جدیدترین رویدادهای موزه سینما با حضور جمعی از هنرمندان از جمله علی نصیریان، گوهر خیراندیش، داریوش فرهنگ و جمعی دیگر از اصحاب فرهنگ در موزه سینما برگزار شد‌.

آیین رونمایی از جدیدترین رویدادهای موزه سینما امروز ۲۵ شهریور ماه حوالی ساعت ۱۹ در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم پلتفرم تخصصی موزه سینما، اپلیکیشن تقویم جامع سینمای ایران، نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما و اولین سالن ایمرسیو مدیا با قابلیت نمایش تصاویر در چهار وجه رونمایی می‌شود.

مژده لواسانی اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

 

علی نصیریان

مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران بیان کرد: ما نیازمند این بودیم تا موزه را از حالت ایستایی به حالت پویایی تبدیل کنیم. ما می‌خواهیم ارتباطمان را با مخاطب موزه بیشتر کنیم. 

وی ادامه داد: باید با کودک ارتباط بهتری داشته باشد به همین خاطر در برخی از بخش‌هایمان به اندازه قد کودک مانیتور قرار دادیم. آقای نصیریان یکی از بزرگترین داشته‌های ما است. بزرگان هنر می‌توانند ارزش موزه سینما را بالا ببرند.

وی افزود: موزه سینما تولد هنرمندان را گرامی می‌دارد؛ ما حدود ۳ هزار و ۲۰۰ هنرمند را وارد تقویم کردیم و امیدواریم این تقویم به کمک خانه سینما تکمیل شود. تقریبا حدود ۳۰ هزار اطلاعات وارد تقویم موزه سینما شده است. همچنین امیدواریم شبکه فقط سینماگران را ایجاد کنیم تا خانواده سینما ارتباط داخلی خوبی داشته باشند.

گوهر خیراندیش

اسماعیلی بیان کرد: موزه سینما در این چند ساله بیش از ۱۰۰ برنامه متنوع داشته است که نباید خاک بخورد. موزه سینما باید خود را رو به همه باز کند تا از همه داشته‌های خود استفاده کنند؛ زیرا یکی از وظایف موزه سینما آموزش است. همچنین موزه سینما باید ارتباط نسل امروز و دیروز را حفظ کند.

در ادامه این مراسم ویدئویی از کتاب موزه سینمای ایران با عنوان پژواک سینما نمایش داده شد.

سپس علی نصیریان روی صحنه آمد و گفت: روز سینما مثل همیشه مبارک‌. آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران خیلی آشنا بودند. در آن زمان نمایشنامه داشتیم اما نمایشنامه نویسی که در دنیا تئاتر مدرت ایران باشد نداشتیم. ما نمایشنامه نویسی نداشتیم و نمایش‌هایی که بود ساختار دراماتیک نداشتند. 

وی ادامه داد: بنیاد کار سینمای ایران از دهه چهل شروع شد. درست است که تئاتر و سینما دو میدان متفاوت هستند اما هر کدام شرایط خاص خود را دارند. ما نمایشنامه نویسی را با عباس هدایت شروع کردیم. 

موزه سینما

وی تاکید کرد: زبان رکن مهم و اول در تئاتر است اما در سینما رکن دوم است. 

نصیریان بیان کرد: در آن زمان ما کلاس نمایشنامه نویسی نداشتیم. بیضایی یک نخبه است‌. در آثار خود در شخصیت‌پردازی در آثار و تمی که دارد نخبه است. 

اولین باری که درس نمایشنامه نویسی در ایران آمد سه پرفسور آمریکایی بودند. این سه کلاس کارگردانی و بازیگری در ایران گذاشتند و بعدها این دروس تاثیر گذار شدند و به سینمای ایران غنا بخشیدند.

وی گفت: خیلی چیزها را از مهرجویی یاد گرفتم. حرکت دوربین، شناختن نور و... را از ایشان آموختم.

نصیریان بیان کرد: سینما در پس از انقلاب خیلی پیشرفت کرد. پس از انقلاب انسان‌های خیلی باهوش، حضور جوان‌ها و استعدادها اوضاع را بهتر کرد. 

این بازیگر برجسته ایران گفت: کاری با عنوان سی‌صد تماشا کرد‌م. نوید محمد زاده فردوسی را بازی کرد‌. این هنرمند به قدری پر انرژی و پر قدرت بر روی صحنه حاضر شد که انسان حیرت می‌کرد. من با این همه تجربه دیدم کار ایشان خیلی زیبا است. بچه‌های اسکار و کن رفته اند. 

وی بیان کرد: می‌دانم که قبل از انقلاب انتظامی از جشنواره شیکاگو برای فیلم گاو جایزه گرفت. در کارگردانی، فیلمنامه نویسی و... جایزه‌های بسیاری بردیم. ما بازیگران زن بسیار خوبی داریم.

نصیریان افزود: سینمای ما سینمای سربلندی است اما اونقدر که باید و شاید به آن توجه نشده است. خیلی متاسف هستم که برخی از اتفاقات انسان را ناراحت می‌کند، مثلا بازیگران خانم ما ممنوع الکار می‌شوند.

وی تاکید کرد: هنر متکی به انسان است. انسان است که خلاق است و هر هنری را می‌آفریند‌؛ منتهی سازمان‌ها، نهاد‌ها و کمپانی‌ها باید بسترسازی و کمک کنند. اما گاهی به جای کمک چوب لای چرخ می‌گذارند. 

وی عنوان کرد: هنر یک جوشش خلاقانه درونی انسانی است که مانند یک چاه فروان می‌کند و بیرون می‌ریزد. همانطور که شما هزار سال در شعر و ادبیات فارسی نگاه می‌کنید و میبینید چه سخن‌ها، چه حرف‌ها، چه مینیاتورهای داریم. اما هنرهای جدید مانند تئاتر و موسیقی نیازمند روح مردم است و این باید تقویت و بستر سازی شود. 

وی گفت: فکر می‌کنم ما در دوران مختلف تلاش‌های بسیاری کردیم. تئاتر های تازه و جدیدی به وجود آمد و نمایشنامه نویسی داریم. بچه‌ها کارهای خوبی انجام می‌دهند. امروزه انسان‌های درجه یک تئاتری داریم. 

سپس نخستین کتاب تاریخ شفاهی سینمای ایران با حضور علی نصیریان، احترام برومند، استاد نظام‌الدین کیایی، گوهر خیر اندیش رونمایی شد.

احترام برومند بیان گفت: لازم دانستم امروز به مناسبت روز سینما بگویم چرا میان هنرمندان و مسئولین سردی و برودت است. می‌خواهم از مسئولین به عنوان کسی که پنجاه الی شصت سال مو سفید کردم و با سینما همراه بودم، خواهش کنم این سردی و برودت و کدورت را از بین ببرند و آن‌ها باشند که پیش‌قدم می‌شوند. چنین مسئله‌ای مسابقه نیست که غروری جریحه دار شود‌. از شما می‌خواهم این دره‌ای که میان هنرمندان و شما ایجاد شده است پر از مهر و محبت و صفا و صمیمیت کنید.

گوهر خیراندیش بیان کرد: نمی‌دانستم استاد علی انصاریان به این خوبی می‌توانند صحبت کنند. البته ته در نقش‌های بسیاری در کنار ایشان بازی کردم اما نمی‌دانم چرا باز هم از صحبت‌های ایشان شگفت‌زده شدم.

در ادامه این مراسم از پلتفرم تخصصی موزه سینما رونمایی شد.

داریوش فرهنگ بیان کرد: علی نصیریان یک تنه خود یک موزه سینما اما سیار است. ما از ایشان بهره‌ها برده و می‌بریم، از ایشان درس اخلاق، عشق و مهربانی آموختیم. ما خیلی چیز‌ها یاد گرفتیم اما عشق چیز دیگری است. آقای نصیریان به ما یاد داد این حرفه بازنشستگی ندارد، این حرفه سن و سال نمی‌شناسد بلکه عشق و مهربانی می‌شناسد.

وی ادامه‌داد: بنده این شانس را داشتم با این پنج بزرگوار انتظامی، نصیریان، مشایخی، کشاورز، داوود رشیدی کار کنم. چه در نقش بازیگر و چه در کارگردانی. از هر کدام از این پنج‌تر چیز‌ها آموختم. اگر این پنج‌تر نبودند، جاده سنگلاخی سینما را چه کسی می‌توانست هموار کند. 

 سپس از اولین تقویم تخصصی سینمایی دیجیتال رونمایی شد.

خبرنگار: زهرا بالاور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار