس، سراتی تب و یا طعمه مسموم تهیه شده از (پروتئین هیدرولیزات +آب+ سم)، به‌تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین آفت، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در هکتار با تراکم بالای مگس، با نظر و مشاوره گرفتن از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی ضروری است.

نادریان طعمه پاشی را براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (در صورت شکار ۲ الی ۳ عدد مگس میوه در هرتله در روز) در باغاتی که میزبان‌های حساس نظیر نارنگی پیش‌رس وجود دارد ۲۰ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه، طعمه پاشی هر ۵ الی ۷ روز با در نظر گرفتن آمار شکار مگس در تله ردیابی توصیه کرد و افزود: در صورت بارش کمتر از ۲۴ ساعت پس از عملیات طعمه پاشی، تکرار آن پیشنهاد می‌شود.

او مبارزه شیمیایی برای کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای استفاده از روش مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) به عنوان آخرین روش عملیاتی (در صورت شکار بیش از ۳ الی ۵ عدد مگس در تله‌های جلب کننده در روز)، بصورت مه پاشی با استفاده از یکی ازحشره‌کش‌های مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) برابر دستورالعمل مربوطه با نظر کارشناسان حفظ‌نباتات وکلینیک‌های گیاه پزشکی، حداکثرتا ۱۰ روز قبل از برداشت میوه را به باغداران توصیه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار